אחוזת וודסדון ליד לונדון והקשר שלה לישראל

מגזין דן 14/11/2019

ינקי פכלר סייר באחוזת וודסדון המרהיבה ביופייה המתהדרת בסטייל צרפתי בסגנון הרנסנס והיא בעלת קשר מפתיע לציונות

אחוזת וודסדון

החזית הצפונית מצפון מזרח, ביטחון לאומי, וודסדון. (קרדיט צילום: Chris Lacey)

הרוטשילדים זקוקים להקדמה קצרה. במאה ה-18 בניו של מאייר אמשל רוטשילד הקימו בנקים בלונדון, פריז, נאפולי, וינה ופרנקפורט. מיומנותם הבנקאית והבנתם באמנות ובהכנת יין תאמו את רצונם לסייע כפילנתרופים למטרות יהודיות.

הסיוע של הרוטשילדים היווה מרכיב משמעותי להצלחתו של המפעל הציוני במאה ה-19 בפלשתינה בזכות הפרויקטים החקלאיים, שכללו כרמים בזיכרון יעקב ובראשון לציון. ב-1924 ייסדו אדמונד וג’יימס דה רוטשילד את פיק״א, חברה להתיישבות יהודית בארץ ישראל, שהפכה לימים לחלק מארגון הקרן היהודית הלאומית JNF.

זריחה באחוזת וודסדון

ניצוצות של זריחה באחוזת וודסדון (קרדיט צילום: Chris Lacey)

במרחק לא רב מלונדון, במחוז באקינגהמשייר, שוכנת אחוזת וודסדון (Waddesdon.org.uk) שהינה אחד מהבתים רחבי ההיקף של משפחת רוטשילד הפתוחים לציבור הרחב. האחוזה נבנתה בראשיתה ב-1874 על ידי פרדיננד דה רוטשילד, אותה רכש מאחד מענפיה של משפחה אוסטרית. ב-1988 הועברה האחוזה לידיו של הלורד יעקב רוטשילד. מדי יום פוקדים את האחוזה למעלה מ-1,000 מבקרים, הזוכים להתפעם מאוסף האמנות המרשים, מכלובי הציפורים וכן מהקרקעות המפוארות.

הממד הציוני הייחודי והמפתיע, השזור באחוזת וודסדון, מקורו בעובדה כי הלורד יעקב רוטשילד בן ה-83 משמש גם כנשיא ״יד הנדיב״, קרן פילנתרופית אשר תרמה עד היום למעלה ממיליארד דולר לטובת פרויקטים בתחומי החינוך, התרבות והסביבה בישראל. שמה של הקרן (״הנדיב״) מיוחס ללורד הוותיק יותר, אדמונד דה רוטשילד. על חומות אבני ירושלים תוכלו למצוא את חדר ״דורות’י וג’יימס דה רוטשילד״, ובו מספר דגמים מהפרויקטים השונים של קרן ״יד הנדיב״, כמו ״הכנסת״ – הפרלמנט הישראלי, בית המשפט העליון והספרייה הלאומית – פרויקט ענק שנמצא בבנייה בימים אלו בירושלים. בנוסף, החדר מכיל התכתבות בין דורות’י דה רוטשילד וראש ממשלת ישראל לשעבר, דוד בן גוריון, תוך תיאור הקשר והעבודות להקמת הכנסת ובית המשפט העליון.

מלונות בירושלים מבית רשת דן >>

אתרים מעניינים בירושלים

למעלה מימין: מודל של בית המשפט העליון על חומות ירושלים. למעלה משמאל: חנות המזכרות באחוזה המציעה מבחר מותגי יין. למטה: לורד רוטשילד – מימד ציוני באחוזת וודסדון. (צילומים באדיבות: Chris Lacey ו- Waddesdon Image Library)

דורות’י הייתה ציונית נלהבת שסייעה לד’’ר חיים ויצמן, הכימאי הרוסי, שלימים הפך לנשיאה הראשון של מדינת ישראל, להשיג גישה למעגלי הממשל הבריטי. שיאה של גישה זו באה לידי ביטוי בהצהרת בלפור המפורסמת, שהינה כידוע מכתב רשמי מאת הלורד ארתור בלפור, שר החוץ הבריטי, ללורד רוטשילד ב-2 בנובמבר 1917, בה הבטיח להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. עותק של המכתב הידוע מוצג, יחד עם סט קישוטים השזורים בחוטי זהב וכסף, בחדר ״דורות’י וג’יימס דה רוטשילד״ בוודסדון. קישוטים אלה הוכנו במיוחד עבור בית כנסת פרטי באיטליה, ונרכשו על ידי קרן רוטשילד. רקמות מיוחדות אלו מציגות נופים מתקופת בית המקדש הראשון והשני בירושלים, כפי שחזו אותם אמנים במהלך המאה ה-18.

אחוזת וודסדון באנגליה

מדי יום פוקדים את האחוזה למעלה מ-1,000 מבקרים הזוכים להתפעם מאוסף האמנות המרשים, מכלובי הציפורים ומהקרקעות המפוארות. (קרדיט צילום: Chris Lacey)

חנות המזכרות ״וודסדון״ מציעה מבחר של מותגי יין מפורסמים של משפחת רוטשילד, לרבות יינות כשרים על טהרת המשפחה. אין ספק כי זוהי דרך מופלאה לסיים את הטיול שלכם עם ניחוח ציוני, בהשראת מחוז בקינגהאם.

הכותב הינו ינקי פכלר, סופר העוסק בהיסטוריה של היהדות והציונות, והינו מייסד של האגודה היהודית ההיסטורית של אירלנד (yankyfachler@gmail.com)