תל-אביב – לגלות את העיר הלבנה

מגזין דן 28/05/2015

תל-אביב עיר תוססת ורב-תרבותית

5797footer

קיים בה עירוב נפלא של המסורת המקומית עם ישראל המודרנית. העיר שוכנת לחופים היפהפיים של מזרח הים התיכון, עם טיילת חוף רחבה המתפתלת מיפו העתיקה בדרום עד נמל תל-אביב בצפון. בתל-אביב התפתחה תרבות בתי קפה ייחודית, ובנוסף יש בה מסעדות איטלקיות, סושיות וגלידריות מעוררות תיאבון רבות כל-כך, שאפילו שנה שלמה לא תספיק כדי לבקר בכולן. זו גם עיר מלאת הפתעות, כפי שגיליתי בביקורי האחרון בה.

כבר ערכתי נופש בתל-אביב בעבר, ואת רוב זמני ביליתי בסגנון בטן-גב על החוף במהלך היום ובשתייה בברים בלילה. קשה לעמוד בפני החשק להירגע ולהשתחרר כשנמצאים בתל-אביב, אך בביקורי השני בעיר הזאת רציתי לגלות אותה קצת יותר לעומק – לגלות דברים שהם ייחודיים לתל-אביב. ביקשתי מידידה מקומית לתת לי כמה רעיונות למילוי לוח הזמנים של החופשה בת"א, והיא המליצה לי ללא היסוס לטייל בעיר הלבנה של באוהאוס, וגם הציעה את שירותיה בתור מדריכה. שאלתי את עצמי: מה זה בדיוק?

באוהאוס היה בית ספר לעיצוב שנוסד בשנת 1919 בגרמניה וחרט על דגלו לשלב יחדיו את כל צורות האמנות, כולל האדריכלות. אסכולה זו שאפה לאחד בין המסורתי לתעשייתי, בין מלאכת יד לאמנות יפה, ולשלב את כל אלה באדריכלות מודרנית. "באוהאוס" או "בית הספר לבנייה" פעל במולדתו עד 1933, אז המשטר הנאצי גינה את האסכולה הזו בשל ההשפעות הזרות של "מודרניזם קוסמופוליטי".

בעקבות זאת רבים מאמני הבאוהאוס ברחו או גורשו על-ידי המשטר הנאצי. אחת ההשלכות של זה הייתה נהירה של אדריכלים יהודים-גרמנים ל"פלסטינה" של תקופת המנדט. כתוצאה מכך נבנו בכל העולם אלפי מבני באוהאוס, רבים מהם הוקמו בחיפה ובירושלים; אך האוסף של יותר מ-4,000 מבנים בתל-אביב – העיר הלבנה – הוא הריכוז הגדול ביותר של מבני באוהאוס בעולם. בשנת 2003 תל-אביב זכתה להכרת אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, במידה רבה בזכות האוצר האדריכלי הזה.

אני וידידתי יצאנו לטיול רגלי אחרי צהריים. המסע שלנו התחיל ברחוב בן גוריון, ואת שארית היום בילינו בטיול ברחובות העיר הלבנה. העיר הלבנה שוכנת במרכז תל-אביב ונמצאים בה רבים מהברים, המסעדות, החנויות ובתי הקפה של העיר, וגם כמה מהרחובות היפים ביותר שלה, עם שבילים רחבים שחוצים את הרחובות באמצע ומוקפים משני צידיהם בעצים המעניקים את צלם בנדיבות להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

ההתרשמות הראשונה שלי מאוסף מבני הבאוהאוס הייתה שהם אמנם חלק מסגנון מסוים, מעין אידיאל הומוגני; ועם זאת, כשמתבוננים בכל אחד מהם בנפרד, העגלגלות והאסימטריה הטבעית שלהם יוצרות אינספור התרשמויות שונות.

לאחר שמישהו יצביע בפניכם על המאפיינים המשותפים לכל מבני הבאוהאוס, תוכלו לזהות אותם די בקלות. מבנים אלו עוצבו תוך התחשבות באקלים הים-תיכוני: לבן וצבעים בהירים אחרים שמחזירים את קרני השמש; חלונות קטנים שמצמצמים את החשיפה לשמש הקופחת; מרפסות ארוכות וצרות,כל מרפסת מטילה צל על המרפסת השוכנת תחתה, והגגות השטוחים יוצרים שטח ציבורי משותף.

עם זאת, בכל אחד מהמבנים יש מספיק אינדיבידואליות כדי לתת ערך מוסף לטיול. למשל, משחק האור והצל המרתק הנוצר בזכות המרפסות והמודגש על-ידי האבן הלבנה – בכל מבנה הוא מקבל ביטויים חדשים.

דבר נוסף שחשבתי הוא כמה קווי המבנים מתמזגים באופן טבעי עם קווי המתאר של הרחובות. הקצוות המעוגלים של המבנים מחבקים את השבילים, מנצלים בצורה הטובה ביותר את המרחב העומד לרשותם ומקנים לנוף התל-אביבי תחושת טבעיות. ככל שהמשכנו לטייל ברחובות העיר הלבנה, כל אחד מהם הביא התרשמות חדשה והפתעה חדשה.

לאחר כמה שעות הרגליים שלי הבהירו כי הן לא מוכנות ללכת יותר, אז התיישבנו לנוח באחד מבתי הקפה הפזורים לאורך שדרות רוטשילד. היה זה אחר צהריים קריר, וחשבתי לעצמי כמה הסגנון האדריכלי של העיר הלבנה מעצב את דמותה של תל-אביב. הפאר החזותי של העיר הלבנה וההוד שלה הם ייחודיים לתל-אביב והופכים אותה לשונה מכל בירה תרבותית אחרת בעולם.

הסיפור של תל-אביב ושל אסכולת הבאוהאוס הוא אחד מפרקי ההיסטוריה שבהם שני רעיונות בלתי תלויים נפגשו בעיתוי מושלם. בזמן שהתנועה הציונית עסקה בבניית בית לאומי שבהמשך הפך למדינת ישראל, הבאוהאוס היה לבית-ספר בלי בית; תל-אביב הייתה הבד שהפך למשטח הציור, עליו נוצרו העבודות הגדולות ביותר של האסכולה. כשמסתכלים עליה עם גישה כזו, יש לעיר הלבנה חשיבות מיוחדות וכמעט קסומה.

מרכז הבאוהאוס בתל-אביב מארגן סיורים קבועים בעיר הלבנה, אך אם אתם מעדיפים לגלות אותה לבד, בהחלט קל לעשות זאת. לא משנה אם אתם חובבי אדריכלות נלהבים או לא, אני ממליץ לכם בחום להקדיש אחר-צהריים אחד לצפייה באוסף המדהים הזה של מבני באוהאוס; זו אחת ההפתעות של תל-אביב שהיה לי המזל לגלות, ואסור לפספס את החלק הזה של העיר.

להזמנת חדר באחד ממלונות דן בתל אביב

5797-Header