אתרים קדושים בירושלים: תיירות קצת אחרת..

מגזין דן 14/11/2019

לכל אחד יש את ירושלים שלו, זו של אתרים קדושים והיסטוריים, זו של חיי לילה וקולינריה וגם זו של שווקים, צבעים, ריחות וגם צילומי נוף. לטייל בירושלים זו חוויה, אבל מתי בפעם האחרונה טיילתם קצת אחרת? מתי ביקרתם במקומות קדושים לדתות אחרות?

תיירות דת היא מרכיב חשוב בפעילות תיירותית בכל מדינה ועיר, ולראיה, אין כמעט תייר ישראלי או זר, שלא מקדיש זמן לבקר באתר דתי זה או אחר, ולאו דווקא במדינה בה הוא חי – היהודים שעולים לאתרים קדושים כמו הכותל וקבר דוד, הנוצרים והארמנים המבקרים בכנסיות וגם המוסלמים שמגיעים לאתרי דת הקדושים עבורם. לכולם יש את ירושלים שלהם, ובירושלים רבים המקרים, משום שבחלק מהאתרים תיכנסו לשני אתרי דת שונים הממוקמים באותו מקום, קומה מעל או מתחת. כזו היא ירושלים, עיר שחוברה לה יחדיו, ותיירים מגיעים לבקרה לא רק בגלל הנוף ואוויר ההרים, אלא בעיקר בזכות אתריה הקדושים, הזוכים לתפילות ודמעות מכל העולם.

אתרים קדושים בירושלים

לטייל בירושלים זו חוויה של אתרים קדושים והיסטוריים, לצד חיי לילה וקולינריה וגם שווקים, צבעים, ריחות וצילומי נוף.

אז איפה כדאי להתחיל לטייל?
העיר העתיקה
אזור המחולק לרבעים על פי דת או זרם, וחושף בפני המבקרים רחובות הזרועים במבנים קסומים, אתרים קדושים, שווקים, מסעדות, גלריות וגם סיפורי עבר מרגשים המובילים אל קבר דוד, הכותל המערבי וגם כנסיות, מסגדים, בתי כנסת וחנויות בהן הזמן עצר מלכת. למבקרים ברובע היהודי כדאי לצעוד עד שער יפו דרך השוק והרחובות, הזרועים בפסיפס אבנים, ולהקדיש זמן לביקור בכותל המערבי, תוך מעבר בשכונות המגורים, החושפות את הצפיפות ואת אורח החיים הייחודי לאזור.

כנסיית המשיח
לאחר איסור של מאות שנים להקים כנסיות או לצלצל בפעמוני הכנסייה (על ידי המוסלמים) הוקמה במאה ה-19 כנסייה פרוטסטנטית ראשונה בירושלים – כנסיית עמנואל. כיום המקום משמש בית הארחה ומרכז מורשת, אולם ייחודו בכך שהכנסייה מעוצבת בפשטות, ולמבקרים צפויה הפתעה בדמות סמלים יהודיים ופסוקים בעברית המעטרים את קירותיה. כמו כן, הכנסייה משמשת קהילות שונות המגיעות לתפילה והתכנסות, בעיקר במועדי חג.

קברי הסנהדרין
חצובת האבנים שנבנתה בימי בית המקדש, סמל לסמכות השיפוטית בירושלים ובשאר הערים בישראל, שרדה מאות שנים הודות ל-71 חברים, אשר שימשו כבית משפט גבוה. אלו נקברו, כמנהג תקופת ימי בית שני, מחוץ לחומות העיר בפארק קטן בשכונת סנהדריה האורתודוקסית בעיר, בקברי אבן מרשימים, המעוטרים בעיטורים אשר נשמרים זה 2,000 שנה ומושכים מאמינים להתפלל ולהכניס פתקי בקשה ותחינה בין הסדקים.

העיר העתיקה בירושלים

העיר העתיקה חושפת בפני המבקרים רחובות הזרועים במבנים קסומים, אתרים קדושים, שווקים, מסעדות, גלריות ועוד.

