צפת העתיקה – לבה ונשמתה של הגליל

לי סונדרס 03/06/2019

תיירים ומקומיים המבקשים חוויה על-זמנית ומיוחדת של רגיעה בישראל, יוכלו לעשות זאת היום במלון החדש מלון רות צפת, וזאת לאחר שרשת מלונות דן התרחבה, והיא מגיעה היום גם אל הגליל, עם שני מלונות חדשים, האחד בצפת, העיר הגבוהה בישראל, והשני, מלון המעיין נצרת.

שטחים ציבוריים של רות צפת – מלון בוטיק מודרני מושלם שממנו ניתן לגלות ולחקור את העיר המרתקת, צפת.

העיר צפת, היושבת גבוה מעל הכינרת, ידועה כיום בגובה הרוחני שלה, כמו גם בגובה הפיזי שלה. יש שיטענו שצפת היא ביתה של הקבלה, זרם מיסטי ביהדות, אולם באופן מסורתי מאופיינת העיר באופי מגוון. בנוסף להיותה מרכז רוחני, היא נותרה מקום נופש חביב על תל אביבים ליברליים המבקשים להימלט מחום הקיץ; היא משמשת גם כמושבת אמנים; ובית לדורות של יהודים ספרדים שגורשו מספרד. אבל היא תמיד שמרה על יכולתה לחולל שינוי במבקרים בה, לפשוט את החומריות ולחשוף משהו עמוק יותר על העיר ועל עצמם.

בתי כנסת והרובע היהודי העתיק
רבים מרבני ספרד, חכמים, מלומדים ומשוררים שנמלטו מהאינקביזיציה בספרד בסוף המאה ה-15 התיישבו בצפת, שהפכה עם השנים למרכז חשוב של הקבלה, מסורת המושרשת ביהדות החרדית, על אף שהיא מושכת לשורותיה גם ידוענים מתעשיית הבידור, כמו מדונה. האבנים והחומות של העיר מהדהדים את קדושתם של המיסטיקנים הקדושים שחיו כאן במאות ה-16 וה-17. ואכן, רק ירושלים הינה עתיקה יותר,רוחנית יותר וקדושה יותר מצפת.

בית הכנסת האר"י האשכנזי, שהוקם על ידי מהגרים מיוון במאה ה-16

 תוך כדי הליכה בסמטאות המרוצפות המובילות אל בתי הכנסת העתיקים, תוכלו לזכות בהצצה אל העבר, חוויה שאין שנייה לה בעולם. הרובע היהודי העתיק, מכונה גם רובע בתי הכנסת, הודות ל-32 בתי הכנסת השוכנים בו, ובהם בית הכנסת רבי יוסף קארו, שנקרא על שמו של יוסף קארו, מגדולי הפוסקים בן המאה ה-16 ויליד ספרד, שהוא גם ביתם של המנורות התלויות המרהיבות ושל ספר תורה שגילו לפחות מזה כבר 400 שנה. לפי אחת המסורות, מלאך חשף את סודות הקבלה באזני הרב יוסף קארו בבית שנמצא מתחת לבית הכנסת. שני בתי הכנסת שנקראים על שם האר"י הקדוש מהמאה ה-16, בית הכנסת האר"י האשכנזי, שהוקם על ידי מהגרים מיוון במאה ה-16, ואחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר שעדיין נמצא בשימוש בישראל; ובית הכנסת האר"י הספרדי, היכל קודש מפואר ומעוטר ובית הכנסת העתיק ביותר בעיר.

הר מירון – ההר השני בגובהו בישראל.

סמטאות העיר העתיקה משקיפות אל הנופים היפים ביותר בישראל, וכך גם מלון רות צפת – שמתוך חדרי היוקרה שבו תוכלו לצפות בהר השני בגובהו בישראל, הר מירון, ובשמורת הטבע הגבוהה ביותר, בה תוכלו גם לבקר. לפי אחת המסורות, הזוהר, הספר המרכזי בתורת הקבלה, נכתב במערב בסמוך לפקיעין. אחת מהמערות הקדושות ביותר בצפת שוכנת בעיר העתיקה – מערת שם ועבר, שהיא, לפי האגדה, המקום בו הקימו בנו ונכדו של נוח בית ספר דתי, או ישיבה, לאחר המבול.

