מי היה הורדוס

מגזין דן 25/05/2015

מסע אל דמותו רבת הפנים של הורדוס בתערוכה ראשונה מסוגה בעולם במוזיאון ישראל. וגם: חברי מועדון e-Dan טעמו את "החיים הטובים" על פי הורדוס במלון המלך דוד

5735-Header

במשך שנים היה מקום קבורתו של המלך הורדוס תעלומה שהעסיקה היסטוריונים וארכיאולוגים ברחבי העולם. אחרי שהקדיש 35 שנה מחייו לחקר דמותו הבלתי מפוענחת של הורדוס, במחצית שנת 2007 מצא הארכיאולוג הנודע, פרופ' אהוד נצר ז"ל מהאוניברסיטה העברית את שרידי קברו של המלך באתר ההרודיון שבגבול מדבר יהודה. באתר נתגלו ארמון-מצודה וכן מכלול ובו גנים, בריכות, בתי מרחץ מעוטרים ותיאטרון ובו תא מלכותי. שלוש שנים לאחר מכן נפל פרופ' נצר אל מותו הטרגי בתאונה שהתרחשה באותו אתר שבו גילה את התגלית המרעישה, במרחק מטרים ספורים מהקבר שאיתורו היה עבורו סוג של הגשמת חלום ונקודת שיא בקריירה המקצועית המפוארת.

ביחרו חופשה מפנקת במלונות דן בירושלים >> 

התערוכה הראשונה בעולם המוקדשת כולה להורדוס, מהדמויות רבות הפנים, המרתקות והשנויות ביותר במחלוקת בהיסטוריה היהודית ובתולדות האימפריה הרומית, מוצגת במוזיאון ישראל בירושלים, כאשר גולת הכותרת היא שחזור מרשים לחדר הקבורה של הורדוס. אוצרי התערוכה, דודי מבורך וסילביה רוזנברג, מבכירי האוצרים לארכיאולוגיה במוזיאון ישראל, ריכזו כאן כ-250 ממצאים ארכיאולוגיים שנתגלו בעת האחרונה בהרודיון, ביריחו ובאתרים אחרים. מדובר בממצאים מרתקים העשויים להאיר באור חדש את ההשפעות הפוליטיות, האדריכליות והאסתטיות שהיו לשלטונו של הורדוס בין השנים 37 לפנה"ס ועד 4 לפנה"ס. בין החפצים המוצגים – ארונות קבורה (סרקופגים) מקבר הורדוס, ציורי קיר מהרודיון, האמבט הפרטי של הורדוס מקיפרוס, פריטי אבן מגולפים מהר הבית שלא הוצגו מעולם וכן אגן שיש מעוטר שהחוקרים סבורים שהורדוס קיבל במתנה מאוגוסטוס.

בנאי – או רוצח קנאי?

המלך הורדוס נודע במפעלי הבנייה העצומים שלו, שדרשו השקעת משאבים עצומה והביאו לשינוי פני הארץ. נוסף על המיזם הידוע ביותר שלו – בניית הר הבית ובית המקדש – בנה הורדוס ארמונות מרהיבים, מצודות, מבני ציבור, מקדשים פגאניים וערים שלמות המשקפים שילוב של מסורות וחומרי בנייה מקומיים עם טכנולוגיות וסגנונות רומיים.

הורדוס הרוויח אפוא ביושר את התואר "גדול הבנאים שידעה הארץ", אך הורדוס הבונה ידע גם לזרוע הרס וחורבן מסביבו: הוא היה מלך חשדן ואכזר שהוציא להורג רבים מבני עמו, ובראשם מרים החשמונאית אשתו האהובה, אותה רצח מתוך טירוף של קנאה, ושלושה מבניו אותם האשים שניסו לחתור תחתיו.

התערוכה מבקשת להבין טוב יותר את הדמות ההיסטורית הזאת באמצעות האדריכלות המונומנטלית שבנה ובעזרת חפצי האמנות שהקיף עצמו בהם. בתערוכה ייבחנו מפעלי הבנייה העצומים שלו, קשריו הדיפלומטיים המורכבים עם הקיסרים ועם האצולה הרומית וכן יתואר מסע ההלוויה המפואר מיריחו אל מכלול הקבר שבנה לעצמו בהרודיון.

5735-strip

שליט עריץ או מדינאי אמיץ?

