לנפוש ולטייל בנוף הירושלמי

מנהל הבלוג 17/08/2023

ירושלים – העיר שחוברה לה יחדיו, זו המקודשת לכל שלוש הדתות הגדולות ומהווה נקודת מפגש ייחודית תרבותית בין רבדי העיר השונים, מציעה מגוון אפשרויות לטייל במהלך הנופש שלכם בעיר. במאמר זה נסקור מספר מקומות לטייל בירושלים וסביבותיה, ונדגיש את הייחוד בכל אחד מהטיולים.

 

מסלול אתרי חובה בעיר העתיקה בירושלים

כשאומרים ירושלים אומרים בראש ובראשונה – העיר העתיקה. אותו אזור קסום המשרה קדושה בכל ימות השנה, מאגד בתוכו אנרגיות של שוק הומה לצד תפילות בכותל המערבי, ביקור בכנסיות ומסגדים ולא מעט מוזיאונים. לרשת מלונות דן יש כמה בתי מלון בירושלים בסביבת העיר העתיקה, למשל מלון דן בוטיק ירושלים שנמצא במיקום אידאלי במרחק הליכה מהמושבה הגרמנית ומתחם הרכבת ועם נוף הצופה אל עבר העיר העתיקה. מלון דן בוטיק מציעה אווירה אינטימית, דינמית ואופנתית וחווית אירוח אישי בסטנדרט חדש. מרפסות שיזוף, בר מלא חיים ותוסס, שיתופי פעולה עם האקדמיה לאמנות בצלאל ועיצוב חדרים עכשווי עם מוטיבים מזרחים ומערביים כאחד.

 

שכונת ממילא

מתחילים בשכונת ממילא שהוקמה בסוף המאה ה-19 ולאחרונה שוקמה ומטיילים לאורך שדרות ממילא, שם תוכלו לשוטט בין מגוון חנויות הפועלות במבני אבן עתיקים. משדרות ממילא ניתן להגיע  עד לשער יפו.

 

שער יפו

השער נבנה על ידי הסולטאן סולימאן המפואר בשנת 1538 והוא נחשב לאחד השערים החשובים ביותר בחומה. בעבר יצאו ממנו הדרכים ליפו ולחברון. שמו הערבי של השער הוא באב אל-ח'ליל – שער הידיד, והכוונה היא לאברהם אבינו שהיה ידידו של אללה על פי האיסלם. מימין לשער המקורי ישנו פתח רחב שנפרץ בשנת 1898 לקראת ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני לאחר שמרכבות הפמליה הקיסרית לא נכנסו בשער המקורי. לאחר הכניסה, משמאל, נראה רחבה קטנה מוצלת על ידי עצים, כיכר עומר בן ח'טאב, ובה שני קברים, שלפי המיתוס שייכים לשני המהנדסים של הסולטן סולימאן שציווה להוציאם להורג לאחר תום הבנייה.

 

כנסיית סנט ג'יימס הארמנית

ממשיכים דרומה ברחוב הפטריארכיה הארמנית. מימין נראה מצודה עתיקה המשמשת היום כמוזיאון – מגדל דוד. כדאי לבקר במגדל דוד או להגיע לצפות במופע אורקולי בו בשעות החשיכה. לאחר הביקור במגדל, ממשיכים ברחוב ומגיעים לקישלה, בניין המשטרה התורכית לשעבר, המשמש עד היום כתחנת משטרה. כ-150 ק"מ נוספים יביאו אותנו לכנסיית סיינט ג'יימס הארמנית מצד שמאל. קתדרלת סיינט ג'יימס היא מרכזו של הרובע הארמני, אחד מארבעת רובעי ירושלים לצד היהודי, הנוצרי והמוסלמי. בחצר הכנסייה על הקיר הדרומי נמצא נאקוס – לוח עץ שעליו היו הנזירים דופקים בימי שלטון המוסלמים במקום צלצול בפעמונים שהיה אסור עליהם. הכנסייה מעוטרת בציורים, פסלים, שטיחים ונרות ובמרכזה ניצב כס הפטריארך הארמני.

