לגימה ירושלמית – סיור משקאות מסורתיים בירושלים

מגזין דן 18/05/2017

סיור בעקבות משקאות מסורתיים בירושלים מלמד לא מעט על החיבור שלהם למקום ולגיאוגרפיה שלנו.

אתם מוזמנים לטעום
משקה סוס ללא היסוס

header-1

טיול בירושלים הוא תמיד חוויה, אך לא רבים מאיתנו זכו לשבת בבית קפה מסורתי בלב השוק בעיר העתיקה, באווירה של פעם, ולשמוע סיפורים על סגולותיהם של משקאות תוך כדי שתיית קפה שחור חזק ומשחק שש-בש. חוויה מיוחדת זו היא חלק מסיור מטעם מוזיאון מגדל דוד, העוקב אחר המשקאות המסורתיים בירושלים בהקשר שלהם למקום שבו אנו חיים ולגיאוגרפיה שלנו. אם תירצו, עוד דרך להכיר את העיר דרך הכוס המלאה.

האקלים החם במזרח הביא להתפתחותם של משקאות מסורתיים רבים במהלך ההיסטוריה. גם בירושלים התפתחו משקאות מיוחדים כמו התמרהינדי, השקדים, החרובים, ומשקה הסוס שלכל אחד מהם יש את הייחוד ואת הסיפור שלו.

המשקאות המסורתיים בירושלים מלמדים לא מעט על החברה המקומית. בני האדם השכילו תמיד לנצל את חומרי הגלם המצויים בארצם לשימוש ביתי ותעשייתי בעולם המזון והמשקה, ודרך המשקאות המסורתיים ניתן להכיר את גידולי הארץ ואת טעמם של תושביה. עדנה עסיס, אחראית פיתוח תוכן במוזיאון מגדל דוד, מסבירה כי “דרך האוכל, השתייה והמנהגים ניתן לראות הרבה מהזהות שלנו, וממי שאנחנו.

הזמינו חדרים עכשיו במלונות דן בירושלים >>

כיום ישנם געגועים לבתי הקפה המסורתיים שהולכים ונעלמים, כשגם המשקאות המסורתיים הולכים ונעלמים מהנוף. אוכל מעורר המון נוסטלגיה וגעגוע ואנו בעיצומה של מהפכה דיגיטלית שמערערת לנו את היסודות, וכתגובה לכך אנשים מנסים לחזור לאוכל של סבא וסבתא".

חלק מהמשקאות המסורתיים נעלמו, בין השאר “באשמת" המשקאות התעשייתיים שהחליפו את המשקה המקומי. עם זאת, ישנם משקאות ומאכלים ששרדו ושורדים את השינויים הדרמטיים שהביאו עמן המהפכות הטכנולוגיות בתעשיית המזון והשתייה.

לרוויה, ולבריאות



מיץ החרובים המרווה הוא בעל סגולות רבות, מצוין לעיכול ויכול לעזור במקרים של שיעול ובכלל לטיפול בכלי הנשימה. משקה השקדים הסמיך והמתקתק, עשיר בסידן ובוויטמינים והניחוח שלו מסחרר. התמרהינדי החמוץ-מתוק האקזוטי שהגיע אלינו מהודו דרך מצרים משמש כמרכיב בתבלינים רבים, מועיל לטיפול בדלקות ולהפרעות שונות במערכת העיכול.

double

אחד המשקאות הפופולריים בירושלים, הוא משקה הסוס העשוי משוש קרח (צמח רב שנתי המופיע כבר במקורות היהודיים מתקופת המשנה), הקרוי בשפת המקום ליקריץ ובעגה הירושלמית – הבמבליק.

צמח שוש הקרח היה שימושי מאוד הן בתחום המזון, השתייה, הרפואה ואף העישון. התושבים השתמשו בשורש הצמח לייצור גומי לעיסה, להוספת ריח לטבק, להכנת ממתקים וגם הוסיפו אותו למשקאות אלכוהוליים כמו למשל במשקה הערק. מן הצמח גם הכינו תרופות שנועדו לתת מענה לבעיות שונות ומגוונות: להורדת חום, לטיפול בבעיות בכליות, בקיבה ובכבד ונגד שיעול וצרידות. גם היום ניתן למצוא את מקלות השוש בשווקים השונים בעיר העתיקה וגם במחנה יהודה וברמלה.

מבין השימושים הרבים של צמח זה, היה נפוץ מאוד משקה הסוס. טעמו של המשקה מתוק מאוד – למעשה הוא כל-כך מתוק שכל משקה שתשתו אחריו יהיה מתוק מאוד גם הוא, ולאחר השתייה הוא מותיר בגרון תחושת רטיבות שנשארת לאורך זמן רב. עד היום נוהגים ערביי ירושלים המוסלמים לשתות בימי צום הרמדאן את המשקה שנועד להקל על הצמים. בשער שכם עדיין ניתן לראות את מוכר משקה הסוס בתלבושת המסורתית, נושא על גבו קנקן נחושת גדול שמתוכו נמזג המשקה במיומנות לתוך הכוס.

הסיור היוצא ממוזיאון מגדל דוד ועובר דרך דוכנים, חנויות ובית קפה אותנטי בסמטאות השוק בעיר העתיקה, הוא חלק מסדרת “שותי העיר" של מוזיאון מגדל דוד. במסגרת הסדרה העוסקת במשקאות שייחדו את ירושלים לאורך ההיסטוריה, מתקיימים גם סיורים נוספים: בעקבות היין הירושלמי, ביקור בבתי הקפה של פעם שבהם ישבו מנהיגי היישוב, ומפגש טעימות בירה מהמבשלות הירושלמיות הרצל, שפירא ובאסטרס.

מוזיאון מגדל דוד מקיים סיורים במגוון נושאים ליחידים, לקבוצות ובהזמנה מיוחדת. מידע בטל' 02-6265333 ובאתר: www.tod.org.il