מאפיות חדשות בשוק מחנה יהודה

מגזין דן 17/05/2015

בשביל הירושלמים הוא "מחניודה" במילה אחת.
בשביל התיירים הוא אולי השוק הססגוני והיפה ביותר בישראל.

   5728-Header

למבקר בירושלים מצפים כל היכלות הקודש המפורסמים: בתי הכנסת הגדולים, הכנסיות המהודרות והמסגדים. מי שרוצה לחוות את חווית היום יום והחולין וטעמם של ימים אחרים בירושלים – מוזמן לבקר בשכונות הידועות בשם לב העיר והנחלאות. שכונות ציוריות, בורות מים, כביסה תלויה בחצר. בלב שכונות אלה נמצא שוק מחנה יהודה, שעל פי דעת רבים הוא השוק הססגוני והיפה בארץ. בין רחובות יפו ואגריפס, השוק מוגדר בשני רחובות עיקריים: רחוב עץ חיים המקורה ורחוב מחנה יהודה הפתוח. שני רחובות אלה מחוברים ברחובות רוחב: התפוח, בנאי (האגס לשעבר), האפרסק, השזיף, השקד והתות. בין השקד והתות נמצא את החרוב והאגוז, וכמובן רחובות נוספים בסמיכות ללב השוק.
אני אוהב שוק ותיק, וכקונה קבוע בו בחרתי כמה מקומות הקרובים לליבי מתוך מקומות רבים אחרים. כאופה חובב וכחובב מאפים ולחמים, אני נמשך למאפיות. ריח האפייה שובה את אפי ואני מוכן תמיד להתמסר לכיכר לחם ריחנית. בעבר נכנסתי למאפיות כמו חבה וקלדרון, אך בשנים האחרונות צצו מאפיות האופות לחם מקמח מלא או משיפון, וטעמם המשובח מלווה אותי כל השבוע.

להזמנת חדר באחד ממלונות דן בירושלים

מאפית טלר

הביאה את הרוח החדשה לשוק. אבישי טלר: “שנתיים אפיתי במאפיה בכפר עציון, וכשפתחנו את המאפיה רציתי להביא לירושלמים את בשורת האפייה הביתית. היום יש לנו 14 מיני לחמים – מג’בטה ובגט ועד לחם מלא, שיפון, חלות מקמח מלא ועוד”. העבודה ידנית והלשים ירושלמים צעירים ונמרצים אוהבים את מה שהם שעושים.

האופה המיומן ראסל זקס

את האופה המיומן ראסל זקס תפגשו פתח במאפיה העונה לשם הדקל 2. הלחם הנאפה כאן הוא לחם חיטה, כוסמין ושיפון, ומי שמעדיף בגט או לחם לבן – יוכל למצוא כאן את מבוקשו. ראסל זקס, צלם לשעבר שעבד עבור הצלב האדום, למד אצל אופה איטלקי זקן בדרום אפריקה את רזי הקמח הלבן ואת רזי השיפון למד בשטוקהולם. האופה לצידו הוא ניסן, יהודי חרדי יליד שבדיה המפליא במיומנויות האפייה. “אווירת השוק שהביאה אותי לכאן מביאה גם הקהל המגוון”, אומר ראסל זקס.

5728-double

מחניודה. בדיוק כך – במילה אחת

לצד הבסטות הצבעוניות שופעות הירקות והפירות, האטליזים ודוכני והתבלינים, צצים בתי קפה ומסעדות המאפשרות לקונים ולאורחים מזדמנים לבוא ולבלות בשוק. כך המסעדה הטרנדית מחניודה (זו לא טעות, כך אומרים הירושלמים מחנה יהודה בנשימה אחת) והחצ’פוריה – פינה קטנה למאכלים גיאורגיים. גם רשת “ארומה” פתחה כאן סניף. המקום הראשון שנפתח בשוק ברוח החדשה הוא בית קפה ברוח פריזאית, קפה מזרחי שראשיתו לפני 12 שנים.
שלמה ומשה מזרחי הם שני אחים. הראשון בעל חנות ירקות, ועל קיר החנות תלויה תמונה של אבא אליהו, שגם לו הייתה חנות בשוק וילדיו המשיכו בדרכו. הוא התחיל עם דוכן בשוק. למשה יש חנות אולי ההומה ביותר בשוק, המתמחה בעשבים ירוקים למיניהם: פטרוזיליה, כוסברה, סלרי, נענע וראשאד. הריח העז מסגיר את טריותו. משה מספר שכל חייו הוא בשוק. “בילדותנו פרקנו אבטיחים וקיבלנו חצי לירה. להשלמת הפרנסה היינו אוספים פקקים של בירה ומיצים ומעבירים ליצרן בגבעת שאול”. יוסי מזרחי, בעל חנות הפיצוחים, גם הוא בן המשפחה המסועפת ובנו של צחקו – אחיהם של שלמה ומשה. צחקו

5728footer