בית טיכו: פנינה היסטורית בירושלים

מגזין דן 16/11/2016

בית טיכו, שנפתח מחדש לאחר שיפוץ מקיף, משלב בין כתליו מוזיאון היסטורי, גלריית אמנות, גינה מקסימה, מסעדה ומופעי מוזיקה.

בית טיכו

בית טיכו

בירושלים של פעם, לא היה איש שלא הכיר את ד"ר טיכו, רופא העיניים המפורסם שהונצח במערכון המפורסם של שייקה אופיר, “מקרה עין". בית טיכו, הבית שבו חיו ופעלו הרופא ורעייתו הציירת אנה הפך אחרי מותה למוזיאון, ששופץ לאחרונה והביקור בו מבטיח חוויה מעניינת החושפת פרק חשוב ומרתק בהיסטוריה של ירושלים.

אמרנו היסטוריה? בואו נחזור לירושלים של שנת 1912, אז הגיע ארצה אברהם אלברט טיכו שלמד רפואה בוינה, התמחה ברפואת עיניים ובאותו קיץ הזמינה אותו אגודת “למען ציון" לבוא לארץ כדי לעבוד כאן. חודשים מעטים אחריו הגיעה ארצה אנה, ארוסתו.

ד"ר טיכו נודע במלחמתו במחלת העיניים הנוראה שפשטה בארץ ישראל בקרב יהודים וערבים – מחלת הגרענת. לאחר שעבד זמן קצר בחסות אגודת “למען ציון", הפך את המרפאה לפרטית וקבע אותה בבית זה ששכר, ליד רחוב הנביאים.

Footer-2

בהיסטוריה הרפואית של הבית נרשם עוד פרק חשוב: בשנת 1917 גויס ד"ר טיכו לחיל הרפואה האוסטרי למשך שנתיים, ובהסכמתו הופך הבית בעת היעדרותו לבית החולים היהודי לילדים הראשון בארץ. ב-1924 רכשו בני הזוג את הבית: הם שיפצו אותו וחילקו את המבנה למגורים בקומה העליונה ולמרפאה בקומה התחתונה.

מדי יום התקבלו במרפאה עשרות חולים, ונמצא שבארבעים שנות פעילותו ערך הרופא כארבעים אלף ניתוחים. ד"ר טיכו היה מפורסם מאד ושמו הפך לאגדה – מספרים, שרופאים צבאיים מצריים שנשבו במלחמת סיני הביעו משאלה לבקר בקליניקה שלו לפני שחרורם.

בית שוקק חיים

הבית היה תמיד שוקק אורחים. היו בו רופאים ומדענים בצד אמנים ואנשי ספר, מנהיגים ציוניים ופוליטיקאים מכל הזרמים. היה זה גם מקום מפגש ליוצאי גרמניה בירושלים – עד מהרה התאספה בבית חבורה של פרופסורים, סופרים, ופילוסופים כמו מרטין בובר, ש"י עגנון, הנרייטה סאלד ואחרים. החבורה הירושלמית היתה יושבת בגינה או במרפסת הרחבה או באחד מחדרי המגורים הנוחים, ונפגשת לעתים עם אורחים שבאו מחו"ל.

מרים הרי, שכתבה את הספר “בת ירושלים הקטנה", מתארת את הבית כפי שחוותה אותו כילדה: “בנוי היה במקום גבוה ולפניו גן היורד במדרגות עד לכביש יפו. היה זה בוסתן פרטי, גינת שיר השירים: עצי פרי שגשגו בינות לערוגות הירק והפרחים, חיזיון מרהיב עין… גם פנים הבית הפתיע בחינו.

הקומה התחתונה כולה בסגנון ערבי. לעומת זאת השפיעה רוח התרבות על תוכנית הקומה העליונה. במקום מוטות הברזל המוצקים והמשולבים בחלונות, היו כאן כידוני פלדה קלים וגזוזטרות פתוחות לרווחה כבבתי אירופה קישטו את הבית…"

double-760x500-2

אחד מהאורחים הקבועים בבית היה הסופר ש"י עגנון, אשר נשא את הדברים הבאים בביתם של הזוג לכבוד יום הולדתו השישים של ד"ר טיכו: “מה ראה שבחר ברפואת עיניים דווקא? אם רצה להיות רופא יכול היה לבחור בשאר מקצועות הרפואה, הרי בכשרונו הגדול ובידיו הברוכות היה עושה גדולות בכל מקצוע ומקצוע, אלא ודאי שמאהבתו לחוכמת הציור הקדיש עצמו לריפוי עיניים לפקוח עיניים עיוורות, כדי שיהא כל אדם רואה את תמונותיה של מרת אנה טיכו…"