לא ניתן למחוק מדפי ההיסטוריה את דימויו של הורדוס כמלך אכזר ששלט בכוח הזרוע בניגוד לרצונו של העם ונהג במתנגדיו ביד ברזל. בד בבד, הוא נודע כמדינאי מזהיר שהבין את יחסי הכוחות והצליח לשמור על עצמאות יהודה במשך שנים רבות. עלייתו של הורדוס לשלטון הייתה שזורה בעלייתה המטאורית של האימפריה הרומית, שהורדוס רחש לה הערצה. תחילה תמך במרקוס אנטוניוס, אך מייד לאחר שהובס קרא נכון את המפה הפוליטית וטיפח את נאמנותו לקיסר הראשון אוגוסטוס. הורדוס לא חסך במאמצים כדי להביע את נאמנותו: מקדשים וערים נבנו והוקדשו לכבוד הקיסר וגם לכבוד סגנו מרקוס אגריפס, שזכו גם לתמיכה כלכלית, צבאית ופוליטית. קשריו המיוחדים של הורדוס עם רומא יומחשו באמצעות דיוקנאות של אוגוסטוס, ליוויה ומרקוס אגריפס וחפצים מפוארים בני הזמן שהובאו לאזור מרומא, וכן ממצאים מהרודיון שיובאו או שנעשו בידי אומנים מרומא.

המסע האחרון מיריחו להרודיון

יותר מאלפיים שנה חלפו מאז נערך בהרודיון מסע הלוויה של המלך הורדוס, מסע שאותו תכנן לפרטיו בקפידה. בערוב ימיו הורדוס אף טרח לשנות את התכנון הפנימי של המכלול כדי להתאימו לתהלוכת הלוויה שלו ולקבורתו ובנה מאוזוליאום מרהיב הפונה לירושלים. עקב השנאה כלפיו, איש מנציגי העם היהודי לא השתתף בהלווייתו, ואת מסכת חייו המפותלת היטיב לסכם אחד מבני דורו: "התגנב למלכות כשועל, שלט כנמר ומת ככלב".
התערוכה הוקמה במתכונת העוקבת אחר מסלול ההלוויה של הורדוס; החל מחדר הכס המלכותי בארמון החורף שלו ביריחו, דרך ירושלים אל אחוזת הקבר שלו בהרודיון שהכין בעצמו בעוד מועד. מסעו האחרון של המלך יוצג באמצעות שחזורים של רכיבים אדריכליים מיוחדים מיריחו ומהרודיון , ובהם חדר המלך המעוטר מן הארמון ביריחו, שם הוצב ארונו, וחדר הקבורה מהמאוזוליאום.

5735-double

"התערוכה מנציחה את מפעל חייו של פרופ' אהוד נצר, שראה בגילוי קברו של הורדוס את גולת הכותרת של חפירותיו", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל המוזיאון. "התגליות של הארכיאולוגים החופרים באתר בחמש השנים האחרונות מעמיקות את הערכתנו אל הישגו זה, שהעשיר את הבנתנו את הורדוס, את מלכותו ואת תפקידו בתולדות האזור. לאחר עבודת השחזור והשימור המקיפה שנעשתה במעבדות המוזיאון, אנו גאים להציג את הממצאים החשובים הללו לקהל בתערוכה שתאיר את התקופה שהייתה ציר מרכזי בתולדותיה של ארץ-ישראל".

סוף שבוע “בעקבות הורדוס” במלון המלך דוד

מלון המלך דוד ירושלים, מלון הדגל של ישראל, פתח את שעריו לחוויה מיוחדת לחברי מועדון e-Dan: סוף שבוע היסטורי בעקבות סיפור חייו המסעיר והמרתק של המלך הורדוס ובאווירת החיים הטובים שאפיינו את ימי מלכותו. במסגרת התוכנית השתתפו חברי המועדון בסדרה של סיורים מודרכים שחשפו את דמותו רבת הפנים של המלך הורדוס: תערוכת הורדוס במוזיאון ישראל, הגן הלאומי הרודיון שבו נתגלה בשנים האחרונות קברו של המלך, ארמון המבצר, קברי בית הורדוס הנמצאים בפינה חבויה ובלתי מוכרת בעורפו של מלון המלך דוד, אדריכלות פורצת גבולות בהר הבית, ועוד. גולת הכותרת בתוכנית האירוח הייחודית לחברי המועדון הייתה חגיגת “משתה המלך”, שבה שוחזרו החיים הטובים על פי הורדוס: יין כדת וכדין, מוסיקה, וריקודים ברוח התקופה.

5735footer