המהפכה הטבעונית – מסעדות טבעוניות מומלצות בישראל

לי סונדרס 07/03/2019

תחילתה של שנה חדשה – הזמן הטוב ביותר בשנה לחדרי כושר. אבל כשמגיע חודש פברואר, זה כבר בדרך כלל סיפור אחר. בתקופה שבה המוטיבציה עולה ואנו נוטים להבטיח לעצמנו שפע של הבטחות – ההחלטה של 'לחיות בריא' נמצאת תמיד במקום גבוה ברשימה. כאן בישראל, מעולם לא היה זמן מתאים יותר, לדבוק בהחלטות ולשמור על הגוף והנפש באכילה בריאה. כאן, נבחן את הטרנד החם של טבעונות ששוטף את המדינה ולמעשה, את העולם כולו ונטעם מכמה מהמסעדות ובתי הקפה הטבעוניים הטובים ביותר, כשאנחנו שואפים לאחוז חזק ובשתי הידיים בהחלטות שלנו לשנת 2019.

double2

שתי מנות טבעוניות מתפריט ה- Meatless של מלון לינק תל אביב

'המדינה הטבעונית ביותר על פני האדמה'
נשמע אולי מוזר שמדינה המפורסמת בשווארמת כבש ועוף, מעדן שהוא לא פחות מתאווה לחך – נשטפה ע"י המהפכה הטבעונית, עד כדי כך שתל אביב – העומדת בליבה של המהפכה – תוארה בנובמבר 2017 בעיתון הבריטי 'האינדפנדנט' כ'בירת הטבעונות העולמית'. לאחר מבט מעמיק, מסתבר שזה לא כל כך מפתיע. שיעור האנשים בישראל שבוחרים בתזונה טבעונית (המבוססת על צמחים ושוללת תזונה המבוססת על מוצרים מן החי) עומד על כ-5% מהאוכלוסיה, שיעור הטבעונים הגבוה ביותר בעולם יחסית לגודל האוכלוסייה. הישראלים אימצו את הטבעונות מסיבות  רבות כגון תרבותיות, בריאותיות, סביבתיות ודתיות.

מאכלים הקשורים לתרבות הישראלית, כמו פלאפל, חומוס, סלטים וקוסקוס, הפכו כבר מזמן לחלק אינטגראלי מהתזונה הישראלית והימצאותם בשפע של ירקות ופירות, מקלים מאד את המעבר לתזונה טבעונית. מחירו הגבוה של הבשר – כששני שליש מהבשר יובא לישראל מחו"ל ב-2016 , הוא גורם נוסף. בנוסף, דו"ח משנת 2012 העריך כי 75% מהישראלים היהודים שומרים על מטבח כשר, ומוצרים טבעוניים רבים הם כשרים ממילא. מעבר לכך, ישראלים רבים מפרשים את חוקי הכשרות, כנועדו למנוע סבל מבעלי החיים ומתרגמים חוקים אלה, לסגנון חיים טבעוני רחב יותר.

תוכלו ליהנות וללמוד על הרקע למהפכה הטבעונית המתרחשת כאן, באמצעות סיורים מודרכים כמו למשל TLVEG טורס, שהייתה אחת החברות הראשונות שערכה סיורים של אוכל טבעוני בישראל ולקחה מבקרים לחלק מהמסעדות הטבעוניות הטעימות ביותר בסביבה. אחת ההמלצות שלנו היא 'משק ברזילי' בשכונת נווה צדק בתל אביב, מרחק הליכה קצרה ממלון דן פנורמה תל אביב. מסעדה טבעונית אורגנית זו, מגישה תפריט טבעוני יצירתי ביותר ולוקחת מתכונים וטעמים של מאכלים ישראליים מסורתיים, כמו שקשוקה טבעונית עשויה מעגבניות בוהקות, חצילים וקישואים. שווארמה טבעונית חדשה מוגשת במסעדת 'זכאים' המשובחת ויוצאת הדופן, מסעדת בוטיק טבעונית תל אביבית דינמית הזוכה לפופולאריות בשל הגבינה הטבעונית תוצרת בית שהיא מגישה, כמו גם 'ביונד מיט' בורגר, המציעה חלופה לבשר ומענגת אוכלי בשר וטבעונים כאחד. אם בפיצה חשקה נפשכם, אז דומינוס פיצה השיקה את הפיצה הטבעונית הראשונה שלה עם גבינה טבעונית כבר ב-2013. פיצריית 'החתול הירוק' שנפתחה ב-2014 מהווה אחד מהאתרים הפופולאריים והרגועים ביותר למאכלים טבעוניים ומגישה פיצה טבעונית לחלוטין עם תוספות של בטטה וסייטן.

