הוויסקי של ישראל – משב של אלכוהול מובחר

לי סונדרס 10/04/2019

בעוד שסקוטלנד ואירלנד מתחרות לעתים קרובות על התואר "מולדת הוויסקי", הרי שהמשקה האלכוהולי הבינלאומי הזה מוצא את מקומו במקום מפתיע – ישראל. למרות שהישראלים מורגלים בדרך כלל בשתיית יין בשבת, בחגים, בחתונות או במסיבות בר מצווה, נדמה שתרבות הוויסקי כאן מבשילה ומתבגרת.

header1

תרבות הוויסקי בישראל צוברת תאוצה והאקלים שלה אף תורם לתהליך הייצור המקומי, בצורה מהירה יותר.

בשנים האחרונות התמקדה תשומת הלב בהצלחת תעשיית היין הישראלית, אשר זוכה בשבחים ובפרסים על יותר מ-300 היקבים הפורחים בה, ביניהם יקבי כרמל, יקבי ברקן, ויקבי רמת הגולן. למעשה, גם הבירה מצליחה מאד, עם 'טמפו משקאות' מנתניה, המייצרת את בירות הלאגר הבהירות והמפורסמות גולדסטאר ומכבי, 'מבשלת בירה בישראל' באשקלון, המייצרת את מותגי קרלסברג וטובורג בארץ ומבשלות קטנות נוספות שצצות בשוק, כמו Dancing Camel, שנפתחה בתל אביב בשנת 2006.

ויחד עם זאת, לאט אבל בטוח, מתפתחות ומשתפרות להן בלוטות החך. מזג האוויר החם בישראל מאפשר לוויסקי, שמבשיל לעתים במשך למעלה מעשר שנים במקומות המסורתיים, להיות מיוצר במהירות רבה יותר. תל אביב, שהיא לב הסצנה של המזון והמשקאות בישראל, הפכה באופן לא מפתיע לביתה של מזקקת הוויסקי הראשונה – מילק אנד האני. המזקקה, שהוקמה בשנת 2012, החלה לזקק בשנת 2015, כשהיעד הוא ליצור וויסקי סינגל מאלט מקומי, שאמור לצאת מהחבית עוד השנה. תוכלו ליהנות מסיור אינפורמטיבי מרתק, לטעום מהוויסקי המקומי וללמוד על אופן הכנתו, החל מלתת השעורה ועד מזיגתו לבקבוק.

דילים לתל אביב במלונות דן – מבצעים בלעדיים למזמינים באתר הרשמי >>

double3

מזקקת הוויסקי הראשונה הוקמה בשנת 2012 – 'מילק אנד האני'.

מרכז המבקרים אירח 4,500 אנשים בשנת 2017, ומספר זה צפוי לגדול, כפי שמסביר מנכ"ל מילק אנד האני, איתן עתיר: "בחמש השנים האחרונות היתה צמיחה עצומה בצריכת וויסקי, בעולם ובישראל. אנחנו רואים צמיחה של 25% מדי שנה. השוק כאן גדל". מילק אנד האני מייצרים גם ג'ין כשהם עושים שימוש ברכיבים ישראלים ייחודיים כמו זעתר (אורגנו בר מקומי) וכן בגרגרי ערער, לימון, קליפת תפוז, קמומיל וקינמון. מזקקה משוכללת זו פועלת ברובע תעשייתי שקט בתל אביב, בסמוך ליפו וממש קרוב לאצטדיון הכדורגל בלומפילד, דרומית למלון דן פנורמה תל אביב.

מילק אנד האני היא אולי הראשונה, אבל אין זה הוויסקי הישראלי היחיד. בשנת 2013 פתח יקב פלטר מרמת הגולן מזקקת בוטיק. מזקקת רמת הגולן הלכה בעקבותיהם, והיא מייצרת היום 25,000 ליטרים בשנה. כמו כן, קיימת מזקקת ירושלים (ירושלמי), המשמשת גם כמרכז מבקרים, שם מייצרים גם רום ווויסקי מעושנים בכבול.

double1

קלייה וזיקוק הינן פעולות בלתי נפרדות כחלק מתהליך הייצור של הוויסקי. קרדיט: דוד ציבל.

