תערוכות צילום – ישראל דרך עדשת המצלמה

לי סונדרס 07/03/2019

הצלם האמריקני רוברט אדמס אמר פעם ש"מקום לא יכול להיות משעמם אם ישנת טוב בלילה ואם כיסך מלא בסרטי צילום שטרם פותחו". אין משפט מתאים יותר מזה כשמדברים על דוד רובינגר, הצלם המפורסם ביותר בישראל וחתן פרס ישראל, ש-5000 תשלילי הצילום שלו נשמרים בארכיון ידיעות אחרונות, מחווה לזמנים בהם אנשים השתמשו במצלמות ובסרטי צילום.

hdr1

מצלמת פילם – התפתחותה המסחררת של הטכנולוגיה מאז המצלמה הקלאסית, מאפשרת לכל תייר להיות גם צלם.

היום, כשכל תייר הוא גם צלם, ועם עלייתה המסחררת של פלטפורמת המדיה החברתית אינסטגרם, שיטוט ברחובותיה של עיר זרה עם מצלמה מסוג כלשהו – נותר אחד העיסוקים המהנים ביותר של תייר בעיר זרה. בישראל, בכל יום, מציעים הרחובות הצצה פוטוגנית לחייהם, לראשיהם ולמציאות של המקומיים. חובבי צילום יכולים ליהנות גם משפע של גלריות ותערוכות צילום שיספקו גם את העין היצירתית ביותר.

לכבודו של רובינגר עצמו מוצגת תערוכה במוזיאון ארץ ישראל, אחד מהגדולים ומהמיוחדים במוזיאונים בארץ, הממוקם בשכונת רמת אביב השלווה שבצפון תל אביב. רובינגר, יליד וינה, שעבר בשנת 1939 לפלשתינה שהיתה אז תחת המנדט הבריטי, נפטר בשנה שעברה בגיל 92 והוא ככל הנראה הצלם הישראלי המפורסם ביותר. צילומיו של רובינגר שרטטו את ההיסטוריה של המדינה ובהם כמה תמונות אייקוניות שנצרבו בזיכרון המקומי והבינלאומי. מקו החזית במלחמה, דרך תמונות אינטימיות של ראשי ממשלה ועד לעולים חדשים שזה עתה הגיעו ארצה. התערוכה – דוד רובינגר / 'אמת צילמתי' 1947-1997, פתוחה לקהל עד ל-29 באפריל 2019, ובהחלט שווה ביקור.

לכל הדילים על מלונות דן בתל אביב – לחצו כאן >>

double2

שתיים מהתמונות האיקוניות שסופקו באדיבות 'מוזיאון ארץ ישראל', המוצגים בתערוכה של דוד רובינגר במוזיאון.

במוזיאון תל אביב לאומנות מוצגים כמה צילומי מפתח של המזרח התיכון מהמאה ה-19 ומתחילת המאה ה-20 וכן אוסף של צילומים סובייטים משנות ה-30 ועד לשנות ה-70. מוזיאון תל אביב לאומנות הוא אחד מהמוסדות המובילים במדינה לאומנות ולתרבות וגם אותו אסור להחמיץ. המוזיאון, הנמצא במרחק הליכה ממלון לינק תל אביב, הרחיב את אוסף הצילומים שלו, שהחל בשנת 1977 והוא מארח היום מגוון תערוכות. בימים אלה מוצגת בו תערוכה של הצלם היפני הירושי סוגימוטו.

מחלקת הצילום במוזיאון ישראל שבירושלים, נפתחה לפני 40 שנה בשנת 1979. המוזיאון, השוכן מערבית למלון המלך דוד, יצירת אומנות בפני עצמה, צבר אוסף בינלאומי אנציקלופדי. היום מתפעלים המבקרים מאוסף בן למעלה מ-75,000 פריטים ומתפעמים מצילומים מוקדמים מהמזרח הקרוב ומדרום מערב אסיה, מצילום אירופי בתחילת המאה ה-20, מצילום סובייטי, מצילום ישראלי ומצילומי שנות ה-20 של זרם הדאדא והסוריאליזם. אם מוזיאון ארץ ישראל מציג את רובינגר, הרי שבמוזיאון ישראל מוצגים מנדל ג'ון דינס, הצלם היהודי הראשון שלכד במצלמתו את ירושלים של אמצע המאה ה-19; הארכיון של יעקב בן דב, צלם שהיה פעיל בישראל בתחילת המאה ה-20; ויצירותיו של הצלם בעל השם העולמי טים נחום גידל.

מגוון דילים על מלונות בירושלים זמינים עכשיו באתר >>

תערוכות רבות מתמקדות בכישרונות מקומיים מתפתחים, ביניהן זו שבבית האמנים ירושלים , מרכז דינמי לאמנים מקומיים עכשוויים וביניהם צלמים, שעה שבית האמנים תל אביב, הממוקם הרחק מרחובותיה הראשיים והסואנים של העיר, מארח תערוכות צילומים מקומיות שלא למטרות רווח. גלריה רו-ארט התוססת בתל אביב מהווה, מאז נפתחה בתל אביב בשנת 2005, חלל יצירתי המזוהה עם הסצנה הישראלית העכשווית. גלריות אלה מייצגות אמנים צעירים ומבטיחים ומשמשות פלטפורמה לחשיפת יצירותיהם לקהל.

strip4

תמונה של צבי שצולמה ע"י ארז עמיר ומוצגת בתיאטרון ירושלים.

אחד מאותם כישרונות עולים ומבטיחים הוא ארז עמיר, תלמיד תיכון שמימן את תערוכת הצילומים שלו בקמפיין מימון המונים, שעבודותיו – צילומים בהשראת הטבע, מוצגות בימים אלה באולם הנרי קראון שבתיאטרון ירושלים – אחד ממרכזי התרבות הגדולים בישראל. מבקרי התיאטרון, למעלה מ-600,000 בשנה, יכולים כעת ליהנות ולהתרשם מהנופים, מהצמחים ומבעלי החיים – שצולמו כולם בהר הרצל, בעמק הצבאים ובאתרים רבים אחרים בירושלים ובסביבתה.

ובזמן שמוזיאון ארץ ישראל מציג לזמן קצר את זוכי תערוכת World Press Photo לשנת 2018, יוכלו המעריצים להתפעל מאותם צילומים ייחודיים שנבחרו מתוך 73,000 שהוגשו מ-125 מדינות – ולהרהר בליבם… כמה דוד רובינגרים צעירים מסתתרים בין צלמי העיתונות המוצגים כאן היום.

strip3

עיתונות ואקטואליה, ע"י הצלם דוד רובינגר, מוצג במוזיאון ארץ ישראל