המדריך לחופי הכלבים בתל אביב

מנהל הבלוג 16/11/2022

הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם עוד משחר ההיסטוריה האנושית. הכלבים נפוצים בכל העולם, וגם בישראל ידוע כי רבים מגדלים להנאתם את חיית המחמד הפרוותית. על פי נתוני המרכז הארצי לרישום כלבים המנוהל על ידי משרד החקלאות עולה כי נכון להיום יש כחצי מיליון כלבים רשומים במדינה, והעיר שנחשבת כידידותית ביותר להולכים על ארבע היא תל אביב.

למרות שרבים מהישראלים מגדלים כלבים, הרשויות המקומיות הוציאו חוקי עזר הקשורים להסדרת מקומות הרחצה אשר מונעים הכנסת כלבים לחופי הים, למעט חופים שאושרו לכך על ידי העירייה.

כדאי לדעת כי גם ברשות הטבע והגנים קבעו מדיניות לגבי טיול עם כלבים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים. נכון להיום, אין להכניס כלבים לשמורות הטבע בתשלום, ובשמורות טבע אחרות (בתשלום) ניתן להגיע עם הכלב רק אם הוא קשור ברצועה ויש עליו מחסום פה, אך אסור לטייל איתו בשבילים הרגליים אלא רק באזור החניון. כמו כן, בגנים הלאומיים הכניסה לכלבים מותרת, אך הכלב חייב להיות רתום ברצועה וחסום במחסום פה. בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים נקבע כי אסור להכניס כלבים מסוכנים לגנים לאומיים ולשמורות הטבע.

יחד עם זאת, עדיין אנחנו יכולים לבלות עם הכלבים שלנו בלא מעט חופי רחצה בצפון, במרכז ובדרום. במדריך זה תוכלו לאתר מידע על החופים המותרים לכלבים באזור תל אביב, אך מומלץ תמיד להתעדכן גם באתר של העירייה כדי לוודא שהחוק לא השתנה. באופן כללי, בכל חוף ים לכלבים יש שלט המציין זאת ויש להישמע להוראות.

החוק להסדרת הפיקוח על כלבים

בשנים האחרונות גברה המודעות להכרה בבעלי חיים כיצורים בעלי זכויות שכמעט שוות לזכויות בני האדם. זהו ללא ספק תהליך מבורך אצל המחוקק הישראלי שמאפשר לנו, חובבי הכלבים, ליהנות ממתקנים שונים הראויים להולכים על ארבע.

בשנת 2002 פורסם החוק להסדרת הפיקוח על כלבים, החוק קובע שאסור לכלב לצאת מחצר ביתו באופן חופשי וללא השגחת הבעלים, והכלב יכול לצאת מחצר הבית רק אם הבעלים רתם אותו ברצועה. החוק קובע כי אורך הרצועה של הכלב יכול להיות עד 5 מטרים ובנוסף יש פירוט לגבי טיב הרצועה לכלב.

לאחר כניסתו לתוקף של החוק להסדרת הפיקוח על כלבים, הרשויות המקומיות השונות הוציאו חוקי עזר מקומיים על מנת לאפשר לבעלי הכלבים לשחרר את חיית המחמד בגינות כלבים ייעודיות ובחופים המאושרים לכניסת בעלי חיים. כדאי לדעת כי עיריית תל אביב יפו הנחשבת כידידותית מאוד לחיות מחמד החליטה להקים כ-70 פינות בגינות הציבוריות ברחבי העיר בהן ניתן לשחרר את הכלב, ובנוסף העירייה הכריזה על 5 חופי רחצה המותרים לכלבים. עם זאת, אם אנחנו מגדלים כלבים המוגדרים בחוק כמסוכנים, עלינו לקשור את הכלב ברצועה ולשים מחסום לפיו.

חוף מותר לכלבים  בתל אביב

אם אתם מחפשים חוף מותר לכלבים בתל אביב הגעתם למקום הנכון.  על פי חוק העזר המקומי להסדרת מוקמות רחצה אין להכניס לשפת הים כלבים או כל בעל חיים אחר, למעט כלבים המשמשים להנחיית עיוורים, והכלב חייב להיות קשור ומחסום לפיו. למרות ההוראה בחוק העזר, סעיף ב' לחוק זה מאפשר להביא כלב לחוף הים שלא נקבע כמקום רחצה מוכרז, והכלב חייב להיות קשור בשרשרת ומחסום לפיו.

הרשימה העדכנית של חופים לכלבים בתל אביב כוללת את החופים הבאים:

  • חוף תל ברוך – מהחלק הדרומי של החוץ המיועד לקייט סרפינג.
  • חוף צ'רלס קלור – בחלק הדרומי של החוף המוכרז. החוף נמצא במרחק הליכה קצרה ממלון דן פנורמה תל אביב, לכן אורחי המלון יכולים לטייל עם כלבם האהוב.
  • חוף הילטון – רק מצפון לחוף המוכרז. ניתן להגיע לחוף בהליכה קצרה ממלון דן תל אביב, המרחק מהמלון לחוף המותר לכלבים הוא כ-1.4 ק"מ בלבד.
  • חוף גבעת עלייה – בחלק הדרומי של החוף המוכרז.
  • חוף הכלבים – ללא ספק החוף המרכזי של חובבי הכלבים, זהו חוף לכלבים שניתן לשחרר בו את חיית המחמד מהרצועה. אם אתם מתארחים במלון לינק תל אביב תוכלו להגיע בהליכה או ברכב לחוף הכלבים, מרחק של 3.1 ק"מ.

לסיכום, אין כמו בילוי עם הכלב בחופי הים של תל אביב, חשוב להישמע להוראות וכדאי להיות קשוב גם לאחרים המבלים בחוף, מאחר שיש אנשים שמפחדים מכלבים. אם אתם מגיעים לנפוש במלונות תל אביב עם הכלב כדאי לבדוק מראש האם המלון מאפשר שהות עם חיות מחמד, וכמובן שכדאי לבלות עם הכלב בחופים המיועדים לכך.