מדע בישראל – הכירו את המוסדות המדעיים המובילים

לי סונדרס 03/06/2019

צעד קטן לאדם; צעד ענק לישראל
בחודש יולי לפני חמישים שנה, הפך ניל ארמסטרונג לאדם הראשון שרגלו דרכה על אדמת הירח, והוא הזכיר בצניעות לעולם כי היה זה צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות. בסוף אפריל, עשתה ישראל זינוק עצום קדימה כשהפכה למדינה השביעית שהקיפה את הירח.

מימין: שיגור חללית לירח. משמאל: תחנת החלל הבינלאומית.

לאחר מסע בן חודשיים, דרך 6.5 מיליון ק"מ בחלל, רכב חלל בגודל של מדיח כלים, רובוט ושמו 'בראשית', השיג את ההישג המרשים, עוד ציון דרך שנוסף לשם המדהים שיצא לישראל בתחום המדע והטכנולוגיה. מומחים אלה מגיעים מהאוניברסיטאות הטובות במדינה, והישגיהם משתקפים במיטב המוזיאונים. רק לאחרונה פורסם, שחברת הייצור לרכיבים אקלטרוניים 'ננו דיימנשן' יחד עם החברה הטכנולוגית האמריקאית Harris, ישתפו פעולה במסגרת מיזם בו שתי החברות הללו, יפתחו רכיב לוויני עבור תחנת החלל הבינלאומית.

סיור באוניברסיטאות ובמוסדות
אם אתם מחפשים התפעמות והשראה, התחנה הראשונה שלכם צריכה להיות הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל – שנמצא בלב המהפכה הטכנולוגית הזו. הטכניון, שנוסד בחיפה בשנת 1912, נחשב למוסד שהגה, ביסס ועיצב את ישראל – מדינת ההיי-טק המודרנית. שלושה ממדעני הטכניון זכו להיות חתני פרס נובל, והטכניון מדורג במקום שישי בעולם ביזמות וחדשנות. לזכותו של הטכניון נזקפת השפעה דרמטית על תחומי מדע וטכנולוגיה רבים, וביניהם הנדסת חלל.

מימין: מבנה הטכניון – המכון הטכנולוגי לישראל שבחיפה. משמאל: מכון וייצמן למדע השוכן בעיר רחובות.

ואם הטכניון היה הראשון שניסה להגיע לכוכבים, הרי שמכון ויצמן למדע אינו מדשדש הרבה מאחוריו. מכון ויצמן, השוכן ברחובות, דרומית לתל אביב, נוסד בשנת 1934 כמרכז לחדשנות מדעית וטכנולוגית, וקיבל את שמו לפני 70 שנה על שמו של ד"ר חיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל, שהקים את המכון. גשו אל מרכז המבקרים לוינסון כדי ללמוד ולקבל מידע על סיורים לימודיים בלתי נשכחים של בית ויצמן, גן המדע ע"ש קלור, מוזיאון מדע באוויר הפתוח, בו מוזמנים המבקרים להתנסות ולשחק בלמעלה מתשעים מוצגים הפזורים על מרחבי המדשאות של המכון.

מוזיאונים בקדמת הטכנולוגיה
מוזיאון המדע הלאומי של ישראל – מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, ממוקם במקום מושבו המקורי של הטכניון בחיפה. המדעטק, שהוכר לפני 32 שנים על ידי הממשלה כמוזיאון הלאומי למדע, לתכנון ולטכנולוגיה, מעניק השראה למבקרים וחושף סודות ותגליות מדעיים וטכנולוגיים. כפי שהמלונות הסמוכים, מלון דן כרמל חיפה ומלון דן פנורמה חיפה, מציבים סטנדרטים גבוהים של אלגנטיות ויוקרה, המדעטק מציב רף גבוה גם בהשוואה למוזיאוני מדע ברחבי העולם, עם יותר מעשרים מוצגים אינטראקטיביים בתחום המדע והטכנולוגיה, וביניהם תערוכת אסטרונומיה אינטראקטיבית החושפת את נפלאות המסתורין של מערכת השמש, את כוכבי הלכת והירחים שלה, ויורדת לעומקו של מסתורי הקסם והאשליה.

