בית התפוצות

הדסה לוי 30/04/2015

בית התפוצות המתחדש שינה לאחרונה את שמו ל"מוזיאון העם היהודי", זאת על מנת לשקף את ייעודו החדש כמקום בו ניתן ללמוד על ההיסטוריה היהודית מימי קדם ועד ימינו אנו. המוזיאון שואף לחזק את הזהות היהודית ולהנציח את המורשת היהודית ברחבי העולם. כדי להשיג זאת המוזיאון הפך מודרני יותר, כך שיכלול בתוכו את המגוון הרב שיש כיום ביהדות, ושיהיה יותר אינטראקטיבי ומהנה עבור מבוגרים, כמו גם ילדים.

בית התפוצות

תערוכת הליבה של המוזיאון מחולקת לשישה שערים החוקרים את סיפור ההמשכיות היהודית בכל דור ודור. "שער המשפחה" מוקדש למעגל החיים היהודי ולמגוון הרב של היהדות בת זמננו. מצגת של משפחות מכל רחבי העולם מראה כיצד כל קהילה היא שונה מן השנייה, אך גם כמה יש לכולן מן המשותף. "שער הקהילה" מתאר את המבנה של קהילות יהודיות בתקופות שונות, ובכלל זה מודל של קהילת המאה ה- 13.

מלונות בתל אביב מבית רשת דן >>

רדיפה היא למרבה הצער חלק גדול מההיסטוריה היהודית, ועמוד ה"זכור" מוקדש להיבט זה של החוויה היהודית. "שער האמונה" מכיל כמה מדגמי בתי הכנסת המפורסמים של המוזיאון. דגמים אלה מועברים בהדרגה אל "היכל בתי הכנסת" החדש, שייפתח במהלך שנת 2015. מחשבה יהודית, שפות ואמנות, לכל אלה ניתן מקום של כבוד ב"שער היצירה". חלק זה של התערוכה מדגיש את תרומתם של היהודים לציוויליזציה באופן כללי.

החלק בתערוכה אשר נקרא "שער הקיום", מוביל את המבקרים דרך הסיפור של יחסי הגומלין בין היהודים בתפוצות והמדינות המארחות שלהם. המאבק למען זכויות אזרח והכמיהה לחזור לארץ ישראל הם המוקדים של שער זה. תערוכת הליבה מסתיימת בסיפורה של הציונות ושיבת ציון, שהביאה להקמתה של מדינת ישראל.

כמו תצוגות הקבע, מוזיאון העם היהודי הוא גם ביתן של תערוכות מתחלפות אשר פותחות צוהר לנושאים ספציפיים. נכון לעכשיו, מבקרים במוזיאון יכולים ללמוד על חייה של איימי ויינהאוס, חיי היהודים בלונדון של המאה ה- 19, תרומתם של מעצבי אופנה יהודים לעולם האופנה, מקומם של מיתוסים ואמונות תפלות באמנות ישראלית עכשווית וסיפורם מעורר ההשראה של המתנדבים מחו"ל בזמן מלחמת העצמאות. בדקו את הרשימות באתר האינטרנט של המוזיאון על מנת לדעת אלו תערוכות יהיו זמינות במהלך ביקורכם.

אם אתם תוהים לגבי היבטים מסוימים של ההיסטוריה המשפחתית שלכם, נצלו את מאגרי המידע הנרחבים של המוזיאון. במשך שלושים השנים האחרונות המוזיאון אסף מידע על צילומים, שושלות יוחסין, סרטים, מוזיקה יהודית, קהילות, משמעותם של שמות משפחה יהודים, אישים ומושגים הקשורים להשתייכות לעם היהודי. חפשו את שם המשפחה שלכם כדי לברר מה הוא אומר והאם יש לכם קרובי משפחה או אבות מפורסמים. ניתן גם לשלוח לפני הגיעכם בקשה תמורת תשלום זעיר, על מנת שתקושרו במקום ישירות לנציג של המוזיאון.

אם אתם מגיעים לישראל ללא ילדים, תוכלו ליהנות גם מההרצאות והקונצרטים שהמוזיאון מקיים, והמתחברים לכמה מהמיצגים שלו.

המוזיאון ממוקם בקמפוס של אוניברסיטת תל אביב, והוא פתוח מדי יום למעט שבתות וחגים יהודים. שעת הסגירה בימי שישי היא בשעה אחת בצהריים. תמורת תוספת מחיר תוכלו להזמין סיור מודרך המיועד למשפחה או לקבוצה שלך. הסיורים זמינים באנגלית, צרפתית, גרמנית, הונגרית, איטלקית, פולנית, פורטוגזית, רוסית, יידיש וספרדית.

מוזיאון העם היהודי הוא מקור מצוין לסקירה של הסיפור היהודי. אם אתם יכולים, הפכו אותו לאחת מהתחנות הראשונות במסלול הטיול שלכם, כיוון שהוא ישמש עבורכם בסיס נהדר לכל דבר אחר שתראו בישראל.

5708-footer