שוק מחנה יהודה

ג'ואל האבר 30/04/2015

שום טיול לירושלים אינו שלם ללא ביקור בשוק הפתוח של מחנה יהודה. אני בטוח ששמעתם טענה דומה לגבי אתרים רבים אחרים, אבל שוק מחנה יהודה קשור באופן כל כך הדוק לתרבות ולמיתולוגיה של העיר, ואפילו לנשמתה של העיר, שנדמה כי הצהרה שכזאת לא מהווה הגזמה.

שוק מחנה יהודה

שוק מחנה יהודה

 אמנם ישנם הרבה שווקים אחרים ואזורי קניות הפזורים ברחבי העיר, אבל מחנה יהודה הוא המפורסם והפופולארי שבהם, בעיקר בשל קסמו האותנטי, בנוסח העולם הישן, מבחר התוצרת הטעימה והטרייה שלו, והבוטיקים הקולינאריים והרב-תרבותיים החדשים יותר שנמצאים בו.

 לרוב, המקומיים מתייחסים לשוק מחנה יהודה בפשטות כאל "השוק", אבל אף אחד לא מתבלבל בינו ובין שאר השווקים החיצוניים, הנמצאים ברובעים המוסלמיים והנוצריים שבעיר העתיקה. בעוד אלה מציעים רבים מקסמיהם שלהם, מחנה יהודה עומדת לבדה במשיכה הכלל אוניברסלית שלה. יש כאלה החושבים על מחנה יהודה כעל "השוק היהודי" ועל השווקים האחרים כעל שווקים ערביים, אבל זה לא ממש מדויק. בעוד מחנה יהודה ממוקמת בעיקרה באזור היהודי של מערב ירושלים, סוחרים ערבים ויהודים, העומדים ממש אחד ליד השני, צועקים במקהלה אחת כמה מתוקים התותים שלהם, או עד כמה נמוכים המחירים שלהם.

 אלה שעורכים את קניותיהם בשוק הם אפילו יותר מגוונים- זקנים וצעירים, יהודים וערבים, יהודים חרדים אולטרה-אורתודוקסים, יהודים חילוניים וכל מה שביניהם; עובדים זרים, תיירים וסטודנטים- כולם מתקבצים יחד תחת תשתיתו של שוק מחנה יהודה, וסמטאותיו מרוצפות החנויות.

להזמנת חדר באחד ממלונות דן בירושלים >>

5690-double

כיצד לחוות את השוק

לתיירים שמבקרים בשוק מחנה יהודה יש מספר אופציות לחוות את השוק. ישנם כאלה הנהנים רק להסתובב בשוק ללא מטרה מיוחדת, לספוג את האווירה, לצלם תמונות של התוצרת החקלאית הצבעונית ולהריח את עושר הניחוחות שמציף את השוק.

 אפשרות נוספת היא לקחת את culinary tour in the market. מדריכים רבים (ושלי ביניהם) מציעים סיורים שכאלה, ודרכם אתה יכול להרוויח ידע משולב על ההיסטוריה והתרבות של השוק, כמו גם ללמוד על מגוון האוכל האתני המוצע בחנויות הרבות של שוק מחנה יהודה.

 רבים התווכחו אם יש כזה דבר- מטבח ירושלמי ייחודי. לדעתי, אחד הדברים שעושים את האוכל שלנו מיוחד הוא התערובת הייחודית של טעמים ומקורות. אנחנו כור היתוך מובהק, יותר אפילו מהעיר ניו יורק. בניו יורק אתה יכול למצוא ככל הנראה לפחות מסעדה אחת של כל מטבח הידוע לאדם, אבל הן כולן מפוזרות. אם אתה רוצה אוכל טוב המייצג את המטבח של האיטי אתה צריך ללכת לפלאטבוש. אוכל סנגלי במיטבו תוכל למצוא במערב הארלם, בשעה שכולם יודעים שאסטוריה היא ביתו של האוכל היווני.

 אבל בעיר ניו יורק עצמה יש אוכלוסיה השווה בגודלה פחות או יותר לכל אוכלוסייתה של ישראל! בירושלים, הקטנה הרבה יותר, כל הקבוצות התרבותיות שלנו חיות זו לצד זו. בהליכה של 5 דקות סביב שוק מחנה יהודה תוכלו למצוא אוכל מרכז אסיאתי מגיאורגיה וכורדיסטאן, הצעות לאוכל אירופאי מאנגליה וצרפת, אוכל מזרח תיכוני מלבנון, סוריה וחצי האי ערב, ומנות צפון אפריקניות המגיעות ממרוקו טוניסיה ולוב.

 בגלל שילוב זה של תרבויות, גם הטעמים של המטבחים השונים התמזגו זה בזה. Jerusalem Kugel (הקוגל הירושלמי) לדוגמה, הוא מאכל ייחודי שמחדיר את התבלונים של היהודים הספרדים לתוך פשטידת האטריות בעלת המקורות היהודים-אשכנזיים. עד לעשורים האחרונים, רק כאן בירושלים יהודים מכל רחבי העולם יכלו להיפגש ולהתחתן האחד עם השני, מה שהוביל באופן טבעי גם למיזוג מאכליהם.

 לבסוף, התיירים צריכים לחשוב בזהירות מתי עליהם לבקר בשוק. אנשים רבים שביקרו בשוק בעבר יעודדו אתכם ללכת ביום שישי אחר הצהריים. זה הזמן בו יהודים רבים עושים את הקניות שלהם לקראת שבת, וזה גם הזמן בו יש בשוק אנרגיה אינטנסיבית של המולה. אני, מצד שני, הייתי ממליץ שלא לבקר דווקא ביום שישי אחר הצהריים. אם אתם באמת רוצים לחוות את מה שיש לשוק להציע, ההמולה של יום שישי ההמוני תמנע מכם לעשות זאת. ביקור באמצע השבוע לעומת זאת, יאפשר לכם לחקור את המראות, הקולות, הריחות והטעמים שלשוק מחנה יהודה יש להציע.

 לחלופין, ביקור לילי בשוק פותח בפניכם עולם אחר לחלוטין. המיקוד של ראש העיר הנוכחי שלנו, ניר ברקת, בתרבות צעירה, גרם לפתיחתם של מספר פאבים באזור השוק. שולחנותיהם של פאבים אלה נשפכים אל סמטאות השוק עצמו, למול התוצרת החקלאית המוגפת, ודוכני הדגים הסגורים בלילות. בארים רבים מביאים תקליטנים או להקות חיות קטנות, וחוגגים צעירים רוקדים בתוך ענני הנרגילה המתוקים הנישאים לאורך הרחובות.

שעות מומלצות לביקור בשוק

 חיי הלילה החדשים האלה שבשוק הובילו גם את המסעדות להותיר את דלתותיהן פתוחות עד שעות מאוחרות יותר. מה שהיה פעם אזור ריק בלילות, רק לפני שבע או שמונה שנים, הוא כעת מקום המלא באנרגיה ייחודית וחיים תוססים לאחר רדת החשכה.

5690-footer