חיפה, העיר שפורחת בשלל גוונים

לי סונדרס 28/05/2017

"טפס על הרים – לא על מנת שהעולם יראה אותך, אלא על מנת שתוכל אתה לראות את העולם."

אין משפט נכון יותר לתיאור העיר השלישית בגודלה בישראל – חיפה, שנבנתה על מדרונות רכס הכרמל. הנופים המרהיבים מהרכס מאירים את עיר הנמל התוססת, החבוקה בין ההר לים התיכון. בפוסט הזה נרחף ברכבל מטאפורי מעל האתרים המרכזים בעיר מגוונת להפליא, עם היסטוריה מלאת גאווה ואטרקציות מרתקות – הכל במרחק קצר ממלון דן כרמל חיפה ומלון דן פנורמה חיפה.

header

מלון דן כרמל חיפה. תצלום אוויר

ביקור חובה באתר מורשת עולמית של אונסק"ו

אחת האטרקציות המצולמות ביותר בחיפה הם הגנים הבהאים המטופחים להפליא. הגנים הבהאים, אתר מורשת עולמית מדהים ביופיו של אונסק"ו, הינם אחד משני המקומות הקדושים ביותר לדת הבהאית ה"צעירה", שנולדה באירן במאה ה-19.

הזמינו את החופשה הבאה שלכם בחיפה עם מלונות דן >>

הגנים מושכים מדי שנה קרוב למיליון מבקרים. בסיור מודרך ללא תשלום בגנים הבהאים תוכלו ללמוד על האמונה, הערכים והרוחניות המרתקים, תוך שאתם עושים את דרככם במורד גרם מדרגות החוצה 19 טרסות (המתפרסות על קילומטר אחד בלבד!), ומספקות תצפית מהריבה על כיפת הזהב של מקדש הבאב, מייסד הדת הבהאית, ועל המושבה הגרמנית. אל תשכחו להפנות מדי פעם את מבטכם למעלה, אל עבר המדרונות הצפוניים של הר הכרמל.

triple

נוף של העיר חיפה, המפרץ והים, הנשף ממלון דן כרמל, במעלה רכס הכרמל.

מרכז הכרמל טומן בחובו פנינים היסטוריות ותרבותיות מרשימות

שיטוט מאחורי הגנים הבהאים דרך שדרות הנשיא יביא אתכם במהרה למרכז הכרמל, שכונת מגורים יוקרתית בה שוכנים מלונות דן לצד פנינים היסטוריות ותרבותיות. הליכה נינוחה תוביל אתכם למוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית הקסום שהוקם כמעט לפני שישים שנים, במהלכן התבססה מערכת היחסים בין ישראל ויפן. עבודות האמנות היפניות המוצגות במוזיאון מתוארכות החל מהמאה ה-17 ועד ימינו, והמוזיאון הוא אוצר אמתי בן יותר מ-7,000 פריטים בתצוגה.

בהמשך שדרות הנשיא, אחרי גן החיות של חיפה, ניצבים זה לצד זה אודיטוריום וסינמטק חיפה, שבהם מוקרנים גם הסרטים במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי הפופולארי המושך לעיר מדי אוקטובר מעל 400,000 צופים נלהבים. אם אתם מחפשים בר מאובזר עם מטבח מעולה להרוות את צימאונכם ולהשביע את רעבונכם, תוכלו לקפוץ לסליק, או לנסות את אחד הברים והמסעדות הפרוסים לאורך שדרות מוריה, אחד ממוקדי הבילוי התוססים בעיר.

strip-4

רחובות חיפה

המושבה הגרמנית זוכרת עבר מורכב ונהנית מהווה תוסס

למרגלות הגנים הבהאים משתרעת המושבה הגרמנית הציורית עד לים. עד סוף המאה ה-19 שכנה בחיפה, בדומה לתל אביב וירושלים, קהילה מבוססת של טמפלרים גרמנים, זרם של הנצרות הפרוטסטנטית. כיום, מוזיאון העיר חיפה שוכן במקום שבו ניצב האולם הקהילתי של הטמפלרים, וההווה התוסס באזור מתערבב בעברו המורכב.

המושבה הגרמנית לא מתעלמת ממורשת העבר, וכמה מבתי הטמפלרים הישנים שוחזרו וכעת הם משובצים בינות לבתי הקפה, הבוטיקים והמסעדות האופנתיים, המתרכזים סביב שדרות בן גוריון. נסו את שטרודל – מקום מצוין המגיש מנות ים ומזרח תיכוניות, ואת דוזאן – אחד המקומות הטובים בעיר המגישים בשר מעולה.

כור היתוך של טעמים

כקילומטר מן המושבה הגרמנית שוכנת שכונת הדר הכרמל, פעם המרכז המסחרי של חיפה, וכיום כור היתוך פורח של קהילות מגוונות, המגלם את האווירה הרב-תרבותית הייחודית של חיפה. לאורך רחובותיה של הדר ניצבים מבני באוהאוס שעוצבו על ידי אדריכלים גרמנים-יהודים, פליטים מאירופה השסועה, בעוד שואדי ניסנאס המלבבת הסמוכה, השכונה הערבית המפורסמת בחיפה, מקבלת את פני המבקרים בשוק צבעוני עמוס במאפיות, דוכני פלאפל ומסעדות דוגמת עין אל ואדי, בה מוגשים מאכלים לבנונים וערביים אותנטיים.