נופים ואנשים

אף על פי שלא למדה את המקצוע באופן מסודר, אנה טיכו הפכה ליד ימינו של בעלה הרופא בניתוחיו: מספרים כי כשהיה מושיט יד, היא כבר ידעה איזה כלי להגיש לו עוד בטרם נקב בשמו. כאשר התפנתה, היתה עולה אל הסטודיו שלה ועובדת שם.

היא נהגה לצייר את הנופים של ירושלים וסביבותיה, דיוקנאות של אנשים ובשלב מאוחר יותר החלה לצייר גם פרחים. היצירות המזוהות ביותר עם אנה הן רישומי עץ הזית הסבוכים שלה והמדרונות הסלעיים הרשומים בפירוט רב בדיו, בפחם או בעיפרון. הדיוקנאות שציירה היו דמויות שונות שאנה היתה מוצאת ברחוב כאשר שוטטה בסמטאות ירושלים או ערים אחרות, או כאלה שהגיעו למרפאה.

אנה היתה פעמים רבות מאכילה את האנשים שפגשה, מדובבת אותם, ולאחר שהקשיבה לסיפור חייהם, היתה מבקשת מהם להיות מודל לציוריה. תמנע זליגמן, האוצרת של הבית, אומרת כי גם כאשר אנה ציירה דיוקנאות היא ציירה נוף, וכל המסתכל בתמונת דיוקן שציירה, יבין מיד למה הכוונה.

strip-1

בית טיכו בניהולו של מוזיאון ישראל, עבר בשנה האחרונה שיפוץ מקיף ויסודי שבמהלכו נחשפו ציורי תקרה נדירים שככל הנראה גם בני הזוג טיכו לא היו מודעים לקיומם.

ביקור בבית ההיסטורי, הממוקם במרכז ירושלים, הוא חוויה הספוגה באווירת ירושלים של פעם: חדר העבודה של ד"ר טיכו, אוסף החנוכיות שלו שהוא מהגדולים בעולם, הרהיטים המקוריים בחדרי הבית השונים, הספרייה, גלריית האמנות הכוללת את ציוריה המיוחדים של אנה וגם תערוכות מתחלפות של אמנים מובילים. את הביקור במקום ראוי לסיים בארוחה קלה במסעדת הגן המזמינה של בית טיכו, המארחת גם ערבי מוסיקה ואירועי תרבות במשך השבוע.

בית טיכו, רח' הרב אגן 10, ירושלים (בקרבת כיכר ציון) טל': 02-6453746
הכתבה מבוססת על הספר “טיולים בעקבות נשים" של עידית שכטר-פייל, בהוצאת ידיעות ספרים.

4 מלונות דן בירושלים

מלון המלך דוד נמצא במיקום מושלם מול חומות העיר העתיקה, סמוך למרכז העיר ולשורה של אטרקציות מרתקות: מתחם ממילא, מוזיאון מגדל המלך דוד, מעלית הזמן, הגנים הבוטניים, ועוד.

מלון דן ירושלים שוכן על מדרונות הר הצופים, מול נוף עוצר נשימה של העיר העתיקה והרי יהודה. המלון ממוקם במרחק הליכה קצר ממצפור העיר העתיקה ומתחנת הרכבת הקלה, המאפשרת לאורחי המלון גישה קלה ונוחה לשלל אתרים ואטרקציות מרכזיות.

מלון דן פנורמה משקיף אל נופה הקסום של ירושלים, ממוקם בקרבת מרכזי הקניות, התרבות והבילויים של העיר. המלון הוא נקודת המוצא המושלמת ממנה ניתן לגלות את צדדיה השונים של העיר – קודש וחול, עבר ועתיד, מזרח ומערב.

מלון דן בוטיק ממוקם על ראש גבעה אל מול הר ציון וחומות העיר העתיקה, בקרבת אטרקציות תיירותיות רבות, במרחק הליכה מהמושבה הגרמנית וסמוך למתחם הרכבת שהפך למרכז הבילויים והפנאי של ירושלים.