תערוכת עפיפונים במוזיאון טיקוטין חיפה

מגזין דן 16/11/2017

תרבות העפיפונים ביפן החלה ככל הנראה כבר במאה ה-16, אך היפנים עפים על זה עד היום ועורכים קרבות עפיפונים על פי כל כללי המסורת הקדומה. 40 סוגי עפיפונים יוצגו בתערוכה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית.

העפיפונים היפנים הם מן המרהיבים בעולם ובהיותם משחק הם שובים לב… העפיפון עשוי מסגרת במבוק או עץ דק, שאליו מחובר נייר יפני (Washi) העשוי מקליפת עץ הקוזו (Kozo) ממשפחת עצי התות. הנייר צבעוני ומקושט. רוב אמני העפיפונים מציירים את הציור במכחול ודיו, אם כי בימינו יש המכינים אותם בדפוס משי או אופסט. נושאי הציור והעיטור החביבים על אמני העפיפונים הם לוחמים אגדיים, דמויות היסטוריות ומיתולוגיות, שחקני תיאטרון קבוקי (Kabuki), לוחמי סומו (Sumo), צבים ועגורים המסמלים אריכות ימים, קרפיונים המסמלים כח ואומץ, ועוד. העפיפונים נבנים בגדלים שונים: מעפיפונים קטנים שמידותיהם סנטימטרים ספורים ועד לעפיפוני ענק שאורכם כעשרים מטרים ונדרשת מיומנות מיוחדת להעיפם בהצלחה.

header

לחווית נופש ייחודית בצפון הארץ הזמינו חדרים במלונות חיפה >>

בתקופת אדו (תקופה בהיסטוריה של יפן שהחלה בשנת 1603 והסתיימה בשנת 1868) העפיפונים נפוצו כמשחק פופולרי המנותק במידת מה מן המסורת. אם נתייחס להדפסי העץ מאותה התקופה כמקור היסטורי מהימן, שמי העיר אדו היו מלאים בעפיפונים. בתקופה זו זכו בני המעמד הבינוני לעושר כלכלי, שנלוו אליו חיי מותרות. אווירה זו היא שהובילה בשלהי תקופת אדו להתפתחותם של העפיפונים כחפצים משעשעים. העפיפונים התחבבו מאוד על בני המעמד הבינוני ואלו נהגו להעיפם מעל לטירות השליטים ו'להביט מגבוה עליהם'. מנהג זה נאסר על ידי המצביאים הצבאיים "השוגונים" שהעפיפונים חדרו לפרטיותם. מלחמות עפיפונים משכו קהל נלהב בתקופת אדו, במיוחד עסקנים ופקידי ציבור. הצופים היו לשופטים כאשר עפיפוני ענק שולחו זה כנגד זה על ידי קבוצות אנשים שעמדו משני צדי נהר.

מלחמות עפיפונים
מלחמות עפיפונים עדיין מושכות קהל רב ביפן. בפסטיבל "שגעון העפיפונים" המפורסם, הנחוג בחודש מאי ובתחילת יוני, השמים מתמלאים בקרבות עפיפונים. מסמכים מתקופת אדו מאשרים, כי ראשיתו של פסטיבל העפיפונים בהאמאמאטסו בשנת 1558 כאשר משרתו של אחד הפיאודלים העיף עפיפון ענק לחגוג את הולדת הנסיך יושיהירו. עפיפוני האמאמאטסו מרובעים, גובהם 3.3 מטרים ומשקלם 10 קילוגרמים. אל חבל העפיפון מחוברים אביזרים חדים, כגון אבקת זכוכית, כדי שיחתכו במעופם את חבל העפיפון היריב ויפילו אותו.