 

קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה

חוזרים לכיוון שער ציון וממשיכים על פי השילוט לכיוון קבר דוד. בקומה התחתונה של המבנה נמצא הקבר עצמו. בקומה מעל לקבר דוד נמצא החדר שבו על פי המסורת הנוצרית נערכה הסעודה האחרונה של ישו ותלמידיו בסדר הפסח ובקומה העליונה של המבנה נמצא את תצפית הנשיא שממנה היה יצחק בן-צבי משקיף על העיר העתיקה כאשר הייתה תחת שלטון הירדנים.

 

הכותל המערבי

חוזרים ומטפסים על החומה וממשיכים על גבי החומות לכיוון שער האשפתות והכותל המערבי. הכותל הוא השריד היחידי מהחומה שהקיפה את הר הבית בימי בית המקדש השני. כדאי לתאם ביקור גם במנהרות הכותל המערבי בהן נתקלים בעושר ארכיאולוגי מדהים של ירושלים העתיקה.

 

השוק

מהכותל פונים צפונה לרחוב השלשלת ומשם שמאלה לעבר שער יפו. בקצה הרחוב פונים ימינה ומיד שמאלה לרחוב דוד – רחוב השוק של הרובע הנוצרי. זה הזמן ללטש את כושר המיקוח ולנסות את אחת המסעדות המקומיות ובסופו של הרחוב לחזור לשער יפו שם התחלנו.

 

מסלול טיול בשוק מחנה יהודה

אין הרבה מבקרים בירושלים שלא שמים להם את שוק מחנה יהודה כנקודת חובה לביקור. שוק מחנה יהודה בנוי משני רחובות עיקריים מקבילים: רחוב מחנה יהודה (השוק הפתוח) ורחוב עץ החיים, המקורה. שלל רחובות צרים מחברים בין שני הרחובות העיקריים: התפוח, האפרסק, השזיף, השקד והתות. גבולות השוק הם רחוב אגריפס מדרום ורחוב יפו מצפון. את הסיור נתחיל ברחוב אגריפס פינת רחוב עץ חיים, נפנה שמאלה ברחוב השקד ושוב שמאלה ברחוב האגוז.

 

רחוב האגוז

קבלת הפנים ברחוב האגוז תהיה דווקא של חנויות תכשיטים ובגדי מעצבים. בהמשך נגיע לבית כנסת לטובת סוחרי השוק ומשמאל שולחן הבריאות של עוזי אלי – דוכן מיצי בריאות שעוזי אלי מכין לבדו: אתרוג-אשכולית, נבט חיטה, גת ועוד וגם תרסיס להחייאת עור הפנים והידיים. זה הרחוב גם לעצור ולטעום ממטעמי השוק – ג'חנון בר, הקה פסה,  פישנאנדצ'יפס או הפסטה בסטה. משם נפנה ימינה לרחוב השקד ולקטע השוק שנקרא הלוואה וחסכון – כאן הוקם בזמנו בנק שנתן הלוואות לסוחרים לבניית בתי האבן ופה גם הוקמו השירותים הציבוריים הראשונים בירושלים.

רחוב אליהו יעקב בנאי

מה היא ירושלים ללא השושלת הידועה שלהם – הבנאים? בכניסה לרחוב נתקל בסורג כחול ושלט – זהו ביתם של בני משפחת בנאי, מעל לחנות הירקות. מאיר ובכורה מלכה בנאי ושמונת ילדיהם, בין היתר יוסי בנאי, גברי בנאי, אלברט פירות (חיים בנאי) והשופט יצחק בנאי, אביהם של אורנה מאיר ואביתר בנאי. אליהו יעקב בנאי, אביו של מאיר היה ממייסדי השוק. בבית הקפה המנציח את השם ההיסטורי של הרחוב – האגס 1 – יש מאכלים צמחוניים וטבעוניים. מרחוב בנאי נפנה ימינה ברחוב מחנה יהודה ומיד שמאלה לסמטה קטנה בכיוון השוק העירקי.

