ירושלים הנוצרית, חלק 1- העיר העתיקה

ג'ואל האבר 30/04/2015

5700-Header

כיוון שהמגזר הנוצרי של אוכלוסיית ירושלים הוא מיעוט שולי בהשוואה ליהודים ולמוסלמים שבעיר, זה לפעמים קל להתעלם מהעובדה שעיר זו היא המקום הקדוש ביותר לעולם הנוצרי. מביקוריו המוקדמים כילד אל בית המקדש ועד לניסים שחולל בירושלים מאוחר יותר בחייו, ירושלים קשורה באופן הדוק לביוגרפיה של ישו, כפי שזו שמתוארת בברית החדשה. וכל זה עוד לפני שאנחנו אפילו מתחילים לשקול את משמעותה של ירושלים כמקום צליבתו, קבורתו, תחייתו ועלייתו השמיימה של מחולל הנצרות.

לפיכך, העיר מושכת הרבה יותר ממיליון מבקרים נוצרים מדי שנה. ירושלים היא גם המקום לבקר בכנסיות מונומנטליות רבות, מנזרים, אתרים הקדושים לנצרות ומוסדות נוצריים. כמובן, עם זרמים נוצריים שונים ורבים כל כך הקיימים בעולם, ישנן באתרים משמעותיים מסויימים כנסיות שונות המציינות את אותם אירועים ספציפיים בחייו של ישו, ואילו בחלק מהאתרים הגדולים האחרים חולקים ביניהם הזרמים השונים משמורת משותפת.

כל זה יכול להיות מעט מבלבל עבור התייר הממוצע, ולכן אני מתכוון לפשט את סיפורה של ירושלים הנוצרית בעזרת סדרה של פוסטים המתמקדים בתחומי העניין העיקריים השונים של ירושלים הנוצרית. בגדול, סדרת פוסטים זו תדגיש רבים מהאתרים הנוצריים החשובים ביותר (אם כי בהחלט לא את כולם), בכל רחבי העיר.

בפוסט ראשון זה, אנו נתרכז אך ורק באתרים שבתוך חומות העיר העתיקה. חפשו פוסטים עתידיים שיעסקו באתרים הנמצאים בהר הזיתים, הר ציון, עין כרם, מחוץ לשער שכם ובאזורים אחרים.

בתי מלון בירושלים מבית רשת דן >>

כנסיות בירושלים - חומות העיר העתיקה

העיר העתיקה

לבה של ירושלים הנוצרית הוא ללא ספק העיר העתיקה. זהו החלק מירושלים שהיה קיים עוד בימי חייו של ישו, וככזה, קיימות בין חומות העיר העתיקה כנסיות וקפלות כמעט מכל זרמי הנצרות, כוללים כמה זרמים קטנים ופחות ידועים. להלן חלק מהאתרים המשמעותיים ביותר:

כנסיית הקבר (כנסיית הקבר הקדוש)

זוהי הכנסייה הקדושה ביותר בעולם למרבית הנוצרים. כנסייה זו נמצאת למעשה בכל זמן נתון במשמורת משותפת בין 6 כתות נוצריות שונות: היוונית אורתודוקסית, הקתולית, הארמנית, הסורית, הקופטית והנוצרים האתיופיים. זוהי אחת הכנסיות המקוריות שנבנו על ידי הלנה הקדושה במאה הרביעית לספירה, ומבנה מפואר ומורכב זה כולל בתוכו קפלות קטנות רבות ומקדשים, כולל מזבחות לציון מקומות הצליבה של ישו, קבורתו ותחייתו המאוחרת יותר.

דֶרֶך היִסוּרִים (ויה דולורוזה)

מדובר במסלול קתולי בעיקרו, ב"דרך הייסורים" ישנן 14 תחנות פיזיות לציון 14 התחנות של הצלב. מתחילים ברובע המוסלמי באתר המוקדש למשפטו של ישו על ידי פילטוס, ואז הוויה דולורוזה ממשיכה את מסלולה דרך הרבעים המוסלמיים והנוצריים, עד סיומה בתוך כנסיית הקבר. אף שלא מדובר בתחנה רשמית של הוויה דולורוזה, קשת האקה הומו נמצאת גם היא בתוואי המסלול, ומקושרת עם הנקודה בה הציג פילטוס את ישו בפני אזרחי ירושלים.

כנסיית סנטה אנה

אחת הכנסיות הבודדות שנותרו בארץ הקודש מימי התקופה הצלבנית. כנסיית סנטה אנה ממוקמת במתחם גדול ליד שער האריות (הידוע גם כשער סטפנוס הקדוש), וידועה באקוסטיקה מצוינת שלה. כנסייה קתולית זו מוקדשת לאנה ויואכים, הוריה של מריה הקדושה. באתר זה ניתן לראות גם את "בריכות הצאן", המקושרות לנס שחולל ישו בו הוא ריפא אדם צולע, כמו גם שרידים של כנסיות ביזנטיות וצלבניות עתיקות יותר.

כנסיית המשיח וכנסיית הגואל

אלו הן שתי הכנסיות הפרוטסטנטיות המשמעותיות ביותר בעיר העתיקה. כנסיית המשיח, ליד שער יפו, הייתה הכנסייה הפרוטסטנטית הראשונה במזרח התיכון. זה היה במקור מקום מושבן המשותף של הבישופות האנגליקנית והלותרנית, עד שהלותרנים בנו את כנסיית הגואל בסוף המאה ה- 19. כנסיית הגואל, הסמוכה לכנסיית הקבר, כוללת גם מגדל פעמונים גבוה עם נוף מדהים של העיר, כמו גם כמה חפירות ארכיאולוגיות חדשות יחסית מתחת לכנסייה עצמה.

קתדרלת יעקב הקדוש (סנט ג'יימס)

זוהי הכנסייה הארמנית החשובה ביותר בירושלים, והיא גם מקום מושב הפטריארכיה הארמנית של ירושלים. כנסייה זו, שנבנתה לפני כמעט 900 שנים, היא המבנה המרכזי במתחם המוקף חומה של הרובע הארמני, והיא מוקדשת ליעקב הקדוש (יעקב הגדול) שהיה אחד משנים-עשר השליחים, וגם ליעקב הצדיק (יעקב הקטן), אחיו של ישו.
כנסיות ידועות פחות.

באזור ישנן עשרות כנסיות מזרמים נוצריים רבים ושונים, וביניהן כנסיות השייכות לכנסייה הסורית, הכנסייה היוונית-קתולית (שמאמיניה מכונים "מלכיתים"), הכנסייה הארמנית ועוד.

מלון נוטרדאם ירושלים