אקווריום ישראל בירושלים

מגזין דן 12/06/2018

האקווריום המרהיב שנפתח לאחרונה בירושלים מאפשר למבקרים "לצלול" למעמקי הים ולהתרשם מאלפי דגים ויצורים ימיים – סוסוני ים, דגי ים סוף צבעוניים, ברקודות, צלופחים, מדוזות ואפילו כרישים

בביקורכם בירושלים אל תחמיצו את החוויה התיירותית העדכנית והחדשנית ביותר – ביקור באקווריום ישראל ירושלים, סמוך לגן החיות התנ"כי.
האקווריום, מייסודו של גן החיות, נפתח לאחרונה לאחר ארבע שנות עבודת בנייה מאומצת והשקעה של כ- 100 מיליון ₪.

headerfinal

האקווריום בירושלים חושף בפנינו את היופי והמורכבות של היצורים המימיים ובתי הגידול שלהם

במתחם המרהיב תוכלו לערוך סיור מרתק שייקח אתכם להרפתקה בין בתי הגידול הימיים הסובבים את ישראל. קשה לדמיין עד כמה בתי גידול אלה מגוונים ועשירים מחד ודורשים שימור והגנה מאידך. מטרת האקווריום היא לחשוף בפנינו את היופי והמורכבות של היצורים ובתי הגידול המימיים ולגייס את המבקרים להיות גם הם שותפים לשמירה על הים. האקווריום חשוך כולו, שקט ורגוע ויוצר חוויה המנותקת כולה מן הסביבה – ממש כמו צלילה במעמקים.

הקליקו לרשימת המבצעים לחדרי מלון בירושלים בסמוך לאקווריום ישראל >>>

האוסף הזואולוגי באקווריום מדגיש את הסביבה הימית בישראל. הוא עוסק בעיקר בים התיכון ובים סוף ומתייחס גם לכנרת ולים המלח. מסלול הביקור באקווריום עובר בין כ- 33 מכלים בגדלים שונים, המציגים את הסביבה הימית המגוונת, על מרכיביה השונים. המכלים מלאים במי ים המופקים במקום. עלות המלח השנתית הנדרשת לשם כך היא עשרות אלפי דולרים.
"כולם מדברים על כרישים, אנחנו מדברים על מדוזות ועוד כ-40 סוגים שונים של יצורים ימיים", אומר שי דורון, מנכ"ל גן החיות התנ"כי. המדוזות יזכו למיקום בולט באקווריום, ולא במקרה: "חשוב להבין שהן חלק בלתי נפרד משרשרת המזון בים התיכון והן קריטיות במערך האקולוגי בזכות היותן מהיצורים הראשונים ביקום."

מהים התיכון עד ים סוף
הגלריה הראשונה היא גלריית ארבעת הימים, בה ניתן לראות נציגות של 4 הימים של ישראל – דגי זהרון מרהיבים מוקפים באלמוגים מים סוף, דגי דניס מהים התיכון בתצוגה המעוצבת כנמל עתיק ששקע בים, אמנונים בתצוגת הכנרת שהיא המכל היחיד באקווריום שבו מים מתוקים, ומתחם המתאר את אזור ים המלח והבעיות האקולוגיות הקשורות אליו.

משם ממשיך המסלול לגלריית התגליות. בגלריה זו ניתן לראות יצורים ייחודיים שההתבוננות בהם מענגת צעירים ומבוגרים כאחד – סוסוני ים נדירים, טריגונים בבריכה פתוחה ונגישה, דגי פתיונאי, אבנונים, דגי חשמל ומורנות. בגלריה זו מודגשת גם ההשפעה של השינויים שיוצר האדם בים, כמתקני ההתפלה ואסדות קידוח הגז, היוצרים נישה אקולוגית המושכת דגים שונים.

double2final

חלק ממגוון היצורים הימיים באקווריום, למשל כמו סוסוני-ים ואבנונים (דג טורף במראה של אבן)

המטיילים במתחם יורדים עם המסלול ל"עומק הים". הם מתרשמים ממכלים שונים הממחישים דיג-יתר ולומדים לצרוך דגים בצורה נבונה המשמרת את האוצרות שיש בים ואינה פוגעת בהם. הם מגיעים למעמקי הים התיכון דרך מנהרה מרהיבה ופוגשים את "לוליטה", כרישת החול הנמרית השוחה במרחבי המכל הענק המכיל כ- 1.6 מיליון ליטר מי-ים. ממדיו של המכל מרשימים מאוד – עומקו 12 מטרים, רוחבו 16 מטרים וגובהו 6 מטרים. משקל החלון הקעור שבחזית המכל- 17 טון (!!). בחלל הגדול הזה ניתן לנוח ולשבת, לבהות במעמקים וליהנות מהשקט, החושך והאווירה הייחודית שבמקום.

