ירושלים של זהב ושל חדש

לי סונדרס 05/03/2017

זהב 24 קרט הוא זהב בצורתו הטהורה ביותר: הזהב יקר הערך והמוערך ביותר. ירושלים – שזכתה לכינוי עיר של זהב – עדין קורנת באור יקרות. כמוקד עלייה לרגל למאמינים דבקים ולחובבי עתיקות, ירושלים של היום מאזנת בין 4,000 שנות היסטוריה ייחודית לבין תרבות עדכנית, מתוחכמת ותוססת של מסעדות גורמה וחיי לילה מרגשים. לראשונה השנה במרץ, תפתח ירושלים את דלתותיה בפני כנס הבלוגרים הבינלאומי הגדול בתחום התיירות – TBEX.

ירושלים של זהב

ירושלים של זהב

בכתבה זו נסייר ברחבי השכונות הירושלמיות שחייבות ביקור, נמליץ על המתחמים החביבים עלינו, כולם במרחק קצר ממלונות המלך דוד ירושלים, דן פנורמה המפואר, דן בוטיק המסביר פנים, ומלון דן ירושלים השלו. כיום, בזכות הרכבת הקלה, כל כך קל להתמצא בירושלים, ואפשר לראות הרבה יותר, בפחות זמן.

הכותל המערבי

הכותל המערבי

העיר העתיקה

כנסיית הדורמיציון

כנסיית הדורמיציון

רבות נכתב על העיר העתיקה, עד שקשה למצוא מילים חדשות לתאר את המתחם שאין דומה לו. אפופה במסתורין ובאין ספור סודות, העיר העתיקה היא ללא ספק אחת מפניני התיירות של ירושלים, שמזמינה את מבקריה לחקור את המפגש הבין תרבותי הייחודי; שילוב של אתרים מפורסמים המקודשים לשלוש הדתות המונותאיסטיות ומתוארכים אלפי שנים לפני ימינו: ברובע היהודי תוכלו לבקר בכותל המערבי, הנחשב לאחד המקומות הקדושים ביותר ליהדות; הרובע המוסלמי טומן בחובו את מסגד אל-אקצא ואת כיפת הסלע, המקודשים לאסלאם; וברובע הנוצרי וברובע הארמני תוכלו לחזות בנקודות ציון חשובות ובכנסיות מרהיבות דוגמת כנסיות הקבר, המקודשות לנוצרים מכל הזרמים.

אל תפספסו את הקארדו, שהיה בעבר השוק הפתוח ההומה של הרובע היהודי וכיום עמוס בסחורה איכותית. השיטוט במעבריה, סמטאותיה ושווקיה של העיר העתיקה יותיר ללא ספק חותם בלתי ימחה על כל מי שמוצא עניין בדת, באדריכלות, בהיסטוריה או פשוט באוכל.

שכונת ממילא ירושלים

שכונת ממילא ירושלים

ממילא

בשולי העיר העתיקה, בסמוך לשער יפו, ניצבת ממילא, שכונה מודרנית קורנת בגווני הדבש, המבטיחה למבקרים בה חוויית קניות ייחודית ואוכל נפלא. קניון ממילא התוסס והאלגנטי, האהוב על מקומיים ותיירים כאחד, מאכלס בשדרה שתחת הקשתות המעוגלות – המהוות מעין גשר בין העולם העתיק לעולם המודרני – שלל חנויות מעצבים, בתי קפה ומסעדות.

כמה מאות מטרים משם נמצא אחד מברי היין והקוקטייל האפנתיים ביותר של ממילא – המירור בר, ולצדו מעדניית ובר היין ר. דלי, אלה מקומות אידיאליים למשקה ראשון של ערב עם חברים, או לטעימה של נקניקים, גבינות מעולות, יינות בוטיק ומשקאות חריפים. באחד ממועדוני הלילה המעולים באזור, המזקקה, תוכלו ליהנות מאווירה תוססת, הופעה איכותית ומשקאות מעולים על רקע מוזיקה טובה.

ימין משה

בין העיר העתיקה ומלון המלך דוד ירושלים מצטופפת לה שכונת המגורים היפיפייה ימין משה שהוקמה ב-1891 על ידי משה מונטפיורי כשכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות ירושלים. כדאי לצעוד מטה אחר הצהרים לאורך הרחובות המרוצפים חלוקי אבן, להתרשם מן האדריכלות המרהיבה, מן הנוף הנשקף אל עבר העיר העתיקה ומתחנת הרוח של מונטפיורי שהוסבה למוזיאון, המתנשאת מעל לגגות הרעפים האדומים.

אם תפנו דרומה תגיעו לבריכת הסולטאן, התיאטרון הפתוח האייקוני של ירושלים, הנותן במה להופעות של מוזיקה עכשווית ולפסטיבל הסרטים שמתקיים מדי קיץ בעיר. לא הרחק משם נמצא סינמטק ירושלים ותיאטרון החאן, שהוציא תחת ידו דור של שחקנים ישראליים ידועים דוגמת ספי ריבלין וששון גבאי. במרכז מורשת מנחם בגין הסמוך תוכלו ללמוד אודות אחד הפוליטיקאים הבכירים בהיסטוריה הישראלית – מנחם בגין, במסע מרתק לאורך חיו וחוויותיו של ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל, השזורים בקורותיה של המדינה.

