מתחם התחנה – תל אביב וירושלים במנהרת הזמן

לי סונדרס 13/01/2019

בשנת 1892 נבנה קו הרכבת הראשון בישראל בין ירושלים ליפו, על דרך ארוכה ומתפתלת אל החוף, נסיעה שארכה עד ולעתים יותר, משש שעות – תלוי בבעלי החיים המקומיים, גמלים וחמורים ששוטטו על המסלול. למעשה, הקו תואר על ידי אחד מאבות המדינה, תאודור הרצל, כ"קו קטן ואומלל". אולם בחודש האחרון, עם השקתה של רכבת הנוסעים החשמלית הראשונה במדינה, חנכה ישראל מסלול מהיר בין ירושלים לתל-אביב.

Traindblhdr3

ישראל בדרך למהפכה בתחום התחבורה בין שתי ערים גדולות; מסילת הברזל הראשונה לצד הרכבת המודרנית של היום.

ייתכן שיחלפו עוד שלושה עד שישה חדשים לפני שיושלם החיבור לחשמל, אך התוצאה תחולל מהפכה בתחום התחבורה בין שתי הערים הגדולות במדינה ותפחית את זמן הנסיעה בין תל אביב לירושלים, לסביבות ה-30 דקות. אולם, בזמן שהרכבת המהירה תקל מאד את הנסיעות והתיירות בישראל, הרי שתחנות הרכבת הישנות הפכו למרכזי בילוי ולאתרי תיירות בזכות עצמן.

double1

משמאל: הרברט סמואל בתחנת הרכבת בירושלים, בשנת 1920. מימין: דוד בן גוריון חונך את הרכבת הראשונה מירושלים, בהגיעו לתל-אביב, בשנת 1949. (תמונות באדיבות 'ארכיון תחנת הרכבת הראשונה, ירושלים')

הרכבת – ציון דרך משמעותי בירושלים
התחנה הישנה בירושלים, שהיתה פעילה מאז 1892, היתה אבן דרך משמעותית בהיסטוריה של עיר נצחית זו. במשך יותר ממאה שנה, היא שמשה מרכז לנוסעים, למשאות, לעולים לרגל ועוד, לפני שנסגרה לפני למעלה מעשרים שנה, בשנת 1998. התחנה ההיסטורית בירושלים, שהיתה מוכרת בשם 'תחנת החאן', נותרה נטושה וסבלה מוונדליזם עד שעברה שיפוץ נרחב במאי 2013. היום, תחת השם 'התחנה הראשונה' – מציע מתחם התחנה, מגוון אטרקציות תיירותיות ואף הפך לבעל מאפיין אייקוני בנוף התיירות הירושלמי. ממש בקרבת מקום למלון המלך דוד היוקרתי בירושלים, למלון דן פנורמה ירושלים הנפלא ולמלון דן בוטיק ירושלים השליו-  'התחנה הראשונה' משמשת בית למאות אירועים מדי שנה ומושכת מבקרים לשורה של אירועים קהילתיים או אינטימיים, כמו למשל יוגה על הגג, קונצרטים מוזיקליים, מופעי מחול וסרטים רומנטיים. חוויה קולינרית שאין שניה לה, מושכת משפחות וחברים למסעדות האהובות כמו 'המזנון'– דוכן מזון המתמקד במנות מחופי הים התיכון, כמו גם 'חומוס אבו שוקרי' הממכר. השווקים הססגוניים של התחנה הראשונה, מחדירים את ירושלים ללב, עם גבינות, לחמים ויינות טריים ומקומיים בשוק האיכרים האורגני המתקיים בכל יום חמישי. בנוסף, יריד המעצבים המפורסם בו נמכרים תכשיטים, בגדים ואביזרים ייחודיים, המעוצבים ברוח המקומית.

מלונות בירושלים במחירים בלעדיים באתר מלונות דן, הזמינו עכשיו >>>

double2

תחנת רכבת ירושלים – 'התחנה הראשונה' – אז ועכשיו 2015\1929

יפו – תחנת הרכבת הראשונה במזרח התיכון
בקצה השני של מסלול הרכבת מהמאה ה-19, נמצאת יפו –  השער לחוף הים התיכון. כשהושק בשנת 1891, היה זה קו הרכבת הראשון במזרח התיכון. מאז שנסגרה בשנת 1948, היתה לתחנה היסטורית מפוקפקת ומוזנחת, עד ששוחזרה, שוקמה ונפתחה מחדש בשנת 2005. לאחר שהפכה לאיזור בילויים ובידור, נפתחה התחנה בשנת 2009. בסמיכות למלון דן פנורמה תל אביב ובהליכה נינוחה לאורך הטיילת ממלון דן תל אביב, נמצאת השכונה הדרומית של תל אביב, נווה צדק; רשת של סמטאות מרוצפות, בתים בצבעי פסטל, בוטיקים של מעצבים ובתי קפה, במיוחד לאורך רחוב שבזי, המסתיים במקום בו מתחם התחנה מתחיל. מרגע שרגלכם תדרוך במתחם, תהיו מהופנטים ממראה פסי הרכבת הישנים שחיברו בעבר בין ירושלים ליפו ומלמעלה מעשרים בניינים מהתקופה העותומאנית, ששינו את ייעודם וביניהם בנין המטענים הישן- מפעל שהיה בבעלות תנועת הטמפלרים הגרמנית והתחנה הישנה.

היום תמצאו מזון אתני עכשווי של מגוון התפוצות היהודיות במסעדות השוכנות במתחם, כמו המסעדה הכשרה 'רג'ינה' שעה ש'ויקי כריסטינה' הפופולארית תציע לכם ייו וטאפאס באווירה קלאסית ורומנטית בשעות הערב. תוכלו לבחור במיני טעמים של 'גלידת וניליה- Vaniglia',  שעה שאתם משוטטים בין חנויות מתנות ומזכרות יפהפיות, בוטיקים מדהימים או שעה שאתם משתאים מהציורים המוצגים בסטודיו לאומנות בגלריית ארטנובה. התחנה, הטבולה בכל כך הרבה היסטוריה ושמש חמימה – נותרה נאמנה למקורותיה, ותוכלו ל'נסוע' בקרון הרכבת הישן, ולדמיין את קשיי הנסיעה לפני למעלה ממאה שנה. תצוגת תלת מימד של הולוגרמות, אורות וצלילים מעוררת לחיים את החוויה ומאפשרת לכם לפגוש את אלה שמילאו תפקיד נכבד בהיסטוריה של תל אביב ובהקמת הרכבת הראשונה בעולם שהגיעה לירושלים.

מלונות בתל אביב במחירים בלעדיים באתר מלונות דן, הזמינו עכשיו >>>

מהישן לחדש, רכבות ותחנות רכבת ממשיכות לשמש דרך מצוינת לראות את הארץ. ברכבת המהירה אל ירושלים וממנה או ברכבל שאורכו 1400 מטרים ממתחם התחנה הראשונה, המתוכנן לשנת 2021, התפתחויות אלה יסייעו באופן דרמטי לתיירים לסייר בנוחות וליהנות מכל אבני החן שיש לישראל להציע.

footer1

התחנה הראשונה ומרכזי הבילוי של 'מתחם התחנה' בתל אביב