במבוק עם כל דבר

מגזין דן 16/11/2017

העולם התעשייתי גילה את יתרונותיו של הבמבוק המסורתי מהמזרח. יותר ויותר מוצרים העשויים מבמבוק תופסים את מקומם כמוצרי צריכה – מפריטי עיצוב דקורטיביים עד כלי אוכל ואפילו מוצרי טקסטיל.

הבמבוק הוא אחד מהצמחים שגדלים בקצב המהיר ביותר בעולם. כמה ממיני הבמבוק מסוגלים לצמוח עד לגובה של מטר שלם בתוך 24 שעות. בתרבויות סין ויפן נחשב הצמח לאחד מ"ארבעת הצמחים הנאצלים" יחד עם הסחלב, החרצית והשזיף ובתרבויות אלו מחשיבים אותו כצמח המעניק מזל.

header

צמח הבמבוק

הזמינו עכשיו חופשה איכותית במלונות דן – רשת מלונות יוקרה בישראל >>

במזרח הרחוק ובאפריקה, מייצרים הילידים המקומיים כבר אלפי שנים מצמח הבמבוק (חיזרן בעברית) כמעט כל דבר, מגשרים דרך מקלות אכילה ואפילו בתים ותרופות להורדת חום. בשנים האחרונות ניצב הבמבוק במרכז העניינים גם במערב וקרנו עלתה בזכות תרומתו לאיכות הסביבה. השימוש בו הולך וגובר בבנייני משרדים, במסעדות, בגינות פרטיות ועירוניות ובמשתלות. גם בתעשיית מוצרי הצריכה זוכה הבמבוק לעדנה: מגוון של מוצרי טקסטיל ואופנה- מגבות, מצעים, כריות, חולצות – לצד פריטי עיצוב דקורטיביים ושימושיים מתהדרים בכך שהם מיוצרים מבמבוק. יתרונם של פריטי הטקסטיל והלבוש בפרט, העשויים מסיבי במבוק, כפול ומשולש: הם גם היפו-אלרגניים וגם מנדפי זיעה, הם קלים במיוחד ומעניקים הגנה אנטי-בקטריאלית ובכך מונעים ריחות רעים. הבגדים ישמשו בעיקר ספורטאים ומטיילים ספורטיביים במיוחד.

double

מימין: סכין עשויה במבוק ואופניים עם שילדת במבוק

לבמבוק תפקיד בכיר בשיקום האקולוגי. לא זו בלבד שניתן להפיק ממנו נייר, בנזין, כלי נגינה (תיבות הקשה וחלילים), תרופות, שלדי מטוסים ובתים, אלא מעל הכל חמצן. הצמח משחרר 35% יותר חמצן, מייצר פי 10 חומר תאי מאשר עצים בגודל דומה, ומסתגל כמעט לכל סוג אקלים ואיננו מצריך מכונות כבדות לגיזום, כריתה ועיבוד. למעשה הבמבוק דורג על ידי נאס"א בציון של 8.6 מתוך 10 ברשימת הצמחים לטיהור אוויר.
רבים מהמוצרים העשויים מבמבוק נחשבים לאנטי-בקטריאליים. gכלי האוכל וההגשה מבמבוק מיוצרים מרכיב אורגני טבעי, מתכלה וידידותי לסביבה. היתרון הממשי של כלי ההגשה, האחסון והאוכל העשויים מבמבוק שהם אינם יוצרים ריאקציה, תגובה כימית עם המזון", אומר גבי אוהב ציון, מבעלי רשת הסטוק. בתהליך הייצור של כלי הבמבוק נעשה שימוש במים ולא בדבק או בחומרים סינתטיים או כימיקלים אחרים. צלחות, מגשים ואפילו סכו"ם העשויים מבמבוק הפכו ללהיט בחנויות העיצוב המובילות בניו-יורק.

 

triple

גוף תאורה, קערה וכלי אחסון העשויים מבמבוק