גן עדן דרומי וססגוני

מנהל הבלוג 04/02/2020

בחודש דצמבר היה לי העונג להדריך טיול פורץ, ראשון מסוגו של מועדון הלקוחות של מלונות דן, אל תת היבשת ההודית. את הטיול הפיקה סורנגה – מ"בית החוויות של סורנגה", שבונה לשם טיולים יצירתיים ומפנקים, עם דגש אנתרופולוגי.  למעלה מעשרים שנה אני מטיילת ומדריכה בהודו, ובכל פעם מתלהבת, נפעמת ומצטטת את עזריאל קרליבך, שכמוני כמוהו, ביקרנו והתאהבנו. קרליבך אגב, כתב את אחד הספרים המופלאים והמדוייקים שנכתבו על הודו, לאחר ביקור אחד ויחיד שם ב-1955, ביקור בן שלושה שבועות קטנים, שבסופו הסתגר במלון דן בתל אביב והעלה את רשמיו העמוקים והעזים מאותה נסיעה. הספר, שלא נס ליחו, מספק תיאורים שנדמה כאילו קרליבך בילה שם שנים ארוכות והבין דקויות ואמיתות שחלקן הגדול רלוונטיות עד ימינו. הוא מתאר את תספורות האנשים ברחוב המעידות כל כך הרבה, על מנהג שריפת הגופות, הקאסטות, אינסוף האלים, ריבוי בני האמונות והדתות החיים בכפיפה אחת, ועוד ועוד.

מלונות בתל אביב מבית רשת דן >>

הארמון המפואר של המהרג'ה מייסור.

הודו, שאין דומה לה, היא תת יבשת מופלאה ורב גונית, בעלת היסטוריה עשירה. היא הייתה כר הצמיחה לתרבות עמק ההינדוס הקדומה ושימשה ציר מסחר חשוב מאז ומתמיד. לא בכדי מהגדולות שבאימפריות וחשובי הכובשים, חדרו לתוכה. הודו אף מילאה תפקיד חשוב בהתפתחות של ההסטוריה האנושית ובה נולדו והתהוו מספר דתות: ההינדוהיזם, הבודהיזם, הסיקהיזם והג'איניזם. המוסלמים כבשו חבלים נרחבים ואיסלמו אוכלוסיות נרחבות ואף האירופאים הקימו בה חברות מסחר מזרחיות שהוציאו מטובה אל שווקי אירופה והציגו להודים את הנצרות. עם המסחר הגיעו אף היהודים שהתבססו בעיקר בדרום, וכך הודו עם השנים הפכה למולטי אתנית, עם אינסוף קבוצות, דתות, שבטים, עמים ועמעמים שנבלעו בין בני הקאסטות (המעמדות) השונות .

לאתר מלון דן בבנגלור >>

הטיול שערכנו נפתח בעיר בנגלור, שנחשבת לעמק הסיליקון של הודו. הודו בשנים האחרונות הופכת למעצמת טכנולוגית מידע מתקדמת כשהמרכז הוא בבנגלור המושכת אליה חברות בינלאומיות. מלונות דן בנו שם מלון יפהפה שאירח אותנו לעילא ועילא, זאת בין הסיורים שלנו ברחבי העיר שכללו מקדשים הינדים לאלים שונים מפנתיאון האלים העצום, שווקים ססגוניים ובתי מלאכה. הנהלת המלון דאגה לנו לאינסוף פינוקים מקבלת הפנים המפוארת עם מחרוזות פרחים, הטבעת טיקה על המצח שמסמלת את צ'אקרת העין השלישית, מתנה מיני רבות בצורת פסלון האל גאנש שמסמל התחלות חדשות, מסיבת קוקטייל עשירה שאליה הגענו לבושים בבגדי קורטה מסורתיים שחיכו לנו בחדרים, קונצרט מוזיקה הודית קלאסית, עיטורי חינה ועד הקרנת סרט הודי באורך מלא (שלוש שעות!) באולם ההקרנה הפרטי של המלון עם פופקורן, נשנושים ומשקאות. למי שהיה עוד כח, יכול היה בכל אחד מהבקרים הבאים להתחיל את היום בתרגול יוגה.

מתחם הבריכה המהמם במלון דן בנגלור.

