המיטב של מוסיקת הבלוז בישראל

לי סונדרס 26/06/2018

"בלוז קשה לנגן אך קל להרגיש" טען ג'ימי הנדריקס האגדי. קשה לדמיין אך גם קל להבין מדוע מוסיקת הבלוז התחילה לתפוס תאוצה בישראל. בדרך כלל, כשחושבים על בלוז, חושבים על מאדי ווטרס או אטה ג'יימס או על שורשיו של הבלוז במאה התשע עשרה במטעים מסביב לדלתא של המיסיסיפי, לא חושבים על מדינה קטנה במזרח התיכון. עם זאת, בהתחשב בכך שהיא עוסקת בנושאים כגון התגברות על קשיים והנאה מהחיים, כלל לא מפתיע שמוסיקת הבלוז הופכת ליותר ויותר פופולרית בישראל.

header

ערב נגני בלוז ב-'אכבר בר'

המעריצים הוותיקים שבינינו אולי עוד זוכרים את ביקורו של מוסיקאי הבלוז האגדי המנוח בי בי קינג בישראל בשנות השבעים, אבל גם לפני שנתיים זכה הגיטריסט הנודע באדי גאי לקבלת פנים חמה בקיסריה כאשר הופיע בפסטיבל הבלוז של תל אביב. הפסטיבל, שחגג את יום הולדתו החמישי בנובמבר האחרון, מציג הופעות של אומנים ישראלים מחוננים, ביניהם סובו, להקת רוק ובלוז ירושלמית בעלת מוניטין בינלאומי, שתרמה רבות לצמיחת סצנת הבלוז בישראל. עם האווירה החמה, הכנה והקסומה של הפסטיבל, שממשיך למשוך אלפי מבקרים בכל שנה, המשתתפים באירועי מוסיקה חיה וסדנאות מוסיקה ביותר מעשרים אתרים שונים ברחבי תל אביב ויפו.

הקליקו למבצעים ודילים לנופש בארץ באחד ממלונות דן >>>

עם  פריחתם של המקומות המארחים את מופעי הכישרון המקומי, הקצה הצפוני של טיילת תל אביב הפך לאזור החם להיות בו. ההאנגרים בנמל תל אביב הפכו לאחת מסצנות הלילה האופנתיות והחיוניות ביותר בעיר. מזה עשרים שנה, בכל חודש פברואר, ניתן לראות את פסטיבל ה-("Black Coffee Blues Exchange ("Exchange, בו ירון בן עמי הנודע, מביא את הבלוז אל העם – מהראגטיים עד שיקגו ומהבוגי ועד השאפל. משתתף מנוסה ומקצועי נוסף בפסטיבל Exchange הוא דוב האמר שמנגן במפוחית, שר וכותב בלוז כבר למעלה מעשרים וחמש שנה.

strip2

גלידריית 'ארטה'- ליהנות ממוזיקת הופעות חיות בעודכם מתענגים על גלידה

אבל אתם לא צריכים לחכות שנה שלמה כדי לחוות את הבלוז בישראל. האנגר 13 בנמל תל אביב הוא ביתו של מועדון הג'ז שבלול, בו אתם יכולים להאזין למופעים מלודיים ומרגיעים של להקות כמו דור הבלוז, כשברקע מתנפצים גליו של הים התיכון על קירות הנמל. אם בא לכם ליהנות מקוקטייל מפנק, רדו אל קצה הדרומי של הטיילת, ביפו, שם תמצאו את הפאב האנרגטי והצעיר, אכבר בר, המקיים ערבי בלוז שבועיים פופולריים בלב האווירה התוססת של שוק הפשפשים של יפו. על הדרך, כשאתם חולפים על פני מלון דן תל אביב תמצאו את הפאב אמריקאי Mike’s Place, עוד בחירה פופולרית של אוהבי מוסיקת בלוז חיה בשעות אחר הצהריים והערב. טיול ערב בנחלת בנימין יביא אתכם אל ארטה גלידריה האיקונית, שם תוכלו ליהנות מהופעות רחוב כשאתם מתענגים על הגלידה העריבה לחיך שמציעה החנות. ממש מעבר לפינה, ליד שוק הכרמל, תמצאו את "בית העמודים", מקום שקט יותר ובעל אווירה קצת אחרת, בו תוכלו ליהנות מכוס קפה טוב ולהאזין למוסיקת ג'ז ובלוז איכותית.

strip1

אווירה תוססת בלב יפו- 'אכבר בר'

בעוד שצפוי כי המגוון האקלקטי של תל אביב יהווה מגנט טבעי למוסיקת בלוז, ירושלים בהחלט לא משתרכת מאחור. בתלפיות נמצא המקום, בהא הידיעה, לאוהבי המוסיקה באשר הם – הצוללת הצהובה, נקודה חמה עבור כל חובבי המוסיקה החיה, בה אוהבי הבלוז יכולים ליהנות מהופעות חיות של כוכבי בלוז וג'ז מקומיים. בינתיים, בסמוך למלונות המלך דוד ודן פנורמה ירושלים, שוכנת המסעדה והפיאנו בר הוותיקה והייחודית באווירה של פעם- בירמן, קלחת תוססת של כישרון עכשווי, בה מתאספים מוסיקאים כדי לנגן ולאלתר יחד, ולעבוד על החומרים שלהם באווירה מהנה ותומכת. שם, תיהנו מקוקטייל ומשהו לאכול בגן העדן הזה לשוחרי מוסיקת בלוז, פאנק ונשמה.

לחץ כאן להצטרף חינם למועדון E-dan >>>

מהרחובות ההרריים של ירושלים ועד לגבעות התלולות סביב חיפה, צליליו הנצחיים של הבלוז אינם יודעים גבולות. באזור המרכז של העיר הצפונית, הפאב השכונתי והחמים, אלי'ס פאב הוא אחד ממעוזי מוסיקת הבלוז החיה של חיפה. מרחק נסיעה קצר מהמלונות דן כרמל חיפה ודן פנורמה חיפה הפאב פותח את דלתותיו לג'ם סשנים והופעות חיות כאחד, ומהווה מקום עלייה לרגל למוזיקאים המתחילים של חיפה ומעריציהם הנאמנים.

בעוד שבלוז מקושר לעתים קרובות עם קהל אוהדים מבוגר יותר, הדור הבא של מוזיקאים מתחיל להבין ולהעריך את אחד מהסגנונות המוסיקליים הוותיקים ביותר. ובעוד שבעבר, בלוז יובא לישראל בעיקר על ידי מהגרים ומטיילים, כיום, נושאת ישראל את הבלוז הן על דגלה, ובאופן הולך וגובר בנשמתה.

Footer

"בלוז קשה לנגן אך קל להרגיש" – ג'ימי הנדריקס