ישראל חוגגת מאה שנות תיאטרון

לי סונדרס 03/07/2018

"זריחה שקיעה, זריחה שקיעה,  השנים חולפות, יום אחרי יום וחודש חודש, יחד באושר ודמעות,"  שר שחקן התיאטרון הישראלי הוותיק חיים טופול, שגילם את תפקידו של טוביה החולב בהצגה הקלאסית 'כנר על הגג'. שנים רבות אכן חלפו בעולם התיאטרון הישראלי – מאה שנים, ליתר דיוק, אבן דרך מרשימה שהבימה, התיאטרון הלאומי, מציין בימים אלה.

strp2fnl

מנחם גנסין, נחום צמח וחנה רובינא במעמד חתימה לייסוד התיאטרון העברי, 1917

הרעיון להקמת התיאטרון, הממוקם כיום בכיכר הבימה, בקצה שדרת רוטשילד היפהפייה, נולד לפני זמן רב, בימיה הראשונים של המהפכה הרוסית בשנת 1917. היה זה פרי מוחו של נחום צמח, מורה לעברית מפולין, שכינס קבוצה של שחקנים צעירים בכדי להקים את התיאטרון העברי הראשון. בין אותם שחקנים היתה מורה לגיל הרך, חנה רובינא, שזכתה לימים לתואר 'הגברת הראשונה של התיאטרון העברי', והשחקן והבמאי מנחם גנסין.

תיאטרון הבימה, שכונה בימים ההם 'תיאטרון האמנות מוסקבה', עבר לישראל כשבראש משימותיו – חידוש השפה העברית. מאה שנים אחר כך, הפיק תיאטרון הבימה כ-750 הצגות, והיה לתיאטרון הראשון שהציג מחזות של שייקספיר בשפה העברית, ביניהם 'המלט' וה'לילה השניים עשר'.

dblhdrfinal2

תיאטרון "הבימה" של תל אביב בשנותיו הראשונות , לצד מראהו הסופי לאחר שיפוץ שהחל בשנת 2007

שיפוצים נרחבים במהלך השנים הגדילו את האולם שהכיל מאה מושבים בימיו הראשונים של התיאטרון , לכ-900 מושבים היום, וקהל רב מגיע מדי ערב למופעים, הצגות ומחזות זמר המוצגים לאורך זמן, כמו, 'עלובי החיים' ומופעים מרגשים אחרים שנכתבו על ידי מוזיקאים מפורסמים. המעריצים והשחקנים, שרבים מהם התארחו במלון דן תל אביב, נהנים לעתים קרובות להישאר לבילוי בביתי הקפה והברים, סמוך להיכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, המשמש ביתה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בת ה-82.

לחץ כאן לרשימת דילים לתל אביב ברשת מלונות דן >>

תיאטרון הבימה עובד גם על הפקות משותפות עם תיאטראות ישראלים ידועים אחרים, כמו התיאטרון הקאמרי, האח הצעיר ואחד מהתיאטראות הפוריים ביותר בישראל, ותיאטרון בית ליסין. תיאטרון הקאמרי, הממוקם בסמןך למלון לינק תל אביב החדש והמודרני, הרים את המסך לראשונה בשנת 1944, ומושך כיום למעלה מ-900,000 צופים מדי שנה להופעות חדשות רבות ולהפקות ותיקות, החל ממחזות ישראליים מקוריים ומחזות שייקספיריים קלאסיים, וכלה בדרמה מודרנית ובמחזות זמר פופולאריים. בית ליסין, שהוקם בשנת 1980, הוא אחד מהתיאטראות הגדולים בישראל המתגאה לא רק ברקורד מרשים של  מחזות עטורי פרסים, אלא גם מקיים בית ספר לתיאטרון וסדנאות קבועות. התיאטרון, שקבע את ביתו בשכונת נווה צדק הקסומה, מציג את מחזותיו במרכז סוזן דלאל, המשמש בית ללהקות מחול מודרני ישראליות וזרות, ונמצא במרחק עשר דקות הליכה ממלון דן פנורמה תל אביב.