מבנגלור נסענו באוטובוס נוח וממוזג אל עיר המלכים מייסור במדינת קרנאטקה , ששימשה בירת ממלכה כשש מאות שנה ואכן אחד ממוקדי הענין בעיר הוא הארמון העצום והמפואר שהתמזל מזלנו הגענו לשם בסוף שבוע כי רק בימי א' בערב לשעה אחת בלבד, מואר הארמון באור יקרות באמצעות מאות אלפי נורות. מעבר לארמון, מייסור מפורסמת בשל תעשיית המשי והקטורת. אחרי שיטוט במפעלים ובשווקים סורנגה ואני הפתענו את חברי הקבוצה שביקרנו בסטודיו למחול ששם העביר לנו צמד רקדנים קלילים שיעור ריקוד בוליוודי פנטסטי. את הערב סיימנו בארוחה אסלית הודית בבית משפחה מקומית שאירחה אותנו בסלון מעונה הפרטי וסיפרה לנו את סיפור חייה תוך הגשת האוכל על … עלי בננה, כי ככה אוכלים פה.

בטיסה דילגנו אל עיר הנמל העתיקה והקסומה קוצ'י שבמדינת קרלה. קוצ'י היא נמל טבעי על גדת הים הערבי ששפכי הנהרות מהרי הגהט יוצרים איינסוף לשונות יבשה ונמל בטוח. בעבר, במשך מאות שנים היה זה מרכז סחר לתבלינים שנשלט על ידי בעלי האינטרסים והכח האירופיים: בתחילה הפורטוגזיים, אחר כך ההולנדים ולבסוף הבריטיים. מה שמאפיין את העיר זו הכנסייה המעוצבת כספינה בה נקבר מגלה הארצות ואסקו דה גאמה, גם שוק הדייגים מושך אליו את המבקרים ובו נראה אחד מסימני ההיכר של העיר, המחזה המרהיב כמו כנפיים ענקיות פרושות של רשתות הדיג הסיניות וכמובן אי אפשר לוותר על פורט קוצ'י, העיר העתיקה בה התיישבו היהודים בין השאר, ושם ניתן לבקר בבית הכנסת העתיק היפהפה. בערב, בין הביקורים באתרים ההיסטורים לסימטאות העיר העתיקה, התוודענו לתרבות הקטאקטלי (קאתא – סיפור, קאלי – הצגה) תיאטרון דמיון מפואר שממחיז את ההתגוששות האיינסופית בין בני האדם, האלים והשדים.

ביקור בלתי נשכח בלב השוק.

ולבסוף, כיאה לטיול מפנק במיוחד, בחרנו לסיים את הטיול בשיט אל אחד מהמלונות הנעימים והיפים, שממוקם בין תעלות המים ולשונות היבשה, דרומית לקוצ'י. מדובר במלון ספא שטובל בצמחיה טרופית ומוקף מים מכל עבריו, מלון שמציע בעיקר שלווה מתובלת למי שרוצה בקורס בישול, מופע מחול, מסאג'ים, טיולים רגליים בכפרים שסביב, או שיט שקיעה על האגם שבנוף המלון. את דרכינו חזרה אל קוצ'י , בחרנו לעשות בשיט בבית סירה, אחת האטרקציות של דרום הודו. מדובר בסירות שהן למעשה בתי מלון קטנטנים צפים ובהן חדרי שינה עם מקלחות ושרותים, צוות שכולל טבחים, משיטים ועוזרים שדואגים  לרווחת המטיילים ולאספקה שוטפת של מעדנים ובירות להנעמת שעות או ימי השיט. ללא ספק היה זה סיום נהדר לטיול מוצלח ביותר שנרקח באהבה ובשיא שימת הלב לפרטים הקטנים ביותר על ידי דיצה בן משה ממלונות דן וסורנגה יצחקי, בעלת חברת הטיולים, ועל כך תודה. המלצה חמה, אל תחכו לגלגול הבא כדי לטייל בהודו…זו פריבלגיה ששמורה כנראה רק להינדים.

כפי שקרליבך כתב: "זרום יזרום זרם מאות המיליונים, אין יודע מאין ולאן. שטחו שובה ונחת וראי לקרנות השמש – מצולותיו תהום רבה ואפלולית קדומים. משק גלי ורך ומרגיע – אך בחובו נהימת איתנים של מי המבול. זרום ירום הסמבטיון, ואנו עומדים על גדותיו ועיננו נגרפות עם השטף.בבואות ודמויות וראשים עולים ויורדים, צביונים ורשמים בוקעיםושוקעים – משכרים. האם עמדת פעם כך על שפת היאור, ועינך נעוצות בו ואינן יכולות להינתק – וראשך  מסתחרר?לאט לאט, בלי משים רגליך מועדות ונשמטות, גולשות אל קילוחו ונסחפות בסחפו…"

 ניכתב על-ידי ,סיגל גבע.