הגנים הבהאים והמקדש אפוף המסתורין – מי הם הבהאיים?

לי סונדרס 07/03/2019

"כדור הארץ הוא אך ארץ אחת ובני האדם תושביה" הוא אחד מהציטוטים המפורסמים ביותר המיוחסים לבהא-אללה, מנהיג דת פרסי שייסד את הדת הבהאית. ובמדינה ספציפית אחת – ישראל – יכולים בני האדם ליהנות מחקר של אחת מהדתות הפחות מוכרות בעולם. אבל מי הם בעצם הבהאיים?

header1

מלון דן כרמל כפי שנראה מהצד של הגנים הבהאיים בחיפה

היסטוריה אפופת מסתורין
הדת הבהאית החדשה, שנולדה מתוך הדת שקדמה לה, הדת הבאבית, נוסדה בשנת 1863 על ידי אציל פרסי, בהא-אללה, שהביא בשורה של שלום ואחדות ונחשב על ידי מאמיניו לנביא. הדת הבהאית היא דת מונותיאיסטית המתמקדת באחדות ובשוויון בין כל בני האדם ובשפע ושגשוג לכל האומות, הגזעים, הדתות והמעמדות והיא מקבלת את שליחותם האלוהית של אברהם, משה, זרטוסטרא, בודהה, ישו והנביא מוחמד.

הדת הבהאית, שהיתה בעבר מוגבלת בעיקר לגבולות האימפריה הפרסית ולגבלות האימפריה העותומאנית, צמחה מכחמישה מיליון מאמינים בשנת 1986 לשבעה מיליון מאמינים היום, והיא נחשבת לאחת מדתות המיעוט הגדולות ביותר באיראן, הודו, מרכז ודרום אמריקה, בעיקר בפנמה, בליז ובוליביה וכן, בצ'אד ובקניה שבאפריקה.

double1

מימין: המבנה של 'בית הצדק העולמי' בחיפה. משמאל: הגנים הבהאיים בעכו

למה דווקא בישראל?
איך נקשר הקשר בין הדת ששורשיה במרחק 1500 ק"מ, במפרץ הפרסי, לבין ישראל? לאחר שנאסר קיומה של הדת בפרס, הוגלה הבהא-אללה לבגדד ולקונסטנטינופול תחילה, לפני שבילה חלק ניכר משארית ימיו בחיפה, ובמיוחד, משנת 1868 ואילך, בעכו, ששימשה בימי האימפריה העותמאנית מושבת עונשין.

לאחר מותו של הבהא-אללה בעכו בשנת 1892, עברה הנהגת הדת לידי בנו, ולאחר מותו של הבן בשנת 1921 עברה הדת לשלב חדש: הבהאיים ברחבי העולם החלו לקיים בחירות שנתיות למועצות רוחניות מקומיות, אזוריות ולאומיות שניהלו את ענייני הדת ומדי חמש שנים בחרו חברי כל המועצות הרוחניות הלאומיות, תשעה נציגים ששימשו כמוסד המושל של הקהילה הבהאית העולמית – בית הצדק העולמי, שמושבו בחיפה. בסמוך למקדש הבאב המרהיב, שנבנה לכבוד יורשו של הבהא-אללה – מקדש המוקף בגנים הבהאיים המטופחים למשעי, הינו היהלום בכתרה של חיפה ואחת מהאטרקציות המדהימות והפוטוגניות ביותר בישראל.

strip3

הנוף של חיפה מטיילת לואי

אתר מורשת עולמית של אונסק"ו – אתר חובה לביקור
לאחר שהצליח האתר למשוך למעלה משבעה מיליון מבקרים בעשור שחלף, מאז נפתח לציבור בשנת 2001 –  ממשיכים הגנים גם היום למשוך קרוב למיליון מבקרים מדי שנה והאתר נחשב לאחד משני האתרים הקדושים ביותר של הדת הבהאית ואתר עליה לרגל למאמינים, המציינים בו חגים וחגיגות, ביניהם את ראש השנה החל בחודש מרץ ואת ימי ההולדת של הבאב ושל הבהא-אלה בחודשים אוקטובר ונובמבר.

קחו סיור מודרך, ללא עלות כספית, כדי ללמוד עוד על האמונות, הערכים והרוחניות המרתקת של הדת הצעירה הזו, וצעדו לכם בניחותא במורד מסלול באורך קילומטר, על 19 הטרסות המטופחות הבנויות לאורכו של המסלול – 19 הוא מספר מיוחד בדת הבהאית. בדרך תוכלו לצפות בנופים הפנוראמיים ובכרי הדשא המטופחים להפליא, המטופלים על ידי הבהאיים עצמם. תוכלו להתפעל מהכיפה המוזהבת של המקדש הבהאי, ממנו, במבט כלפי מעלה נראים המורדות הצפוניים של הר הכרמל וכלפי מטה, מתגלה שכונת המושבה הגרמנית המרשימה. כשאתם יוצאים צפונה דרך שדרות הנשיא, היכנסו לשכונת הכרמל ובה מלון דן כרמל היוקרתי ומלון דן פנורמה חיפה המקסים.

המחיר הטוב ביותר על מלונות דן בחיפה – למזמינים באתר הרשמי >>

לא רחוק מחיפה נמצא אתר קדוש נוסף של הדת הבהאית – הגנים הבהאיים בעיר עכו, בה התגורר הבהא-אללה בשנות חייו האחרונות. לכאן, בעכו, הגיעו מאמיניו מפרס, לעתים לאחר מסע הליכה שנמשך חודש ויותר, בתקווה לראות אותו. בגנים שמצפון לעכו, באחוזת גני בהג'י, נבנה המקדש, בו הובא למנוחות עולמים הבהא-אללה לאחר מותו בשנת 1892.

strip1

שביל משובץ בעצי ברוש – הגנים הבהאיים בעכו.

היום תוכלו לצעוד לאורך השביל המשובץ בעצי ברוש, בעץ שיקמה בן מאות שנים ובשרידים של עצי זית עתיקים – כל אלה מסייעים ביצירת אווירה שלווה ויופי שהופכים את הגנים הבהאיים מוקד עליה לרגל ויעד למסע לתוך ליבה של הדת הבהאית המסתורית.

הירשמו בחינם למועדון e-DAN ותהנו ממבצעים בלעדיים על בתי מלון בחיפה >>