strpfnl

הקהל הראשון ב-"הבימה"

וביפו הסמוכה, משמש תיאטרון גשר עטור הפרסים כגשר בין התרבות הרוסית לתרבות הישראלית. התיאטרון הוקם לפני כמעט 30 שנה על ידי עולים חדשים מברית המועצות, בהנהגתו של הבמאי הנודע יליד מוסקבה, יבגני אריה. עד היום הציג התיאטרון למעלה משישים הפקות וייצג את ישראל בכמעט עשרים פסטיבלים בינלאומיים. התיאטרון הערבי-עברי ביפו הוקם לפני עשרים שנה, בשנת 1988, ומתקיים בו שיתוף פעולה בין שתי להקות תיאטרון עם שחקנים יהודיים וערביים. התיאטרון מפיק מחזות בעברית ובערבית, ובוחן את המגוון העשיר של התרבות היהודית והערבית בישראל.

העיר חיפה היא מהדוגמאות הטובות ביותר לדו-קיום ולעושר של התרבות היהודית והערבית בישראל. תיאטרון חיפה, שנוסד למעשה על ידי חיים טופול, היה אחד מהתיאטראות העירוניים הראשונים בישראל כשפתח את שעריו בשנת 1961,  ושימש מקפצה למחזאים מקומיים ולמפיקי מחזות, ששיקפו לעתים קרובות את המגוון והשונות בכור ההיתוך של העיר השלישית בגודלה בישראל. הצגות התיאטרון מתקיימות באודיטוריום חיפה, הנמצא מרחק הליכה קצר ממלון דן כרמל האלגנטי וממלון דן פנורמה חיפה הקלאסי, ומשמש גם כאחד מהאולמות המרכזיים בעיר לבלט, למחול מודרני ולמוזיקה.

לרשימת המבצעים במלונות חיפה לחץ כאן >>

לצד הבימה ואודיטוריום חיפה, תיאטרון ירושלים (או תיאטרון ירושלים לאמנויות הבמה) הוא עוד אחד מהתיאטראות הבולטים בארץ. המרכז התרבותי הגדול והמרכזי ביותר בעיר, הממוקם בשכונת טלביה הירוקה, מכיל מעל 2,600 מושבים, בשישה אולמות, המציגים את מיטב התיאטרון, הריקוד, המוזיקה והקולנוע המקומי והבינלאומי, ומושך יותר מ -600,000 מבקרים מדי שנה. ואם כבר ירושלים, אי אפשר שלא להזכיר את תיאטרון החאן, היושב בבנין עותומאני עתיק ליד תחנת הרכבת הישנה. תיאטרון החאן מזוהה מאד כאחד מהתיאטראות המובילים לתיאטרון רפרטוארי בישראל, ומעלה שישה מחזות דינאמיים מדי שנה. שני התיאטראות נמצאים במרחק של פחות מקילומטר ממלון המלך דוד האגדי והיוקרתי, וממלון דן פנורמה ירושלים, שניהם מלונות מובילים בעיר נצחית זו.

למבצעים במלונות ירושלים לחץ כאן >>

strip11

מבט מבחוץ על מבנה תיאטרון ירושלים – המרכז התרבותי הגדול והמרכזי בעיר

מחנה רובינא וחיים טופול הותיקים עד גל גדות ואיתי טיראן הצעירים, במאה שנותיו הקים התיאטרון הישראלי דור של שחקנים ושחקניות, מפיקים ובמאים, במה ומסך. התיאטרון שבה בקסמיו את הקהל הישראלי, ועושה זאת גם ברחבי העולם. ההצגה הזו אמנם התחילה לפני מאה שנה… וזו אינה עוד הצגה שחייבת להימשך… זוהי הצגה שחיה ותוססת ונמשכת במלא עוזה!