התחנה הראשונה

נמשיך את הסיור דרומה ממרכז בגין לאזור התוסס וההומה של התחנה הראשונה, אחד ממתחמי התרבות, האוכל וחיי הלילה החמים בעיר. במקור ניצבה כאן תחנת הרכבת הישנה של ירושלים, הרבה השתנה מאז אותם ימים בהם היו מגיעים למקום אישיים ומכובדים רבים על מנת להתרשם מקטר הקיטור שנכנס לתחנה לראשונה ב-1892.

כיום, מתחם התחנה הראשונה מציע למבקריו הזדמנות לרכב על סגווי חשמלי זריז או ליהנות מסיור מודרך ולדגום ממגוון רחב של מסעדות בינלאומיות שיוודאו שגם אניני הטעם הקפדנים ביותר יזללו וישתו כיאות. אם חשקה נפשכם במסע קניות, התחנה הראשונה היא בית לאין ספור חנויות פופ-אפ, חנויות מעצבים ושווקי מלאכת יד מלאים בתוצרת של אמנים מקומיים – המקום האידיאלי לחוויית קניות עירונית על רקע הנופים ההיסטוריים של העיר.

בעוד שרבים סבורים שתל אביב היא מוקד חיי הלילה, במועדון הג'סטיס האפל והמסתורי, הממוקם במתחם התחנה הראשונה, תוכלו להיווכח שירושלים היא מועמדת ראויה לתואר, עם מוזיקה, אווירה וחוויה שיענגו כל בליין.

המושבה הגרמנית

מדרום לתחנה הראשונה נמצאת השכונה היוקרתית, המושבה הגרמנית. השכונה, הידועה יותר בשמה עמק רפאים, מילולית עמק הענקים, היא אחת החביבות עלינו. הרובע ההיסטורי טומן בחובו שפע של הזדמנויות לצילום. תושביו המקוריים היו הטמפלרים הגרמניים, פרוטסטנטים שהתיישבו באזור במהלך המאה ה-19, והותירו את חותמם על האזור עם מאפיינים אדריכליים טיפוסיים כגון מבנים דו-קומתיים.

כיום, הרחוב הראשי מהווה את הלב הפועם של תרבות בתי הקפה בעיר, עם חנויות בוטיק, בתי קפה, מסעדות וביסטרו דוגמת קפית, מקום מושלם לסקירת העוברים ושבים, המשקיף על הגנים הבוטנאים של ירושלים.

המשולש

אין מקום הומה יותר ממנו ניתן לצפות בהמולה החולפת על פניכם מאשר המשולש של מרכז העיר, מתחם המסחר והבידור המרכזי בירושלים. המשולש, הגובל ברחוב יפו, רחוב המלך ג'ורג' ורחוב בן יהודה, זכה לאחרונה למתיחת פנים, והוא כעת הומה בתי קפה עם מקומות ישיבה בחוץ וחנויות הפתוחות בכל שעות היום, כולל אחת מחנויות הכלבו הוותיקות בישראל, המשביר לצרכן.

כשיורד הערב, כדאי לכם להתרווח באחד מברי הקוקטייל המעולים באזור, לצפות בברמנים בגטסבי הגדול המעוצב כולו ברוח שנות העשרים, קוצצים, קולפים, מרסקים, סוחטים ומערבלים לנגד עיניכם את הקוקטיילים המשכרים ביותר, כולל "מתחת לים", המוגש בקונכייה, ו"אאוריקה" שאותו לוגמים מתוך נורה חשמלית.

תוכלו גם ללגום קוקטיילים מענגים בבר הפסנתר הפופולארי בירמן, בו מנגנים תערובת של רגטיים, פאנק, סול ובלוז. לא הרחק מכאן תמצאו את Barral & Tap הניחוח והידידותי, מקום מעולה למשקה בסופו של יום ארוך, ואחד המקומות הטובים יותר לשתות בירות מן החבית, יינות וויסקי. עוד מקום מומלץ הוא וויהדאו בר החביב על חברי הקהילה הגאה בעיר, עם אווירה נינוחה לחובבי עיצוב בסגנון שנות השמונים ומוזיקה עכשווית.

מרכז העיר

מרכז העיר

מחנה יהודה

במרחק עשר דקות הליכה ממשולש מרכז העיר ניצב מחנה יהודה – השוק הצבעוני והאגדי ששמו יצא ברחבי העולם. חגיגה של פירות, מתוקים, אגוזים ותבלינים מקבלת את פני המבקרים בשוק, לצד מספר מסעדות גורמה אופנתיות, ביסטרואים תוססים וחומוסיות איכותיות.

בחרו חופשה מרשימת מלונות בירושלים של רשת דן >>>

אחרי שתריסי הדוכנים המעוטרים מעשה אומנות יורדים עם החשיכה, האזור ממשיך להמות באווירה מחשמלת ואופנתית במקומות כמו יהודה בר האופנתי, והאווירה הצעירים אצל השכנה הסמוכה. אם סמטאות השוק השביעו את תאבונכם, תוכלו לסייר בשבילים הצרים ובחצרות החבויות מעין של שכונת נחלאות המתחדשת.

הביקור בירושלים, במגוון אתרים היסטוריים, אדריכליים, קולינאריים, באתרי בידור ומוזיקה, הוא ההוכחה הטובה ביותר למעמדה של הבירה כעיר תיירות בינלאומית. בצומת הדרכים שבין ישן לחדש, בין מזרח ומערב, בנקודת המפגש של שלוש הדתות המונותאיסטיות, ירושלים מקבלת את פני מבקריה בזרועות פתוחות.