אמנות רחוב בישראל – אמנות סודית במקומות לא צפויים

לי סונדרס 17/02/2019

אמנות רחוב מעניינת היא קצת כמו ספר טוב; היא מדברת ללב כולם. ותתקשו למצוא סיפור מרתק מזה של ישראל – קנבס גדול שאמנות הרחוב והגרפיטי המצוירים עליו מספקים הצצה אל תוככי הנפש הלאומית ואל כישרונות בודדים, הנמנים עם האמנים הנודעים ביותר בישראל. ישראל אמנם שטופה בצבע, אבל לעתים קרובות ניתן למצוא בה במפתיע אבני חן עם סיפורי רקע מרתקים במקומות הכי פחות צפויים.

אמנות רחוב גרפיטי

גלרייה 430 – ציורי קיר בים המלח – צולם ע"י סיגל עומר

ביקור בים המלח המרהיב, המקום הנמוך ביותר בעולם, הוא דוגמה נפלאה לכך. כאחד מהאתרים העומדים בראש סדרי העדיפויות של מרבית המבקרים בישראל ואחת מהאטרקציות הפופולאריות ביותר גם על הישראלים עצמם. לא מעט, כבר נכתב על המים המינרלים בעלי סגולות המרפא של ים המלח ועל הבוץ הייחודי הקיים בו. אבל ים המלח הוא המקום האחרון בעולם שהייתם מצפים למצוא בו אמנות רחוב שובת לב. במרחק של פחות משעתיים ממגוון הגלריות של תל אביב ושל ירושלים הסמוכה, על הכבישים המאובקים, קרוב לחוף קליה, עומד לו בנין עיקש ונטוש, שמשך את תשומת ליבם של אמנים מקומיים, שהחליטו להקדיש מזמנם ומכישרונם כדי להגביר את המודעות לאתגרים הסביבתיים העומדים בפני ים המלח. אמנים אלה, המאופיינים בסגנונם החופשי, השיקו את פרויקט 'ציורי קיר' גלריה-430, המזמין את המבקרים לחוות את המתרחש באזור זה ומשמש תזכורת נוספת לאופן שבו התרבות הישראלית משלבת ביטוי אמנותי, חדשנות פרגמאטית ודאגה סביבתית, כדי ליצור השפעה רבת עוצמה.

dbl1

גלריה 430 – משמאל: אמן הרחוב דימה קורמה.  מימין: ציור קיר של גמל מכוסה בעיניים של האמן אלפלפא

אם אמנות באחד מאתרי הטבע המיוחדים ביותר בעולם גורמים לראשכם להסתחרר, אז אין ספק שהמגוון המפתיע של האמנות המצויה במבנה מעשה ידי אדם – התחנה המרכזית החדשה של תל אביב – תותיר אתכם מסוחררים לחלוטין. מייד עם פתיחתה לפני 25 שנים, הפכה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב לציון דרך איקוני ומהפנט. במשך שנים הייתה זו תחנת האוטובוסים הגדולה בעולם, עד שב-2010 נלקחה ממנה הבכורה על ידי תחנת האוטובוסים 'מילניום פארק' בדלהי. תוכלו ללכת מרחק של שבעה קילומטרים ולא לחזור על צעדיכם אפילו פעם אחת, כשחלק גדול מ-230,000 המטרים הרבועים משמשים כמיקרוקוסמוס תוסס ומגוון של תל אביב. קחו את הדרגנוע לקומה השביעית כדי לצפות בחלק מהאמנות שרוססה, הודפסה וצוירה על קירות הבטון על ידי אמנים עירוניים ידועי שם, כמו Know Hope ו- Dede, שעשו את זה בגדול ובהחלט נמנים עם ליגת העל של האמנים האורבאניים.

dbl2

משמאל: אמנות רחוב בסביבת העיר תל אביב.  מימין: האמן Dede צייר שיניים על קפיץ, על גבי קיר הדולפינריום לשעבר.

למעשה, Dede, אחד מאמני הרחוב המוכרים ביותר, צץ גם באתר מפתיע נוסף: הדולפינריום, על החוף שבין מלון דן תל אביב לבין מלון דן פנורמה תל אביב. מבנה הבטון הנטוש הזה, ציון דרך תל אביבי השוכן בסמוך לנמל יפו , שהיה פעם אקווריום של דולפינים ואחר כך הפך לדיסקוטק, משמש, מאז שנסגר בשנת 2002, כקנבס ענק המזמין אמני רחוב, ויותר מכולם את Dede, שהחזון שלו הפך את הבניין לסט של שיניים על קפיץ. זוהי רק אחת הדוגמאות לגרפיטי ואמנות רחוב שפזורה כמעט בכל רחוב בתל אביב, במיוחד בשכונת פלורנטין שבדרום תל אביב, המקבילה של הלוואר איסט סייד בניו יורק או של שורדיץ' הלונדונית.

מלונות בתל אביב בהזמנה ישירה ובמחירים בלעדיים באתר מלונות דן >>

שעה שחוצות העיר מהוות מעין קנבס ציור באוויר הפתוח, הרי שמלון לינק תל אביב, שנבחר לאחרונה על ידי מדריך התיירות Fodor כאחד מ-1000 המלונות הטובים והמדהימים ביותר בעולם, ואחד מהמלונות הטובים ביותר לשנת 2018, משמש מחווה לסצנת האמנות הפורחת של תל אביב. במלון האופנתי הזה, המסדרונות, החדרים וכל אחת מהקומות הם עבודת אומנות בפני עצמן, והצלם בעל השם העולמי, דניאל סיבוני, אצר יצירות מרשימות של 12 אמני רחוב, המספקים רקע יצירתי ומעורר השראה לשהייה הנינוחה והמרגיעה באחד מהמלונות המתקדמים ביותר בישראל.

strip1

קומת ה- HUB במלון לינק תל אביב. צולם ע"י אנדרה מלוני.

ובעוד מלון לינק תל אביב הוא ביתם של כמה מהאמנים האהובים בישראל, הרי שחיפה היא ביתם של אמנים רבים אחרים. כאחת מהערים הרב-תרבותיות בישראל, אמנות הרחוב בעיר השלישית בגודלה היא חוויה ייחודית. הנוף האורבאני, ובתוכו רחוב מסדה ההיפסטרי, מארחים אמני ריסוס כמו Broken Fingaz Crew – BFC, שאמנות הרחוב המסקרנת והפסיכדלית שלו תרמה תרומה אמנותית ותרבותית עצומה לסצנת האמנות החיפאית המקומית, כמו גם לזו של תל אביב וירושלים, שבה, האמן החותם בשם סולומון סוזה, גאון יצירתי ממוצא בריטי, מציג את יצירותיו במחנה יהודה– השוק האיקוני של ירושלים. צאו להליכה בסמטאות השוק בשבת שקטה או בערב ירושלמי קסום כדי לצפות בפנים המוכרים מן העבר מביטים בכם בצבעים מרהיבים. לכו דרך השוק לעבר שכונת ממילא, בסמוך למלון המלך דוד, יצירת אמנות בפני עצמה וגלו מגוון של ציורי קיר, הדפסים ואמנות רחוב השופכים אור על עוד פרק בסיפור המתפתח של אמנות הרחוב הישראלית.

דילים לתל אביב – מבצעים על בתי מלון בתל אביב מבית רשת מלונות דן >>