תל אביב בטעם של פעם

מגזין דן 03/05/2015

מה הרגיז את מאיר דיזנגוף? מי הייתה אהובתו של ביאליק? מה קרה בגן מאיר בשנות ה-50? סיור בתל אביב של פעם סביב אירועים, מקומות, וסיפורים רומנטיים בלי הפסקה…

מתחם התחנה בלילה - תל אביב

תל אביב של שנות העשרים והשלושים מלאה בסיפורים רומנטיים, בטרגדיות ובשמחות. אחד הסיורים הפופולריים בעיר הוא סיור בתל אביב של פעם, סביב אותם אירועים, מקומות ואנשים. כיצד קיבל מאיר דיזנגוף במתנה את גן מאיר ומדוע כעס והחליט לקבוע את רחובות סמטה פלונית וסמטה אלמונית. מדוע ברחה מבעלה סוניה גייצל שפירא ואיזו טרגדיה רומנטית הייתה שם. ולמה נקבע השם "כיכר מגן דוד“ ומי הזמין את ביאליק לגור בתל אביב. מה היו האהבות והבגידות שנקברו בבית הקברות טרומפלדור ומי קבור לצד המשורר הלאומי ורעייתו מניה.

את הסיור הנמשך כשעתיים מומלץ להתחיל בגן מאיר. מדובר בפארק ציבורי בן 32 דונם במרכזה של תל אביב, שהוענק ב-1931 במתנה למאיר דיזנגוף, אז ראש עיריית תל אביב, במלאת לו 70 שנה. הייתה זו החלטה של מועצת עיריית תל אביב, שאף ערכה שנה לאחר מכן תחרות נושאת פרסים לעיצוב הגן. בתחרות זכה אהרון הלוי, שתכנן בגן למעלה מ-60 מיני צמחים, פינות נוי ומרגוע, פסלים ועוד. אולם תוכניתו של הלוי נתקלה בהתנגדויות בעיקר של דיזנגוף והגן לא הוקם. גשמים הציפו אז את השטח ובעיתונות של אותה תקופה נכתב, שדיזנגוף ביקש את גן מאיר וקיבל את ביצת מאיר. דיזנגוף רגז וביקש להחזיר את המתנה שקיבל. רק 7 שנים לאחר פטירתו של דיזנגוף, ב-1942 ניטע בסופו של דבר הגן, על פי תוכניתם של גנן העירייה אברהם קרוון ומהנדס העירייה יעקב שיפמן. הגן הפך למרכז חגיגות גני הילדים בעיר, מנטיעות ט"ו בשבט ועד חגיגות הביכורים. היו בו קונצרטים וערבי שירה.
בשנות ה-50 אירע בגן, שהפך לאחד הגנים הרומנטיים בתל אביב, רצח כפול מזעזע ותושבי תל אביב התרחקו מהמקום. הגן שננטש הפך מוקד לפשיעה, זנות וסמים ורק בשנות ה-80 שוקם מחדש. תחילה תוכנן להקים במקום חניון תת קרקעי, אולם לבסוף סוכם על שיחזור המקום והפיכתו למוקד ירוק במרכז של תל-אביב. כיום חזר גן מאיר לימיו הגדולים ואלפי מבקרים, בעיקר ילדים וקשישים, פוקדים את המקום. בסופי שבוע, בעיקר בקיץ נערכים בגן אירועים ססגוניים.

סמטה פלונית וסמטה אלמונית - פסל האריה

לאחר שנצא מגן מאיר ונלך כמה מטרים דרומה לאורך רחוב המלך ג'ורג' נגיע לסמטה פלונית וסמטה אלמונית. לשטח אדמה זה הגיע בראשית שנות העשרים זוג יהודים אמידים מארצות הברית, מאיר וגייצל שפירא. מאיר היה מאוהב באשתו ודאג לכל מחסורה. פרט לטירה הגדולה שהקים במקום, בית למשרתים ואפילו אורווה לסוסים, שתל במקום כמה דקלים מסוג וושינגטוניה להדגשת אהבתו. גם פסל אריה הציב במקום, אולם בסופו של דבר גייצל שפירא, אולי מעודף האהבה ברחה ממנו עם גנן הבית, בטרגדיה שהייתה הסיפור הלוהט של תל אביב המתפתחת. לפני סיפור הבגידה, עוד הספיק מאיר שפירא לקרוא את השביל המוליך לבית על שם אשתו האהובה, סונייה גייצל ואת השביל היוצא מהבית קרא על שמו. כשנודע למאיר דיזינגוף, ראש העיר הדומיננטי של תל אביב על חוצפתו של האזרח הקורא רחוב על שמו, הורה לפקחי העירייה להגיע למקום, ולהחריב את השלטים. ראש העיר אף החליט, כי איש אינו צריך לזכור את מאיר שפירא וכך קיבל האזור את השם סמטה פלונית וסמטה אלמונית. אלא ששפירא היה עשיר דיו כדי לרכוש חלקת אדמה צפונית ליפו, מקום שבו הוקמה לאחר מכן שכונת שפירא.

להזמנת חדר באחד ממלונות דן בתל אביב

ספסל בגן מאיר

הסיור ימשיך לכיוון כיכר מגן דוד בו נפגשים ששת הרחובות: אלנבי משני קצותיו, שינקין, הכרמל, המלך ג'ורג' ונחלת בנימין. אם נמשיך מערבה נגיע לפינת אלנבי וביאליק, שם הם נפגשים עם רחוב טשרניחובסקי. שני המשוררים שהיו צהובים זה לזה בחייהם, ועיריית ת"א החליטה להנציח אותם בשני רחובות מקבילים, נפגשים דווקא בפינת אלנבי.
סיור ברחוב ביאליק הוא פרויקט בפני עצמו, אך בסיור הרומנטי שלנו אנו רק חולפים על פניו בדרך לבית הקברות טרומפלדור. ברחוב ביאליק שפע של אתרים מרתקים. מעבר לביתו של המשורר הלאומי, בית הצייר ראובן רובין. בראשית שנות העשרים פעלה במקום "מיבראה" עם בריכות טיפולים של מים קרים וחמים, בניין שהפך מאוחר יותר לישיבה מזרח אירופאית. חשוב להתעכב כמה דקות ליד בית העירייה הישן, מבנה שהוקם תחילה כמלון, ומהר מאוד הפך בהוראת מאיר דיזינגוף למשרדי ועד תל אביב שעבר משדרות רוטשילד. דרך רחוב אידלסון ופנקס ניתן להגיע לבית הקברות טרומפלדור. בין הקברים של מכובדי תל אביב לאורך השנים (בהם גם ראש ממשלה אחד: משה שרת), ניתן למצוא סיפורים מרתקים, בגידות ורומנים. הבולט בהם סיפורם של חיים נחמן ביאליק והמשוררת אירה יאן, אהבתו הגדולה של ביאליק הקבורה לא רחוק ממנו ומרעייתו מניה. חוקרי ספרות ובהם פרופ' זיווה שמיר טוענים, כי חלקים גדולים מיצירתו של ביאליק הושפעו במישרין מן הקשר שהיה לו עם אירה יאן, פרשת האהבה המרכזית של חייו. בשטח בית הקברות חבויים עוד סיפורים דומים של פילגשות ה"שוכבות" בדממה מוחלטת לצד מושא אהבתם ורעיותיהם החוקיות.

בית קפה בנווה צדק

אילן שחורי – עיתונאי, מורה דרך מוסמך וחוקר תולדות תל אביב, מקיים סיורים לפי הזמנה במבחר מסלולים בתל אביב.