הרובע הארמני
הרובע הכי קטן בין רבעי העיר ירושלים, מקום מושבה של הפטריארכיה הארמנית הוותיקה בעיר והמקום בו תגלו מבנים רבים (ספרייה עתיקה, מוזיאון, בית ספר ארמני וגם סמינר תיאולוגי לפרחי כמורה), אזרחים השוכרים מקום וגם אנשי כנסייה, בעיקר כמרים בעלי כובע מחודד, המתגוררים במתחם. מאחר שלא ניתן להיכנס לרובע ללא הזמנה או תיאום מראש, הקדישו זמן לבקר באזורים הפתוחים לקהל, כמו למשל בחצר קתדרלת סנט ג’יימס או בכנסייה עצמה בשעות הערב וגם בקתדרלת יעקב הקדוש, מנזר קדום אשר נבנה בימי הצלבנים. המנזר הינו בעל כתלי אבן עבים, חזית כניסה מרשימה ועליה תלויים לוחות עץ המכונים נאקוס (עליהם מקישים הנזירים במקום לצלצל בפעמונים), אריחי קרמיקה כחולה יפהפיים, קשתות מצטלבות ומנורות שמן עתיקות הדולקות עם רדת הערב (אין בכנסייה שימוש בחשמל). לפי האמונה, קבורים במקום שני קדושים, יעקב אחי ישו (הבישוף הראשון של ירושלים) ויעקב השליח (אחד מ-12 השליחים של ישו, אשר על פי האמונה קבור במקום רק ראשו). הכניסה בשעות התפילה בלבד.

בית הכנסת החורבה
לאחר שנים של שיפוצים ובנייה זכה בית הכנסת העתיק לקבל את יופיו והדרו מימים עברו. אלו מעצימים את תחושת הקדושה והקסם של המקום, אשר ייקח אתכם חזרה בזמן וגם ייתן לכם הצצה לא רק לנוף העיר ממרפסת בית הכנסת, אלא גם לארון הקודש הגבוה בעולם.

כנסיית הקבר
כנסייה מהמאה הרביעית, אשר נבנתה על ידי הקיסר קונסטנטינוס, בנה של הלנה הקדושה, ועברה שינויים רבים עד לצורתה הנוכחית, כולל חזית כניסה אשר עוצבה בתקופה הצלבנית ומגדל פעמונים. האתר הקדוש לנוצרים מהווה מוקד עלייה לרגל למיליוני מאמינים נוצרים בשל האמונה, כי זהו המקום בו עבר ישו בדרך למקום צליבתו, וגם מקום קבורתו ותחייתו של ישו.

כנסיית הקבר בירושלים

כנסיית הקבר מתקופת המאה הרביעית, נבנתה על ידי הקיסר קונסטנטינוס.

הרובע ההרודיאני
בתחילת רחוב הקראים תקבלו הצצה לרובע הכוהנים, שרידי שכונת מגורים אשר נשתמרה היטב ונחשפה בחפירות לאחר מלחמת ששת הימים. האתר חושף את החיים בימי קדם, בעיקר בתקופת בית שני, כולל רחובות ובתים שנמצאו שרופים – עדות לאש הגדולה בעיר באותה תקופה. השכונה, שהוקמה בימי הורדוס המלך, כללה בתי כוהנים, יצירות אמנות וגם פסיפסים מרהיבים, כלים עתיקים וגם ציור קיר של מנורת בית המקדש – פריטים בהם ניתן לחזות מקרוב באתר המקורה. לרכישת כרטיסים ובירורים: 072-3932825

מסגד עומר
ברחוב הלנה, סמוך לכנסיית הקבר ברובע הנוצרי בעיר העתיקה, נבנה מסגד, בדיוק בנקודה בה בחר החליף עומר בן אל ח'טאב להתפלל כאשר ביקר בירושלים. על פי האמונה, בעת ביקורו בעיר חיפש עומר איפה להתפלל, אבל סירב לעשות כן בכנסייה, מאחר שרצה למנוע סכסוך ומלחמה על המקום. במאה ה-13 נבנה המסגד, כולל צריח הגבוה מכיפת כנסיית הקבר.

חאן א-סולטן ומדרשת א-טשתמוריה
שני מבנים הקדושים לאסלאם מימי שלטון הממלוכים. חאן נבנה בשנת 1386 על ידי הסולטן ברקוק ברחוב השלשלת עבור עולי הרגל שהגיעו לעיר, אך אם תמשיכו ללכת עד רחוב משגב לדך הסמוך, תגלו את היופי האמיתי של האדריכלות הממלוכית, כולל כניסה מקושטת במוקרנס (נטיפי אבן), מושבי אבן בצידי הדלת וגם סורגי שתי וערב בצבעי אפור ולבן. זהו מקום קבורתו של האמיר טשתמור, שהיה נשוי לבתו של ברקוק, נשלח לכלא וסיים את חייו בירושלים. במרחק הליכה קצר לכיוון הכותל תגלו את ברכת החאן, הלא היא ספריית ח'אלדיה, ובה אלפי כתבי יד נדירים מהתקופה הממלוכית והעותומנית וגם את מבנה הטאזיה, בו קבור האמיר טאז.

מגדל דוד הממוקם בעיר העתיקה של ירושלים, לא הרחק מעיר דוד.