 

השוק העירקי

חלק זה של השוק הוקם בשנות השלושים של המאה הקודמת ונקרא בתחילה שוק ב' – זה היה חלקו הראשון של השוק אשר עבר שיקום. ירקות ססגוניים ושפע דוכנים בחלק שוק יפה ואינטימי עם שפה ותרבות משלו. ליד המדרגות היורדות נגיע לעזורא – אוכל מקומי המבושל על פתיליות ובמורד המדרגות נגיע לרחבת החמארות שם אפשר להירגע, לשחק שש-בש וללגום קפה באחד מבתי הקפה (החמארות) שברחבה. כאן, נתקל גם בשתי מסעדות מפורסמות נוספות: מסעדת הגורמה צחקו, ומסעדת רחמו הידועה, אשר מציעה למבקרים קובה אותנטי וחומוס במתכון סודי. פנייה ימינה באגריפס תוביל אותנו אל ממציאי המעורב הירושלמי – סטקיית חצות, ועוד כמה מוסדות ירושלמיים ותיקים. מול מסעדת אמא על מאכליה הכורדיים נגלה ציור קיר מרשים שצויר על ידי קבוצת אמנים מצרפת, Cite De La Creation.  הציור הוא חלק מפרויקט שכולל שמונה ציורים ברחבי ירושלים. בציור מופיעות דמויות שונות מהשוק, כולל סוחרים אמיתיים מהשוק.

 

יד קנדי, חרבת סעדים ושביל המעיינות

טיולים מרהיבים יש לא רק בירושלים עצמה אלא גם באזורים המקיפים את העיר ואחד כזה הוא ביד קנדי. הטיול מתאים לכל גיל ועובר בין בריכות קרירות ביער עמינדב. נקודת ההתחלה היא ליד היישובים אורה ועמינדב, לאחר בית החולים הדסה עין כרם על פי השילוט ליד קנדי. נקודת הסיום של שביל המעיינות היא בשביל הגישה לבית החולים ליישוב אבן ספיר.

נתחיל בהר עמינדב ונקודת התצפית והאנדרטה שבראשו, ולאחריה נחזור לרכב ונעבור לנקודת תחילת המסלול הרגלי בחרבת סעדים. חרבת סעדים היא שרידי חווה חקלאית מהתקופה הביזנטית. אפשר ללכת שם לאיבוד בין המבנים ולהיתקל גם בשרידי מסגד קדום – קבר שייח' אחמד, שהוקם על שרידי בית אולפנה של הכומר מרינוס מהתקופה הביזנטית ושרידי גת קדומה.

 

עין סעדים

ממשיכים בשביל המסומן באדום לעין סעדים. כאן אפשר להתרשם מהפתרונות החקלאים הקדומים שיושמו באזור: שלוש נביעות הזורמות לבריכת אגירה ואיגום ונקבות חצובות בסלע, מערכת סכרים ותעלות השקיה ובית חווה שפעל באזור. באזור אפשר למצוא שפני סלע וצבאים, ושלל צמחים מקומיים – קידה שעירה,  אלה ארצישראלית, אלון מצוי, עצי זית וחרוב ואורן ירושלמי. מכאן אפשר לחזור לרכבים ולסיים את המסלול הקצר או להמשיך לשביל המעיינות לבקר בעין עוזי, עין תמר ועין חנדק ולקנח בפיקניק בחרבת סעדים.

 

בתום הסיור נחזור למלון, ואחת האופציות הנוחות ביותר היא מלון דן פנורמה, מלון שנמצא במיקום נוח במרכז ירושלים, ממנו אפשר לצאת לסיור בכל מקום, והוא גם מתאים במיוחד למשפחות:  המיקום הסמוך לשדרות ממילא והעיר העתיקה, בריכה על הגג, מגוון פעילויות ומשחקים במועדון דנילנד: ג'ימבורי, משחקי חברה ולגו מודרכים ועוד.