2 מלונות בצפון מבית רשת דן, הזמינו עכשיו >>

מרכז של יצירתיות
כשם שהפכה אתר עליה לרגל מסיבות דתיות, הייתה צפת בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת גם בירת האומנות של ישראל. רובע האומנים, השוכן דרומית לרובע היהודי העתיק, משך אליו אמנים מכל רחבי המדינה. הרובע נותר עד היום בעל אופי ייחודי ובוהמייני המושך אליו תערובת של דתיים ויצירתיים, של ספרים ושל מכחולים. הסמטאות הצרות והחצרות השקטות והמרוצפות באבנים הופכות את העיר הזו מקום אידיאלי להתנהל בעצלתיים, להתבטל, לשוטט באיטיות, ולהציץ בגלריות הרבות ובחזיתות הויטרז' של חנויות הבוטיק, כמו נרות צפת, המציגה למכירה נרות, החל מהפשוטים והמשעשעים שנועדו לילדים, וכלה בנרות מגולפים באלגנטיות ולפרטי פרטים, בכל גודל, צבע וצורה, המתארים סצנות תנ"כיות, ועשויים שעוות נרות בלבד.

רובע האומנים, השוכן דרומית לרובע היהודי העתיק בצפת ומשך אליו אמנים מכל רחבי המדינה.

למעשה, רובע האמנים מילא תפקיד חשוב במיוחד בהתפתחות האומנות הישראלית בכלל, כשחלק מאומניה הבולטים של צפת, כמו משה קסטל ויצחק פרנקל, הפכו לאמנים בעלי שם עולמי. מומלץ לבקר בגלריית התערוכה הכללית בצפת כדי לראות את מבחר העבודות המוצגות בה. אחר כך תוכלו לחטוף משהו לאכול ממש בסמוך, בקפה מקסימיליאן, או במסעדת האר"י 8 השכנה.

מלון רות צפת. – מימין: כניסה לאחד מחדרי היוקרה של המלון. משמאל: שטח ציבורי בסגנון אותנטי.

אבל צפת היא לא רק בתי קפה, חנויות וגלריות לאומנות. צפת מכונה גם בירת הכליזמר העולמית. מוזיקת כליזמר היא המקבילה של מה שהייתה שפת היידיש בקהילה היהודית – היא שאבה מרכיבים מוזיקליים בעיקר ממזרח אירופה, שם התגוררו הקהילות היהודיות. מוזיקת הכליזמרים, המורכבת מלחנים של ריקודים ומקטעים אינסטרומנטליים של חתונות וחגיגות אחרות, עזבה את מזרח אירופה כשהיהודים עזבו את השטעטל (כפרים יהודיים קטנים), וכשזה קרה, התפזרה והתפשטה מוזיקת הכליזמר למרחקים. אבל בצפת, מדי שנה בסוף אוגוסט, מהדהדים ומתפשטים צלילי פסטיבל הכליזמרים של צפת, צלילים מסורתיים ועכשוויים, בכל רחבי הגליל. הפסטיבל, אירוע חינמי שנמשך שלושה ימים ומתקיים מדי שנה מאז 1987, מושך אליו מוזיקאים מובילים מרחבי העולם וקהל מכל רחבי הארץ.

חופשה מושלמת בצפת במחירים בלעדיים לאתר הרשמי >>

ובלב כל האנרגיה הזו שוכן מלון רות צפת. הוא ממוקם אולי על שרידי אתר של פונדק בן 800 שנה, אבל הוא מלון בוטיק מודרני מושלם שממנו ניתן לגלות ולחקור את העיר המרתקת הזאת.

מלון רות צפת; ממוקם על שרידי אתר של פונדק בן 800 שנה