מגלריית הים התיכון ממשיכים המבקרים לעבר המכל הגדול של ים סוף, דרך צפייה בסרטון הממחיש את נדידתם של דגים ובעלי חיים שונים מים סוף אל הים התיכון, דרך תעלת סואץ. משם הם מגיעים לתצוגות יפות של דגי ים סוף ובכללם תצוגת גדולה ובה מאות דגי ליצן – הלא הוא נמו הידוע, שם ניתן גם להצטלם עם הדגים. ובהמשך – כוכבי ים ומדוזות בצורות וצבעים מדהימים, המכל של ים סוף שאורכו 21 מטר וגם הוא מפתיע בצבעוניותו. כרישים, סרטנים ואוסף קונכיות גדול ומרשים.

המרכז החינוכי באקווריום
מטרתו העיקרית של האקווריום היא לחנך, ללמד ולקיים פעולות מחקר ותוכניות לשמירת הסביבה הימית בישראל.
מיכאל (מיקי) פדרמן ורשת מלונות דן תרמו להקמת המרכז החינוכי באקווריום ישראל, אשר ישמש גם ככלי לפעילות חינוכית להעלאת המודעות לזיהום הים ולשמירה על הסביבה, כחלק מתוכנית לאומית לשמירת המגוון הביולוגי בישראל.

המבנה המרשים של האקווריום משתלב בפשטות ובקווים נקיים בנוף הרי ירושלים שמסביבו. למרות גובהו, האקווריום אינו בולט בשטח – הוא שקוע ומוטה כדי להשתלב בטופוגרפיה ומכוסה בקליפת אבן טבעית. הגג מכוסה בצמחיה, שמעבר להשתלבותה בנוף, היא מסייעת גם לקירור המבנה. בעתיד יותקנו על הגג גם קולטים סולאריים שייצרו חלק מתצרוכת החשמל של המתחם. המבנה משתרע על שטח של 7,000 מ"ר. כמחצית מהשטח מנוצל לאזור המערכות, התמיכה והטיפול בדגים וביצורים האחרים. מתכנני החלל השאירו חלונות הצצה עבור המבקרים, דרכם הם יכולים להתרשם מהמערכות הנמצאות מאחורי הקלעים.

doublefinal

המבנה המרשים של האקווריום- מבט מבחוץ ומבפנים

האקווריום הוקם הודות לתרומות שגויסו מהארץ ומחו"ל. משפחת גוטסמן מניו יורק הרימה את התרומה המרכזית ואליה הצטרפו רבים וטובים. ביחד עם השקעה כספית של גן החיות עמדו כל הגורמים יחדיו במשימה להקים אתר ייחודי שיהפוך למוקד משיכה תיירותי מרכזי בעיר ירושלים.
האקווריום פעיל בימים אלה במתכונת הרצה. צוות האקווריום פועל ברצף להגדלת מגוון הדגים והיצורים הימיים, ייצוב המערכות וטיפוח המתחם המרהיב, תוך שמירה מתמדת על רווחתם של בעלי החיים. לכן, הכניסה בימים אלה היא רק במסגרת סיורי חשיפה מודרכים, הנמשכים 90 דקות. רוב הסיורים המודרכים נערכים בעברית ויש גם סיורים באנגלית ובערבית. כדאי לעקוב אחר הפרסומים.

להזמנת כרטיסים לסיורים, היכנסו לאתר האקווריום www.israelaquarium.org.il ,  והזמינו מקום לפי שעות הסיורים המוצעות. התשלום מגיל 3 ומעלה.

אטרקציה נוספת מומלצת: לילה לבן בגן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי משתרע על שטח של 250 דונם ועוסק בשימור, ריבוי והשבה לטבע של בעלי חיים בסכנת הכחדה. בגן הירוק והמטופח מגוון בעלי חיים המוזכרים בתנ"ך ובעלי חיים בסכנת הכחדה מרחבי העולם המוצגים בתצוגות רחבות ידיים המותאמות לבית הגידול הטבעי של בעלי החיים.

להנחה נוספת ממחיר ההזמנה הצטרפו חינם למועדון E-dan >>

לאחרונה נפתחה בגן החיות תצוגת "לילה לבן" – תצוגת בעלי החיים הפעילים בחשיכה. כדי לאפשר את התצוגה המיוחדת הופך הצוות את היום ללילה ואת הלילה ליום. בשעות היום המקום שרוי בעלטה ומואר בתאורה המדמה אור ירח ואז בעלי החיים פעילים. בלילה מציף את המקום אור יום, באמצעות תאורה ייחודית באורכי גל מתאימים ואז בעלי החיים פעילי הלילה נמים את שנתם במקומות מסתור ברחבי התצוגה.

doubleforestfinal

"למורים"- חלק מהיצורים הליליים הפעילים בחשיכה

ומיהם הדיירים החדשים?
מרחבי העולם נקבצו ובאו בעלי חיים ייחודיים אל התצוגה – חולדות הענן הענקיות, הגאלגו והלוריס. שני האחרונים הם בעלי חיים זעירים, מסדרת הטרום קופים, שמראם מסגיר את היותם פעילי לילה. אוזניהם ועיניהם גדולות ובולטות והן מותאמות למציאת מזון, תנועה והגנה מפני טורפים בשעות הלילה.
שכניהם לתצוגה הן התנשמות. אלה הם דורסי לילה מרשימים, שהגיעו אל הגן פגועים מהטבע. מכיוון שפגיעתם לא מאפשרת להם לשוב לטבע, הם מצאו בית חם בגן החיות.