אמנות מקיר לקיר

מגזין דן 12/06/2018

כבר לא במחתרת: הגרפיטי קיבל הכרה כאמנות רחוב והפך לאטרקציה תיירותית.  וגם: אמנות רחוב במלון לינק החדש ברשת מלונות דן

headerfinal

"דיוז" – עבודה של האמן גיא בלום בפלורנטין וכחלק מעבודה על פרוייקט מלון "לינק" המציג את סצנת אמנות הרחוב הבועטת של ת"א.

עולם אמנות הרחוב והגרפיטי שוקק ותוסס מאי פעם. אמנות הרחוב שבעבר נחשבה מחתרתית ובועטת, הולכת ומתמסדת כיום (ולכן נקראת כבר ׳אמנות אורבנית׳), והופכת להיות הפעילות האלטרנטיבית הכי מבוקשת בעיר. זהו עולם המציע נקודת מבט חדשה ומרעננת על הסביבה, כאשר שכונות שלמות משנות את אופיין והופכות מאזורים מוזנחים למרכזי תיירות תרבותיים. הדרך הכי טובה ליהנות מהעושר האמנותי שברחובות היא באמצעות סיורים שייקחו אתכם לסמטאות צדדיות ורחובות שאחרת לא הייתם מגיעים אליהם, חוויה שתגרום לכם לפקוח את העיניים ולהרים את הראש מהקרקע (או מהטלפון…) ולהבחין בעולם חדש ומופלא.

טליה לדרמן ודניאל הייבלום, שהקימו את ARTernative המתמחה בהדרכת סיורי אמנות בערים מרכזיות באירופה, מציגות כמה מהאטרקציות הבולטות בעולם הגרפיטי:

לחץ כאן לכל הדילים לתל אביב >>

לונדון: בנקסי מאז ועד היום
שכונת שורדיץ׳ שבמזרח לונדון הפכה להיות מוקד לעלייה לרגל בתחום האמנות האורבנית, וכל צעד ברחובות האזור יחשוף בפניכם יצירת מופת של אמן רחוב אחר. האמנות, שכיום נעשית ברובה בצורה ממוסדת, הפכה את רובע האקני למוזיאון פתוח של ממש, עם אירועי אמנות אלטרנטיביים אליהם מגיעים אמנים שונים מכל העולם.

לונדון היא העיר הטובה ביותר ליהנות מעבודות ישנות יותר של בנקסי, לצד עבודות חדשות ומתחלפות שלו. האמן שידוע כסופר-סטאר של אמנות הרחוב אך בכל זאת מצליח לשמור על זהות בדויה, מוכר בעיקר בשל ה׳סטנסילים׳ הביקורתיים שלו והאמירה המחאתית, לרוב כנגד השלטונות. אמן נוסף שחולש על קירות העיר הוא Eine (בן איין) שידוע בכיתוב הצבעוני והנועז שלו, החל מהגרפיטי הנודע שלו Scary שאפיין את שכונת שורדיץ' בראשיתה, ועד לכיתוב החדש ״Last days of Shoreditch״ המציג את השינוי העצום שהאזור עובר, ואת מקומה של אמנות הרחוב בשינוי הזה.

strip2final

אמנות הרחוב במזרח לונדון, כריסטיאן נאגל

אחד מהאמנים היצירתיים שהפכו להיות מזוהים עם מזרח לונדון הוא כריסטיאן נאגל הדרום אפריקאי. נאגל משאיר אחריו פטריות תלת ממדיות בגדלים וצבעים שונים, כמו פטריות שלאחר הגשם (והרי בלונדון יש הרבה גשם…).

ברצלונה: נשים וחידות
שכונת ראבאל, שבעבר הייתה נחשבת ל׳סלאמס׳ של העיר, נמצאת כיום על מפת התיירות ומושכת אליה אמני רחוב מכל העולם.

אחת האמניות הכי מסקרנות בעיר היא Btoy, אמנית רחוב מקומית שהתחילה את דרכה כצלמת. בתחילת דרכה השתמשה בצילומים שלה כרקע, ובעזרת ספריי ואקריליק נתנה לתמונות פרשנות חדשה. העבודות המוכרות שלה נעשות בטכניקה של שבלונות (סטנסיל) ומציגות נשים בצורה עוצמתית ועשירה בפרטים. אמן מקומי מוכר נוסף הוא BL2A – כמו ב"חפש את המטמון", הוא מפזר אריחים מעוטרים בפינות נסתרות בעיר כמו חידות, כך שהאמנות שלו משנה את הדרך בה אנו הולכים בעיר.

פריז: מתמנונים עד חיות
אמנות הרחוב בפריז חיה ובועטת, אמנים יוצרים בעיר פרויקטים ייחודיים, היצירות משתנות בן לילה, ומבנים המיועדים להריסה מהווים חללי תצוגה זמניים לאמני רחוב מובילים מכל העולם.

