חקר דולפינים בריף הדולפינים באילת

מגזין דן 16/11/2017

הידעתם שהדולפינים עוסקים בין היתר ברכילות? שאימא דולפין היא מהאימהות המשקיעניות ביותר? שהדולפינים קוראים זה לזה בשם? במעבדת המחקר הממוקמת בריף הדולפינים באילת חוקרים את התנהגותו של היונק הימי החכם ביותר…

את ריף הדולפינים הממוקם בעיר אילת רובנו מכירים. אין ספק שמדובר במקום ייחודי מסוגו בעולם, עם נופים קסומים ואווירה הרמונית של אדם וטבע. מעין נווה מדבר ירוק ופורח, השוכן לחופה הדרומי של העיר. במקום חוף ים עוצר נשימה, מזח עץ הצף על פני המים ומאפשר צפייה בדולפינים בשגרת יומם וצוות עובדים שפועל על פי אידאולוגיה משותפת – להביא לקרבה בין האדם לסביבה, תוך מתן דוגמא אישית של כבוד לסובב הימי והיבשתי. הצוות פועל תוך שאיפה מתמדת לפיתוח מערכת יחסים אוטופית עם בעלי החיים, קשר המושתת על כבוד הדדי, ללא שום תנאי. אך לריף יש גם פן נוסף, מוכר פחות. מתקיים בו מחקר מדעי מוביל בנושא הדולפינים והסביבה.

header_(2)

בראש מגדל תצפית המשקיף אל הריף, בקצהו של גרם מדרגות רעוע, מצויה מעבדת המחקר, שהוקמה בשנות ה-90 המאוחרות על ידי חוקרים מאוניברסיטת ברלין. המעבדה עוסקת במחקרי התנהגות דולפינים מצד אחד והתנהגות בני אדם מהצד השני, תוך התמקדות בקשר המיוחד שבין דולפינים ואנשים. מאז הקמתה משכה אליה מעבדת המחקר חוקרים מרחבי העולם והיא צברה פופולריות כיעד מחקרי מועדף. כיום פועלת המעבדה תחת חסותה של אוניברסיטת בן-גוריון באילת, והיא משרתת דרך קבע את הסטודנטים של התוכנית לביולוגיה ימית – מתואר ראשון ועד לדוקטורט.

הזמינו עכשיו את החופשה האולטימטיבית במלונות דן באילת >>

המחקר המתבצע בריף הוא מגוון. חוקרים עקבו, לדוגמה, אחר יחסי אם וגור ומצאו כי ההשגחה ההורית צמודה ואינטנסיבית מאוד. מאחר והדולפינים נושמים אויר, עליהם לעלות מידי פעם מעל לפני המים בכדי לנשום אוויר. דולפין בוגר יכול לעצור את נשימתו ולצלול לזמן ממושך, של 5 דקות עד חצי שעה. הגור כמובן לא מסוגל לכך, והוא חייב לעלות ולנשום כל דקה או שתיים. גור הדולפינים מחקה את אמו בצלילה ובציפה, והיא מסמנת לגור מתי לעלות ולנשום אויר. לכן, כל יום, כל היום, אמו מקצרת את צלילותיה ועוקבת אחרי נשימתו של הגור. כך זה נמשך, יום ולילה, מבלי מנוחה או הפסקה, במשך כמעט שנה שלמה.

strip_(2)

ריף הדולפינים בעיר אילת

מחקר אחר בחן את הסקרנות של דולפינים, ומצא שדולפינים הם אספני מידע, אפילו אם הוא ללא כל שימוש עבורם. מידע לצורך רכילות נטו. בתום כל קבלת מזון, למשל, הדולפינים שוחים ו"מרחרחים" את המים כדי לבדוק מה קיבלו האחרים. כאשר החוקרים הגדילו את כמות המזון לכולם, הרי שחלק מהדולפינים לא סיימו את המנה שלהם והלכו לבדוק אם גם חבריהם קיבלו יותר.

קולות של דולפינים
המחקר מלווה גם את חווית הביקור בריף הדולפינים של המבקרים האנושיים ואת החוויה של הדולפינים – כאשר בני אדם מבקרים ובאים לצפות בהם. אחת התוכניות המיוחדות שפועלת בריף הדולפינים היא תוכנית המספקת תמיכה נפשית לילדים המאותגרים עם בעיות רגשיות ובעיות תקשורת שונות – חוויה תומכת בעזרת דולפינים. מחקר שבוצע על ידי סופי דוניו, כחלק מלימודי התואר השני שלה, הראה כי תכנית ייחודית זו הביאה לשיפור רגשי וקוגניטיבי בילדים המשתתפים. עכשיו מנסה סופי לזהות ולהפריד בין ההשפעה של הדולפינים לבין ההשפעה של הפעילות במים והקשר האישי הנרקם בין המטופלים למדריכים.

לצד סטודנטים ישראליים, עוסקת כאן במחקר טאן מורגן מסקוטלנד, החוקרת במסגרת לימודי הדוקטורט שלה את קולות הדולפינים. טאן מונחה על ידי דר' קירשנבאום מאוניברסיטת קיימברידג' והיא כשלעצמה מנחה תלמיד לתואר ראשון בביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית בפרויקט המחקר שלו. המחקר שלהם עוסק בתקשורת בדולפינים ובהשפעות רעש סירות על תקשורת קולית זו. הדולפינים, למשל, קוראים אחד לשני בשם. ממצא מרתק מהזמן האחרון הוא כי דולפינים מדברים ומזכירים בשמם דולפינים שלא נמצאים בסביבה ואף על כאלה שכבר מתו.

double

תרפיה באמצעות דולפינים
הפעילות האקדמית בריף אינה מסתכמת רק במחקר. קורסים ייחודים אודות ביולוגיה של דולפינים ותרפיה עם דולפינים נלמדים במעבדת המחקר בריף. הקורסים מיועדים לתלמידי תואר ראשון בביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית ולתלמידי פסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון באילת, והם משלבים לימודי תרפיה באמצעות דולפינים ולימודי רקע על הדולפינים (פיזיולוגיה, ראייה, זיהוי דולפינים, כישורי צלילה של יונקים ימיים ועוד). לקורס מגיעים ממיטב המרצים בתחום, כולם בעלי ניסיון רב ואף חלוצים בתחומם.

קורס נוסף, המיועד לסטודנטים ולעוסקים בתחום מהארץ ומחו"ל, הפך מכבר לשם דבר בתחום ומגיעים אליו לא רק מטפלים באמצעות בעלי חיים ומאמני דולפינים, כי אם גם מנהלי מתקנים להחזקת דולפינים וראשי תכניות לימוד בתחום מרחבי העולם.
אם אתם מתכננים להגיע לריף, ליהנות מהשלווה הקסומה שהוא משרה, לצפות בדולפינים ואולי גם לשחות או לצלול איתם, מעתה תוכלו בתיאום מראש גם להצטרף לסיורים במעבדת המחקר.

strip_(3)

לתיאום סיורים במעבדת המחקר: רועי, 054-8163634

מלונות דן באילת מציעים את חווית החופשה הישראלית האולטימטיבית בין אם זו חופשה משפחתית או כל סיבה אחרת לחופשה באילת, במלון דן אילת ודן פנורמה אילת תזכו בחופשה בלתי נשכחת על הים האדום.