אוצרות בחומה – מסע נוסטלגי בעכו העתיקה

מגזין דן 16/11/2017

מוזיאון "אוצרות בחומה" בעכו העתיקה: בתוך מבנה היסטורי מוצגים מאות פריטים נדירים המשקפים את הווי החיים והפולקלור בגליל בשלהי המאה ה-19.
מסע נוסטלגי שמתחיל לפני כמאתיים שנה ונגמר בנבכי ה…בוידעם.

התותחים הכבדים והעתיקים הממוקמים סביב החומה, ברחבת הכניסה למוזיאון, הם סיפור בפני עצמו: אפשר לדמיין בנקל את חיילי המשמר העותמאני אצים-רצים לתפוס את מקומם ליד עמדות התותחים, או לנסות לנחש מי מהתותחים המכונים "תותחי נפוליון" אכן השתתף בקרב המפורסם שבסופו, לאחר מצור של כחודשיים על העיר, נסוג נפוליון

header

חדר במוזיאון "אוצרות בחומה" המציג פריטים משלהי המאה ה-19 בגליל

אך הסיבה האמיתית לבואכם טמונה בין קפלי החומה המזרחית של העיר העתיקה: כאן, במבנה עותמאני בן 200 שנה, שוכנת פנינת חמד – מוזיאון "אוצרות בחומה".

המבנה חובק היסטוריה מרתקת, החל בשליט הרודן אל ג'זאר שבנה את החומה וכלה בבריטים שהשתמשו באולמות כמחסנים ואורוות לסוסים.
במקור נבנו החללים כבסיס צבאי לחיילי המשמר העותמאני ששמרו על עמדות התותחים והגנו על העיר. זהו מבנה מלבני משוקע בחומה שעובייה 60 מטר וידוע בשמו הצרפתי – בורג' אל קומנדאר, דהיינו "מגדל המפקד".

לחוויה נופש ייחודית בצפון הארץ הזמינו עכשיו חדרים במלונות חיפה >>

במהלך עשרות השנים האחרונות המבנה ננטש, הוזנח והתמלא זוהמה, אבל כל זה לא רק שלא הרתיע אלא אף איתגר את דן הורטמן ומיכאל לוריא, שני אספנים "משוגעים" לדבר שנטלו את היוזמה לידיהם וכנגד כל הסיכויים והבירוקרטיה הצליחו להקים את המוזיאון הייחודי והמיוחד הזה. השניים, בעזרת מתנדבים ותורמים רבים, הפכו את החלום למציאות וכיום המוזיאון מנוהל ע"י עמותת גליליים שהוקמה לצורך העניין.

קסמו של האתר בשילוב הנדיר בין האולמות המקומרים שנשתמרו להפליא לבין אלפי המוצגים האצורים בו. האוספים מתעדים את התרבות החומרית הגלילית משלהי המאה ה-19 ועד תחילת המאה ה-20, היסטוריה לא כל כך רחוקה שאנו נוטים לשכוח.
מדהים להקשיב לתגובות המבקרים העומדים נפעמים מול תערוכת ה"בוידעם" ומביטים בנוסטלגיה על צעצועים, ספרים, אוספים וכלי מטבח משנות ה-50.

doublee

מימין: בין קפלי החומה המזרחית שוכן המוזיאון, תצלום ליד: בית מרקחת משנות ה-40

אגף אחר במוזיאון מוקדש לבעלי המלאכה המסורתיים שעבדו בשווקי העיר העתיקה – הכובען, הרצען, הפחח, הנפח ועוד מקצועות שפסו מן העולם מונצחים כאן באופן הכי אותנטי, עם כלי העבודה המקוריים ששימשו אותם לפני שעבודת יד הפכה לחזיון נדיר במקומותינו.
עוד במוזיאון סלונים דמשקאיים בשיבוץ צדף, אוסף כלי איפור, אוסף עששיות, בית מרקחת משנות ה-40 , כלי קודש של שלוש הדתות, ועוד.
המוזיאון מציג גם תערוכות מתחלפות והתערוכה שתיפתח בחודש ספטמבר, לקראת השנה החדשה, תציג אוסף אדיר של "שנות טובות" מלפני קום המדינה ומשנותיה הראשונות.

ואם אתם כבר בסביבה…
בשנת 2001 הכריז אונסקו על עכו העתיקה כעיר מורשת עולמית, בזכות היותה עיר היסטורית יוצאת דופן באופן שבו היא משמרת מבנים מהתקופה הצלבנית ואתרים טיפוסיים מהתקופה העותמאנית: מצודה, מסגדים, בתי מרחץ, ועוד.
טיול בעכו הוא חוויה המשלבת אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, מוזיאונים, פסיפס אנושי הנותן לעיר "צבע" מיוחד, ושוק מלא חיים ותוסס השופע קולות, ריחות וטעמים.

מסלול הליכה קלאסי בעכו העתיקה חייב לכלול את אולמות האבירים המרשימים, בית המרחץ התורכי, מתחם חאן אל עומדאן ומגדל השעון, מנהרת הטמפלרים, כלא עכו ומוזיאון אסירי המחתרות, ובית כנסת הרמח"ל במבנה המיוחד והמפואר ששוקם בשנים האחרונות. טיול על החומות לעת ערב הוא הזדמנות ליהנות מבריזה קלה הנושבת מהים ולצפות אל הנוף הפסטורלי של נמל עכו, שיש המכנים אותו נמל הדייגים היפה ביותר בארץ, ובצדק…

strip

תערוכת ה"בוידעם" במוזיאון

מוזיאון אוצרות בחומה, רח' ויצמן 2, החומה המזרחית עכו עתיקה
טל' 04-9911004 לאתר האינטרנט לחץ כאן
צילומי מוזיאון: אהרן רודן

מלונות דן מציעים שני מלונות באזור עכו והצפון: מלון דן כרמל ומלון דן פנורמה הממוקמים במרכז הכרמל ומשקפים על הנוף הקסום של מפרץ חיפה. בין אם זו חופשה משפחתית או סופ"ש רומנטי במלונות דן תזכו בחופשה בלתי נשכחת.