אחד מאמני הרחוב הפריזאים המוכרים בעולם הוא Space Invader אשר כבר למעלה מעשרים שנה משאיר אחריו דמויות ש׳פולשות׳ לעיר. העבודות שלו עשויות מפסיפס ושואבות השראה ממשחק הווידאו ה׳פלישה מן החלל׳. אם תרימו את הראש באחד מרחובות שכונת בלוויל, לא תצליחו להתחמק מאותה מתקפה של ׳פולשים׳, אשר הופכים השיטוט בעיר למשחק אינטראקטיבי. אמן נוסף שיצירותיו מקשטות את קירות העיר הוא Kraken, שיוצר תמנונים אגדיים, שבעבר הילכו אימים על יורדי ים. התמנונים שמופיעים תמיד בשחור לבן ובמקומות לא שגרתיים, צפים להם מבניין לבניין ברחבי העיר.

strip3final

גרפיטי בפריז, ציור של אמן הרחוב החשוב Retro

Retro הוא אמן רחוב חשוב ופעיל מאוד בשנים האחרונות. ביצירותיו הוא מתאר עיר דמיונית – הרטרופוליס, שבה תושבים, אנשי קרקס וחיות מבעיתות חיים זה לצד זה.

להנחה נוספת ממחיר ההזמנה הצטרפו חינם למועדון E-dan >>

אמסטרדם האחרת
את אמנות הרחוב של אמסטרדם צריך לדעת איפה לחפש… מדובר בעיר של ניגודים – קבלה ופתיחות מצד אחד, ושמרנות וניקיון מצד שני. האמנות המחתרתית שיש (ויש הרבה) בעיר עצמה, לצד ביקור באזורים הפחות מוכרים של העיר בהם אמנות הרחוב מכסה כל קיר, יחשפו בפניכם את אמסטרדם האחרת. העיר מלאה ב׳סקווטרים׳ שהתפרקו, ובמבנים תעשייתיים שהפכו להיות מרכזי אמנות ותרבות, וכך מתוך עיי החורבות נבנו להם חללים אלטרנטיביים עם אמנות רחוב שלא תראו בשום מקום אחר.

אחד מהאמנים הכי פעילים בסצנת אמנות הרחוב של העיר הוא הירו דה ז׳ניירו היוצר דמויות אייקוניות ברחובות העיר, כשהוא משתמש בטכניקת השבלונות (סטנסילס) ומצהיר, שהמטרה העיקרית שלו ביצירותיו היא להעלות חיוך על פני האנשים. כשמדברים על אמני רחוב באמסטרדם, אי אפשר שלא להזכיר את פיפסקוויק ווז היר  (Pipsqueak Was Here), צמד אמני רחוב הולנדים (גבר ואישה) שניתן לזהותם בקלות לפי הדימוי שחוזר בעבודות הגדולות והמרשימות שלהם – ילדה מלווה בחיה, בדרך כלל דב. החיות והילדים נמצאים מחוץ לסביבה הטבעית שלהם וממוקמים בסביבה אורבנית מתועשת. פיפסקוויק ווז היר קוראים לשינוי מערכת היחסים שבין הטבע לאדם ביצירות שלהם, דרך מסרים הנוגעים לאופן שבו חברת השפע האנושית מנצלת לרעה את הטבע.

stripfinal4

הכתבה בשיתוף ארטרנטיב – סיורי אמנות בעברית בלונדון ובערים מרכזיות באירופה. www.arternative.guide

אמנות רחוב במלון לינק החדש בתל אביב
מלון לינק, המצטרף לרשת מלונות דן, מציע קונספט אירוח חדש המשלב מלון וחלל עבודה משותף. המלון מציג בחללים שונים את סצנת אומנות הרחוב הבועטת של תל אביב. בכל קומה מוצג אמן רחוב שונה, בחדרים ובמבואות. מידע אודות האומנים מוצג באופן בולט וכל יצירות האומנות ברחבי המלון ניתנות לרכישה. דניאל סיבוני, צלם ואמן בינלאומי, זוכה פרס מפעל חיים בפסטיבל הקולנוע של קאן, אצר וערך באופן ייחודי את האמנות במלון.

בתמונה: עבודה של האמן גיא בלום -"דיוז". הסגנון הייחודי שלו הוא בהשראת עולמות דמיוניים ויצורים. העבודה שלו לפרויקט לינק ממשיכה את העיסוק באמנות הרחוב בנושאים של רבדים במציאות משתנה ותודעה מורחבת, דרך שימוש בדמויות עירוניות גרוטסקיות בצבעוניות פסיכודלית עזה.