מבנה ה-מדעטק – המוזיאון הלאומי של ישראל למדע, טכנולוגיה וחלל, הממוקם במקום מושבו המקורי של הטכניון בחיפה.

נופש בחיפה עם מלונות דן – הזמינו עכשיו >>

תוכלו לקנות כרטיס במחיר מוזל למדעטק אם אתם מנויים של מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים, מוסד תרבותי וחינוכי השוכן מערבית לגן סאקר, ומציג מגוון של תערוכות אינטראקטיביות בנושאי מדע וטכנולוגיה ובהם סרט התלת-ממדי, "מסע אל החלל". הסרט מציג כיצד בני אדם פרצו את גבולות הסטרטוספרה, הלכו על הירח, ודן במשימות נועזות כמו הנחיתה של אסטרונאוטים על מאדים ותפיסת אסטרואידים.

בעיר נתניה, צפונית לתל אביב, הפלנתניה היא אתר חובה לכל המשפחה, עם פעילויות מלהיבות לילדים. הפלנתניה, מרכז מדע, חלל ותרבות, כולל פארק מדע חיצוני, גן יפני, בריכות אקולוגיות ופלנטאריום דיגיטלי עם מתקנים מהמתקדמים ביותר. כמו כן מציע הפלנתניה הרצאות ומצגות מדי ערב, בשיתוף עם האגודה הישראלית לאסטרונומיה, והפלנטאריום מהווה חוויה מאתגרת ושונה.

מימין: פעילות בנושא אסטרונומיה במרכז המדע, החלל והתרבות – פלנתניה.  משמאל: תערוכה בנושא מדע וטכנולוגיה במוזיאון  המדע ע"ש בלומפילד בירושלים (צילום: אבי חיון).

להביט לשמיים
ואם אתם רוצים להגיע קרוב אף יותר לכוכבים, מבלי להיות בחללית, הנה כמה חוויות שתוכלו להתענג עליהן. סיור לילי מודרך בעקבות הכוכבים במכתש רמון, מקום מושבו של טלסקופ המחקר הגדול בישראל במצפה הכוכבים ע"ש וייז. שם תוכלו ללמוד מאירה מצ'פסקי, המביאה עימה ניסיון של למעלה מ-50 שנות ניסיון באסטרונומיה, ומציעה סיור לילי אסטרונומי בשמי ישראל לחובבים מתחילים ומתקדמים. דרומית, בסמוך לאילת, נמצא האוצר החבוי מצפה הכוכבים 'מה למעלה' המספק הנאה צרופה. מבקרים יכולים להצטרף אל תכנית הצפייה בכוכבים 'כוכב נולד', בהנחייתו של איתן שוורץ, שחולק את תשוקתו לאסטרונומיה באופן פשוט ומקצועי כדי להציג בפניכם את פלאי השמים ואת קבוצות הכוכבים הרבות.

מימין: מכתש רמון. משמאל: מראה הכוכבים בלילה כפי שנצפה מפארק תמנע ואזור אילת. (צילום: חגית גל)

באמצעות טלסקופ ממוחשב ומשקפות תהיה לכם הזדמנות לצפות במערכת השמש, בירח, בשבתאי ובצדק, ואולי אפילו במאדים, בנוגה ובאורנוס, בהתאם לשעה ולעונה. זוהי חוויה מדהימה ועוצרת נשימה, והיא נמצאת מרחק נסיעה פשוטה וישרה על כביש 90 מהמלונות המדהימים לא פחות, דן אילת ודן פנורמה אילת.

3 מלונות באילת מבית רשת דן – החופשה שלכם מתחילה כאן >>

בעוד המדינה מתכוננת לשיגור העתידי של 'בראשית' ולנחיתתה על הירח, יש דרכים רבות, כאן ועכשיו, עם הרגליים על הקרקע, לספק את הסקרנות ולבחון את רמת הידע באופן שיעלה מעל ומעבר לציפיות שלכם. עבור ישראל זה יהיה הישג בלתי מבוטל. עבורכם, זה לא בשמיים.

תערוכת אסטרונומיה במדעטק שבחיפה.