הגנים הבהאים בחיפה

ג'ואל האבר 30/04/2015

5702--Header

ייתכן שאין אתר אחד בישראל, לבד אולי ממתחם הכותל המערבי-הר הבית בירושלים, שמקושר להפליא לעירו כמו הגנים הבהאים  בחיפה. גנים אייקונים אלה יכולים להיראות מחלקים רבים של העיר הציורית, וכאשר תיירים רבים מתכננים טיול לחיפה, הם למעשה מתכוונים לבקר רק באתר זה.

עם הטיפוס במדרגות שעל צלע ההר כאילו היו סולם, קילומטר אחד עד למדרון הצפוני של הר הכרמל, מבינים שהגנים הם לא רק יצירת אמנות מוחשית, אלא גם התגלמות עקרונות ליבה רבים של האמונות הדתיות בדת הבהאית.

דתות בכרמל

הר הכרמל תמיד היה קשור למושג המונותיאיזם, בשל ההקשרים שלו לסיפורי התנ"ך של אליהו הנביא. לכן הוא הפך להיות משמעותי ליהדות, הנצרות והאיסלאם. דתות רבות ותרבויות אחרות, כגון הדרוזים, נמשכות גם הן להר זה. הדת הבהאית היא גם דת מונותיאיסטית, ומכירה בנביאים מכל הדתות הקודמות לה כאנשים קדושים. לפיכך, זהו  המיקום ההגיוני ביותר גם לאתר הקדוש שלהם.

האמונות העיקריות של אמונה זו כוללות אוניברסליות ושוויון. הגנים הם תצוגה של הרמוניית האדם והטבע, ולמעשה יוצרים מבנה המעודד ההתבוננות עמוקה. למרות שהאתר הגדול נראה סימטרי במבט ראשון, קיימים בו מספר אלמנטי א-סימטריים, שרק מוסיפים ליופיו. נקודות אלה באתר ששוברות את הסימטריה מאזנות את פאר מעשה ידי האדם עם האלמנטים החשובים ההיסטוריים והטבעיים שכבר היו באתר.

עבור בני הדת הבהאית, נקודת המוקד של הגנים בחיפה היא מקדש הבאב, שהיא גם מקום קבורתו של הנביא שלהם, שהודיע ​​על הגעתו של מייסד הדת בשנות הארבעים של המאה ה- 19. המקדש נבנה בשנת 1909 וקיבל את כיפת הזהב שלו בשנת 1953. (תהליך חידוש של המקדש שנמשך כמעט שלוש שנים הושלם בשנת 2011) השבילים המתפתלים הרבים המקיפים את המקדש נועדו לאפשר למאמינים להתקרב אליו במצב של שלוות נפש. נתיבים רבים בין שבילי המקדש מהדהדים את רעיון האינדיבידואליות, בסבך גישותיהם השונות של אנשים לרוחניות.

ישנן 19 טראסות בגן, כשתשע מהן ממוקמות מעל לבאב, הטראסה המרכזית בה נמצא המקדש עם הקבר הקדוש, ותשע מהן ממוקמות מתחתיו. טראסות אלה מסמלות את 18 התלמידים שהיו חסידיו הראשונים של האב.

הגנים בחיפה אוחזים גם במבנים של המרכז הבהאי העולמי, ובכלל זה בית הצדק העולמי, מרכז החינוך הבינלאומי והארכיונים הדתיים הבהאים. היבט נוסף של הקפת המרכז הדתי בגנים הוא לבודד אותם מההמולה הרועשת של העיר המודרנית, וזאת ללא צורך בבניית קירות מכוערים.

דילים לחיפה ברשת מלונות דן >>

5690-double

גנים אלו, שהוכרו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 2008, מטופלים על ידי מתנדבים מציבור הדת הבהאית. מתוך בערך 5 מיליוני מאמיני הדת הבהאית בעולם, כ -700 מהם שוהים בישראל כמתנדבים בכל זמן נתון.

מקדש הבאב תואר כיהלום שבכתר, שהוא הגנים הבהאים. אחרים מציינים את הרוחניות של המעבר החזותי ההרמוני מהים, דרך מעלה ההר ועד לשמים שמעל.

גנים אקולוגיים

אחד ההיבטים המעניינים יותר של הגנים המרהיבים הוא שיטת הגינון הידידותית לסביבה שלהם. הם כוללים כ-450 מינים של צמחים, אבל רובם ממוצא מקומי ורבים מהם גם עמידים בפני בצורת. חלק ניכר מהמים המשמשים להשקיה מותפלים באתר, ומערכת ממוחשבת מדויקת עוקבת מקרוב ושולטת בשימוש במים על מנת למזער בזבוז. המים הזורמים שמבקרים רבים זוכרים כל כך מביקוריהם במקום זורמים בעצם במערכת סגורה, כך שכמות המים שנוספת כדי לפצות על ההתאדות היא פחותה מכמות המים הממוצעת בה אדם מן השורה משתמש מדי יום.

הזמינו חופשה במלונות חיפה מבית רשת דן >>

שעות פתיחה

הגנים הפנימיים של האתר פתוחים מדי יום מ- 9 בבוקר עד 12 בצהריים, והגנים החיצוניים פתוחים בשעות:  09:00-17:00. ישנם גם סיורים מודרכים המוצעים מדי יום, למעט בימי רביעי. בשביל לראות את לוח הזמנים של הסיורים לפי השפות שונות, אנא בקרו בדף הרלוונטי באתר האינטרנט של הגנים הבהאים. ישנם גם מראות נפלאים מעל לגנים הבהאים, ברחוב יפה נוף, ומתחת להם, במושבה הגרמנית בחיפה.

לבסוף, למי שרוצה מבט מעמיק יותר על הדת הבהאית, הגנים שלהם והמקומות הקדושים להם, האתר המשמעותי האחר אותו מחזיקים הבהאים בישראל נמצא בצד השני של מפרץ חיפה, בעיר עכו. אם כי הוא אולי נראה פחות מרשים על פני השטח, גם באתר זה ישנם גנים מעוצבים יפהפיים, המקיפים את המקדש שהוא מקום קבורתו של מייסד הדת, הבהאא אללה.

חופשה בחיפה