קבר דוד
אתר המקודש ליהודים, שמאמינים כי דוד המלך נקבר בעיר דוד (במאה התשיעית לספירה אומצה אמונה זו גם על ידי דתות אחרות). המקום, אשר שימש במשך מאות שנים כמקום תפילה למוסלמים, כולל אולם תת קרקעי של הכנסייה הצלבנית, אולם משמש כיום בעיקר את היהודים העולים למצבת הקבר. בקומה מעל הקבר תגלו את החדר הקדוש לנצרות, ולו בגלל האמונה כי שם התקיימה הסעודה האחרונה. אגב, בגג המבנה צריח מסגד מהמאה ה-16, סמל לתהפוכות השלטון בעיר.

מסגד אל אקצא
המסגד בעל כיפת הכסף, המכונה מסגד אל אקצא, נבנה על ידי החליף אל וליד ונחשב למרווח וייחודי בשל פסיפס הבנייה, הכולל אפילו עיטורים מהתקופה הצלבנית, עדות לרעידות האדמה באזור. ביציאה צפונה בדרך לכיפת הסלע ממוקמת מזרקת אל כאס, אותה בנה התנכיז, האמיר הממלוכי, ועיטוריה בהתאם לתקופה.

כיפת הסלע
מיקומה מעל אבן השתייה – המקום בו התרחש מעמד עקידת יצחק ועל פי המסורת היהודית, ממנה הושתת ויוסד העולם – הפך את הביקור במבנה לשנוי במחלוקת בקרב היהודים, בעיקר בשל אי ההסכמה לגבי מיקומה של אבן זו בבית המקדש. המבקרים זוכים להיחשף למבנה מתומן מקושט בשלל פסיפסים מרהיבים, הכוללים סמלי מלכות של דתות שונות וקישוטים, אבל לא פסלים או מסכות. כמו כן, בארון סגור, הממוקם בנקודה בה על פי המוסלמים עלה מוחמד השמיימה, קומץ שערות מזקנו של הנביא מוחמד. מתחת לסלע ישנה מערה, אשר על פי אמונת הנוצרים הצלבנים, היא המקום בו הודיע המלאך לזכריה שאשתו אלישבע בהריון עם יוחנן המטביל, ולכן גם בָּנו שם קשת ומדרגות אשר השתמרו עם השנים.

כיפת הסלע בירושלים

כיפת הסלע- מבנה מתומן המקושט בשלל פסיפסים מרהיבים, הכוללים סמלי מלכות של דתות שונות וקישוטים.

ירושלים של זהב
רשת מלונות דן מציעה לאורחיה לבלות בין נופיה ואתריה הייחודיים של עיר הקודש בארבעה מלונות המספקים חוויית אירוח יוקרתית: המלך דוד ירושלים, דן ירושלים, דן פנורמה ירושלים ודן בוטיק ירושלים

המלך דוד ירושלים
מלון הדגל של רשת מלונות דן הוא אחד ממלונות היוקרה המפורסמים ביותר בעולם ואתר היסטורי בפני עצמו. המלון בירושלים מארח דרך קבע מלכים וראשי מדינות, ונחשב ליהלום הבוהק של ענף המלונאות בישראל. המלון בירושלים, שנפתח לראשונה ב-1930, ממוקם מול חומות העיר העתיקה וסמוך למרכז העיר.

דן ירושלים
מלון דן ירושלים מציע חוויית אירוח המשלבת סביבה מפנקת ומראות עוצרי נשימה. המלון מתוכנן באופן מרהיב על מדרונות הר הצופים, ומשקיף על קו הרקיע הרומנטי של ירושלים ועל הגבעות הנישאות של מדבר יהודה.

דן פנורמה ירושלים
דן פנורמה ירושלים מתאפיין ברמת אירוח ושירות גבוהה בה מתגאה רשת מלונות דן. המלון מהווה נקודת מוצא אידיאלית על מנת לגלות את צדדיה השונים על העיר, בזכות מיקומו האסטרטגי, מרחק הליכה קצרה מחומות העיר העתיקה, שדרות ממילא היוקרתיות, נחלת שבעה ומרכז העיר.

דן בוטיק ירושלים
דן בוטיק ירושלים, האח הצעיר והיצירתי במשפחת מלונות דן, הוא מלון שחושב קצת אחרת. עם מיקום מעולה המשקיף על הר ציון וחומות העיר העתיקה, אווירה דינמית ואופנתית וגישה רעננה ומפתיעה מציב המלון בירושלים סטנדרט חדש עבור האירוח האישי בישראל.

מגוון דילים ומבצעים על בתי מלון בירושלים זמינים באתר >>