שלושת המזקקות התחככו עם מותגים כמו Glenlivet ו- Glenmorangie הסקוטיים בתערוכת הטעימות Whiskey Live 2019, הפעם הרביעית בה תערוכת Whisky Live TLV, תערוכת הוויסקי הבינלאומית הגדולה בעולם, מתארחת בתל אביב. מעבר לכך, שוק שרונה בתל אביב הוא ביתו של מתחם 'וויסקי בר מוזיאון', מתחם ייחודי מהגדולים מסוגו בעולם, המשלב בין בר, מסעדה ומוזיאון וויסקי, ובו למעלה מאלף סוגי וויסקי מ-13 מדינות שונות. גלו עוד על המקום המיוחד הזה, עם כמה מהמומחים הטובים ביותר העובדים במקום, או טעמו סוגי וויסקי שונים ובקרו בסדנאות הטעימה האפלוליות והמיוחדות. האוסף המפואר הזה שוכן במבנה תת קרקעי ששימש כיקב במאה ה-19 והוא ממוקם באזור טרנדי מאד בתל אביב, לא רחוק ממלון לינק תל אביב המשופע במסעדות, בוטיקים ושטחים פתוחים וירוקים.

double2

תמונות מ- Glen Whiskey בר בירושלים – שילוב של וויסקי איכותי עם אוירה נהדרת. קרדיט צילום: איגור פרברוב

יזמים מקומיים מייבאים מאות סוגי וויסקי מרחבי העולם, והעניין שמגלים המקומיים, ממשיך לצמוח. תוכלו למצוא מבחר סוגי וויסקי באיכות גבוהה בחיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, בפאב השכונתי והידידותי צ'רלי בר, ובששון בר האורבאני והפופולארי, המפורסם בשל קיר הוויסקי, ומשלב מגוון עשיר של וויסקי עם תפריטים מסורתיים של אוכל ישראלי מנחם. כמו כן, תוכלו למצוא ב-  Glen Whiskey Bar שבירושלים, מבחר נפלא של וויסקי איכותי – מעל 400 סוגי סינגל מאלט, מוזגים מקצועיים ואוירה נהדרת. מקום נהדר לביקור בערב ירושלמי קר, קרוב מאד למלון המלך דוד, המארח מקומיים ותיירים מכל העולם, וכן ב- Bell Wood Bar, מקום החביב על המקומיים, המתגאה במספר המרשים של 120 סוגי וויסקי. הקפידו לטעום מהתפריט הטעים שלהם, יחד עם טעימות הוויסקי.

הזמינו חופשה בירושלים ברשת מלונות דן – המחיר הטוב ביותר למזמינים באתר הרשמי >>

strip1

בקבוקי וויסקי במבחר טעמים וסגנונות שונים, שיוצרו ב'מזקקת גולני' שברמת הגולן. קרדיט צילום: ארקדי רסקין

עם שתי מזקקות נוספות, מזקקת לג'נדס (Legends) בעמק האלה, בסמוך לבית שמש, ומזקקת אדרעי בקצרין, שאמורה להיפתח השנה, מתגלה ישראל כמתחרה מבטיחה בנוף הוויסקי. מזקקת לג'נדס ממוקמת למעשה בסמוך למקום בו, לפי סיפורי המקרא, נלחם דוד הצעיר בגוליית הענק והביס אותו כנגד כל הסיכויים. נראה שנס הוויסקי של ישראל עומד לעשות מסלול דומה.

double5

תמונות משנים קודמות של Whisky Live –  תערוכת הוויסקי הבינלאומית הגדולה בעולם. קרדיט צילום: לירן קמינר