ליהנות מהיופי הטבעי של צפון ישראל

הדסה לוי 01/07/2015

ישראל היא אמנם מדינה קטנה, אך היא מבורכת באקלים מגוון מאוד לכל אורכה, כולל מדבריות, יערות ואזורים טרופיים. צפון הארץ הוא החלק הירוק של המדינה, והוא מלא ביערות עבותים, גבעות רבות ומים זורמים. אם אתם חובבי טבע, אתם ממש לא תרצו לפספס את האתרים היפהפיים של הגליל ושל רמת הגולן.

5840-Hula_Valley_Body

צפרות בעמק החולה

אגם החולה היה בעבר אגם טבעי גדול, הממוקם בעמק ששימש כצומת מרכזי על נתיב הסחר מדמשק לקהיר. בשנת 1950 יובש האגם כחלק ממאמץ לחסל את היתושים שגרמו למחלת המלריה להתפשט ברחבי הארץ. חלק קטן של האגם הוצף מחדש מאוחר יותר על מנת להחיות את המערכת האקולוגית שנכחדה, ועכשיו זוהי נקודת העצירה העיקרית עבור ציפורים נודדות שעושות את דרכן בין אפריקה, אירופה ואסיה.
הזמן הטוב ביותר לבקר בעמק החולה הוא בסתיו או באביב, כאשר הציפורים הנודדות עוצרות לזמן מסויים כדי ליהנות מהמים והצמחייה העשירה של האגם. עם זאת, ישנם אלפי ציפורים באתר בכל ימות השנה. שביל מסומן היטב ייקח אתכם מסביב לאגם ובין בתי הגידול של הציפורים. זוהי דרך שבהחלט ניתן לעשות ברגל, אבל אפשר לנצל גם את עגלות הגולף החשמליות כדי לעשות את המסלול, ואם אתם לא מפחדים מקצת פעילות גופנית תוכלו לחקור את עמק החולה על אופניים. בחרו מבין אופני ההרים ואופני הטנדם, המיועדים לשני רוכבים או יותר. לא משנה כיצד תבחרו לעבור את המסלול, הקפידו לעצור במצפי הציפורים, שם תוכלו לשמוע הסברים ממדריכי טיולים מנוסים; סיורים מודרכים בכל האתר זמינים גם כן. אם תרצו, תוכלו להצטרף גם לסיור מודרך בעגלת המסתור הרתומה לטרקטור. סיור זה ייקח אתכם לעומק שטחי האגם, לחלקים הציבוריים של שמורת הטבע כמו גם לחלקים המוגבלים עבור הציבור, ויאפשר לכם מפגשים קרובים ואישיים עם הציפורים.
ציפורים הן לא היצורים היחידים שעשו את עמק החולה לביתם. הצטרפו לסיור הלילה כדי להתבונן בחיים הליליים בעמק, הכוללים עטלפים, תנשמות, חתולי ביצות ועופות דורסים שונים. הסיור כולל טיול קצר, צפייה בכוכבים, מדורה וכיבוד. לחלופין, ניתן לקחת סיור זריחה בו תוכלו לראות איך עמק החולה מתעורר. בסיור זה עושים מסלול הליכה קצר, שומעים הסברים על הציפורים ובעלי החיים השונים, ורואים את השמש עולה מעל לאגם. סיור למרכז המחקר וטיבוע הציפורים הוא זמין גם כן. בסיור זה תוכלו לגעת בציפורים ואפילו לעזור לשחרר אותם לטבע. כל הסיורים דורשים הרשמה מראש.

מלונות בצפון מבית רשת דן >>

פלאות גיאולוגיים בראש הנקרה

אחת משמורות הטבע היפות ביותר בישראל נמצאת בגבול בין ישראל ולבנון. המקום בו עברו פעם פסי הרכבת שנעה בין קהיר לאיסטנבול, הוא אתר עוצר נשימה בו הים התיכון מתיז ממימיו לתוך מערות הים (נקרות) וצובע אותן בגוונים שונים של סגול.
המבקרים בנקרות מגיעים אליהן באמצעות רכבל תלול שמרקיע מעל הים, הנוף הפנורמי של החוף והמים המנצנצים. התחנה הראשונה שלכם תהיה בתערוכת הצליל והאור המספרת את סיפורה של אגדה עתיקה, התהליך הגיאולוגי שיצר את המערות, בעלי החיים שמאכלסים את האזור ואת ההיסטוריה של הרכבת הבריטית. שם תוכלו ללמוד על התפקיד המרכזי של ראש הנקרה בעצמאותה של מדינת ישראל. לוחמי מחתרת יהודים פוצצו את פסי הרכבת בשנת 1948 במטרה למנוע מהערבים לשנע נשק וכוח אדם. הסכם שביתת הנשק בין ישראל ולבנון נחתם בראש הנקרה בשנת 1949.

לאחר מופע הצליל והאור, אתם תרדו למערות עצמן. העומס ואופן הפיזור של המים יוצרים צליל ריסוק כנגד קירות המערה, צובעים את המים ומטילים צללים המשחקים בין אור וחושך. ביום חורף סוער, הנקרות הן דרמטיות במיוחד, ויכול להיות אפילו שאתם קצת תירטבו.
כשאתם עוזבים את האתר, קחו שמאלה ולכו עד לבסיס הצבאי במעבר הגבול. שלט גדול מפנה את המבקרים לירושלים בכיוון אחד ולביירות בכיוון השני. אתם יכול לסיים את הסיור שלכם עם רכיבה על אופניים או עגלה חשמלית לאורך טיילת החוף.

5840-Rosh_Hanikra_footer

צאו לטיול יום ממלונות דן בחיפה

גם עמק החולה וגם ראש הנקרה הם טיולי יום מצוינים אליהם ניתן לצאת מכל אחד משלושת מלונות דן הממוקמים בחיפה; דן פנורמה, דן כרמל או גני דן. ניתן גם לשלב את שניהם ליום אחד, אם תתחילו את הטיול שלכם מוקדם בבוקר. שילוב של היסטוריה, גיאולוגיה, צפייה בציפורים ובבעלי חיים אחרים, יעשה לכם יום טיול מושלם בו תוכלו ליהנות מהצפון של ישראל במלוא תפארתו.

מלונות בחיפה מבית רשת דן >>

5840-double