footer

ראשיתה של מלחמת העפיפונים בשירונה כנראה במאה ה-18. מספרים כי כאשר בנו תושבי המקום תעלה שתוביל מים אל שדות האורז, השלמת התעלה נחוגה בהעפת עפיפונים. בסיפור אחר מסופר כי יושבי הכפרים משתי גדות התעלה היו מסוכסכים ביניהם וכדי למנוע קרבות רחוב הציע אחד הלוחמים להכריע ביניהם בקרבות עפיפונים. סיפור נוסף על מקורו של מנהג זה מספר כי עפיפון ענק שנשלח על כנפי הרוח לשמים, עבר במעופו את התעלה ונפל על גגות בתי כפר סמוך והתרסק. הדבר גרם לנזקים ולבהלה והסתיים בפעולת תגמול. בשבוע השני של חודש יוני מתכנסים כולם לפסטיבל שגעון העפיפונים המסמל את התחרות בין שני הכפרים. במשך שבוע ימים, בשעות אחר הצהריים, המשתתפים מעיפים עפיפונים שגודלם 7X5 מטרים ומשקלם 40 קילוגרמים. עפיפונים אלו מועפים אל על זה כנגד זה על ידי קבוצות יריבות המונות 15-7 אנשים העומדים משני צדי הנהר המקומי. המטרה היא כמובן להפיל את העפיפון היריב אל תוך המים. לכל קבוצה טכניקות שונות של העפת עפיפונים המסתמכות על כיוון הרוח. כל קבוצה יכולה להעיף עד שנים עשר עפיפונים ביום ובכך ניתנת לה הזדמנות לשפר את תוצאות הקרב. חברי הקבוצה לובשים האפי (happi), בגד עליו סמל הקבוצה.

רבים מן העפיפונים מועפים אל על, אך הם גם מוערכים כיצירות אמנות עממית ויש אספנים האוספים אותם. הם מיוצרים באזורים שונים של יפן על ידי אמנים שמטרתם לשמר את שיטות הבנייה המסורתיות הייחודיות למקום ואת המוטיבים המסורתיים. כמו אמנויות עממיות יפניות אחרות, העפיפונים מייצגים את האזורים השונים שבהם נוצרו, ומעלים את ניחוח יפן הקדומה (תערוכת העפיפונים במוזיאון טיקוטין תינעל ב-31.12.17).

קפיצה קטנה ליפן
ביקור במוזיאון טיקוטין על הר הכרמל בחיפה הוא הזדמנות מרתקת להכיר מקרוב את התרבות והאמנות היפנית. המוזיאון הוא אחד מהמוזיאונים היחידים בעולם המוקדש כולו לאמנות יפנית. כ-7000 פריטי אמנות יפניים נמצאים בין כתליו – ציורים, הדפסים, רישומים, ספרים עתיקים מעוטרים, קרמיקה, פסלים מיניאטוריים (נטסקה), עבודות לכה ומתכת, חרבות עתיקות, כלי קרמיקה לטקסי תה, חפצי אמנות שימושית מהמאות ה-14-19 וכן אוסף של אמנות יפנית מודרנית.

האמנות היפנית מספקת למתבונן חוויה של מפגש עם תרבות אחרת, בעלת מאפיינים ייחודיים. ציור הוא צורת הביטוי הפופולארית ביותר ביפן. הציור היפני נעשה בדרך כלל על נייר או משי, ונושאי הציור רבים ומגוונים: מראות טבע ונוף, עלילות גבורה, ציפורים ופרחים, ועוד.
הדפסי העץ הפכו גם הם לאמנות חשובה ביפן. ההדפסים מציגים את ההווי, הנוף, המנהגים, אורח החיים והלבוש של אותה תקופה.

strip

התערוכות במוזיאון מתחלפות אחת ל-3 חודשים לערך תוך זיקה לעונות השנה ולאירועים שונים. סיבה נוספת לתדירות החלפת התערוכות היא רגישותם של הציורים וההדפסים היפניים להשפעת האור ותנאי מזג האוויר.
מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שד' הנשיא 89, חיפה
לחץ כאן לאתר המוזיאון

מלונות דן מציעים שני מלונות בחיפה: מלון דן כרמל ומלון דן פנורמה ממוקמים במרכז הכרמל ומשקפים על הנוף הקסום של מפרץ חיפה. בין אם זו חופשה משפחתית או סופ"ש רומנטי במלונות דן תזכו בחופשה בלתי נשכחת.