דילים מיוחדים במלון דן פנורמה תל אביב זמינים עכשיו באתר >>

header1

מנה טבעונית המוגשת באחד ממלונות דן.

בתל אביב יש מגוון של בתי קפה טבעוניים איכותיים ומקסימים, כמו למשל 'אנסטסיה' שברחוב פרישמן, המציע תפריט ארוחת בוקר נהדר עם חביתות טבעוניות, גבינות עשויות אגוזים ומגוון של מטבלים יצירתיים. בכיכר דיזינגוף נמצא קפה נחת, המתפאר בקלייה הביתית שלו ומגיש קפה מצוין ומגוון של סלטים ואפשרויות ידידותיות לטבעונים. קפה Xoho הבוהמייני, הממוקם במרחק אכילת פיתה ממלון דן תל אביב, שהפך ביתם השני של מקומיים ושל תיירים עם תפריט צמחוני נרחב ואפשרויות טבעוניות ונטולות גלוטן, וביניהן ה'חואניטו בוריטו' הנהדר.

בעוד הזרקור הטבעוני מאיר את תל אביב באור בהיר, הרי שהוא מאיר ונוצץ גם בחיפה, הרצליה וירושלים. בסמוך למלון דן כרמל ומלון דן פנורמה חיפה נמצאת אום כולתום הנפלאה – מסעדה חמימה המציעה מנות נדיבות של מזון טבעוני באיכות גבוהה ומוגש על ידי צוות נעים ומקצועי, שעה שמסעדת Rabbit Hole הינה מקום פופולארי לשווארמה טבעונית, לסלטים ולבירות בוטיק. מסעדת 'רובין פוד' נחשבת למסעדה החברתית הראשונה בישראל והיא מבססת את התפריט על ירקות ופירות ש'ניצלו' ונאספו מחוות, משווקים ומחנויות שהיו זורקים את התוצרת לולא נלקטו ע"י המסעדה. התוצר ש'ניצל' הופך באורח פלא לארוחות טעימות להפליא, ע"י השף וצוות המתנדבים ויוצרים תפריט המשתנה ללא הרף!

strip1

מנה טבעונית במלון דן כרמל חיפה. קרדיט: שף רוני כליפה

תפריט יוצא דופן יש גם ב'מסעדת נגילה' הטבעונית שבירושלים – פנינה קולינרית כשרה לחלוטין הממוקמת בסמטה שקטה ליד שוק מחנה יהודה. מלזניה טבעונית ועד לשקשוקת עדשים וקשיו – לא תתאכזבו מהיצירתיות ומהכישרון של העסק המשפחתי הזה. לא רחוק נמצא בית קפה 'נוקטורנו', שם תוכלו ליהנות מפרזנטציה מרהיבה ומהטעם המדהים של כמה מהבורגרים הטובים ביותר – בורגר עדשים עטוף בג'בטה, עם שכבות פטריות צרובות ובצלים מקורמלים. שני המקומות מצויים במרחק של 20 דקות הליכה ממלון המלך דוד וממלון דן פנורמה ירושלים.

מלונות דן בירושלים, המחיר הטוב ביותר למזמינים באתר הרשמי >>

בשנת 2017 היו בישראל מאות מסעדות טבעוניות, כמו אלה שהוזכרו כאן וכ-700 עסקים טבעוניים, שלא לדבר על הפסטיבל הטבעוני ועל הכינוס הטבעוני השנתי. למעשה, שיגעון הטבעונות תפס חזק כל כך שאפילו צה"ל מציע היום ארוחות ידידותיות לטבעונים וכן, נעליים שאינם עשויות עור וכומתות שאינן מכילות צמר. המספרים מדברים על שיעור של חייל אחד מתוך כל 18 חיילים שמצהירים על עצמם כטבעונים. וכמובן, כל מלונות דן מציעים מאכלים טבעוניים מדהימים ותפריטים מיוחדים במזנון ארוחת הבוקר, לצד מגוון רחב של סלטים וירקות. ספרו על כך לאחד מאנשי הצוות בחדר האוכל, או הודיעו על כך לפני הגעתכם למלון, כדי לוודא שיספרו לכם על כל האפשרויות הקיימות – ייתכן שיש יותר אפשרויות מכפי שאתם רואים.

double1

שתי מנות בסיור האוכל הטבעוני של תל אביב

ישראל היא מדינה קטנה ותושביה הגיעו ממקומות רבים ברחבי העולם ולכן, הנכונות לטעום מנות חדשות והחשיפה אליהן, בולטת ומרשימה במיוחד. כשהמזון הטבעוני נמצא יותר ויותר בחזית הקולינרית, גם אתם צריכים ליהנות מהטרנד.