ברובע שוכנים גם אתרים תרבותיים דוגמת בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי שהוקם ב-1963, ומוזיאון חיפה לאומנות, אחד ממוזיאוני האמנות הגדולים בישראל, הממוקם בקצהו של ואדי ניסנאס ומארח תערוכות של אמנות ישראלית ובינלאומית עכשווית. לא הרחק מכאן, אמנות רחוב בצורת גרפיטי מעטרת את רחוב מסדה, העמוס חנויות מוזיקה, בתי קפה חמודים וחנויות עתיקות ויד שנייה, שכולם יחד חוברים ליצירת אחת השכונות המגניבות ביותר של חיפה.

יצירתיות וחדשנות הולכות יד ביד בחיפה, ומי שמגיע להדר הכרמל יכול לבקר במוזיאון המדע, הטכנולוגיה והחלל – המדעטק, החושף בפני מבקריו סודות ותגליות מדעיים וטכנולוגיים. המדעטק שוכן בביתו ההיסטורי של הטכניון, המוסד האקדמי הראשון שהוקם בישראל, לפני יותר ממאה שנה, ומציב רף גבוה בפני מוזיאוני מדע ברחבי העולם. שווה גם לבקר בביתו הנוכחי של הטכניון בשכונת נווה שאנן, המגלם היטב את תרומתה של חיפה וישראל לתחום המדע והחדשנות. אוניברסיטת חיפה, ניצבת בגאווה על פסגת הכרמל, צמוד ליערות הכרמל הנפלאים.

סמוך ליערות הכרמל ישנם כמה כפרים דרוזים, עוד היבט של הרב-תרבותיות החיפאית. הקהילה הדרוזית שב-2012 מנתה כ-130,000 נפש, מקפידה לשמור על מנהגים ומסורות ייחודיים. מומלץ להקדיש יום לביקור בכפרים דליית אל כרמל ועוספיא. לפני שתשבו לטעום מנות כבש, עוף ואורז מושלמות מן המטבח הדרוזי האותנטי, המוגשות למשל במסעדות נוף כרמל והמטבח של נורה, תוכלו להציץ בשווקי הכפרים, בהם מוכרים תכשיטים ופריטים דרוזים מסורתיים.

סטלה מאריס – המקום בו הים מביט בך ישר בעיניים

בעוד שהעיירות הדרוזיות חובקות את חיפה מדרום, בקצהו השני של הרכס נמצאת מערת אליהו, ולה קפלה עטורת כיפה. המערה הייתה ביתו של הנביא המפורסם במאה התשיעית שלפני הספירה, וביקור בה כיום הינו חוויה מרגשת שאין כמוה, שתותיר אתכם מהרהרים על חייו ותקופתו של הנביא שמערתו הפשוטה משמשת קרקע לשפע של סיפורים היסטוריים. המערה קדושה ליהודים, למוסלמים, לדרוזים ולנוצרים. על פי אחת המסורות, מריה, יוסף וישו מצאו מפלט ללילה במערה, בשובם ממצרים.

מערת אליהו נחבאת בצלו של הפלא האדריכלי, מנזר הכרמליטים בסטלה מאריס, אחת הכנסיות הכרמלתיות הגדולות והחשובות בחיפה. המסדר הכרמליתי הקתולי נוסד בכרמל במאה ה-12, והמנזר עצמו הוקם במקום ב-1836. האולם המרכזי המהמם של המנזר הכיל בימיו הטובים גם מרכז רפואי, בית מרקחת ופונדק. מאחורי המנזר נחבא בית קפה מקסים, סנטה מריה, בו מוגשות מנות אוסטריות מסורתיות, החל מנקניקיות וכלה במאפים ויינאים, המאפשר לסועדים בו לספוג את הנוף למפרץ חיפה. בנקודה הזו בחיפה, הים מביט בך ישר בעיניים. המוזיאון הימי הלאומי הקרוב לוקח את המבקרים בו למסע מרתק המסביר את הקשר העמוק שבין תושבי המקום לים התיכון, לחופיו ולנמליו, ומוזיאון חייל הים וההעפלה הסמוך הוא אתר חובה למבוגרים וילדים חובבי ים. המוזיאון מרשים באוספי המפות, תצלומים ופריטים הקשורים להגירה בתקופת ימי המנדט הבריטי.

strip-2

מנזר הכרמליטים, סטלה מאריס

בנקודה הזו בחיפה, הים מביט בך ישר בעיניים. המוזיאון הימי הלאומי הקרוב לוקח את המבקרים בו למסע מרתק המסביר את הקשר העמוק שבין תושבי המקום לים התיכון, לחופיו ולנמליו, ומוזיאון ההעפלה וחיל הים הסמוך הוא אתר חובה למבוגרים וילדים חובבי ים. המוזיאון מרשים באוספי המפות, תצלומים ופריטים הקשורים להגירה בתקופת ימי המנדט הבריטי.

strip-3

רכבל המחבר בין התחנה שמול מנזר סטלה מאריס לטיילת בת גלים

לא הרחק משם תוכלו לעלות על הרכבל הנע בין התחנה שמול מנזר סטלה מאריס לטיילת בת גלים, וליהנות מנסיעה מטלטלת על רקע נופים מרהיבים של הים, המנזר, וההר. בטיילת תוכלו להתענג בבתי הקפה והמסעדות, תוך שאתם מאזינים לגלים המתנפצים בעדינות על החוף, ונושמים את חיפה על שלל גווניה.