ישראל – ארץ הענבים

לי סונדרס 30/08/2017

היה זה תומס ג'פרסון, אחד מהאבות המייסדים של ארצות הברית ונשיאה השלישי, שאמר: "בשבילי יין טוב הוא דבר הכרחי בחיים". לו היה היום בחיים ובישראל, הוא היה מופתע ממגוון היינות שיש לישראל להציע שלא היה מספיק בכלל לכתוב את הכרזת העצמאות.

60877 DABEL header

הבר ובר יין במלון המלך דוד בירושלים

ישראל זוכה למקום משלה בעולם היין החדש

 

אלי פישר, מנהל מחלקת מזון ומשקאות במלון המלך דוד בירושלים, מציין כי "ישראל זוכה למקום משלה בעולם היין החדש. אנחנו מדינה צעירה ביותר, אבל דברים כאלה לוקחים זמן. זה מגיע למדינה ותעשיית היין עדיין גדלה", הוא מוסיף. על אף שאנחנו לא מגיעים עדיין לרמות היינות של אוסטרליה, ארגנטינה, צ'ילה או דרום אפריקה, ישראל בונה לעצמה שם בתעשייה מזה זמן מה.

בקרו במלונות דן בירושלים >>

למעשה, המין האנושי הפיק יין במזרח התיכון ובאזור הים התיכון עוד לפני שהגיעו היינות לאירופה. תעשיית היין של ישראל חזקה בעיקר ביקבים בצפונה, אולם היא שופעת ועשירה להפליא ברחבי המדינה כולה. בעשור האחרון הוקמו בישראל יותר מ-200 יקבים, מרמת הגולן בצפון ועד הנגב בדרום.
בכתבה זו נביט בכמה יקבים ישראליים בהם ניתן לבקר ולטעום את התוצרת המקומית.

יקב שדה בוקר – נווה מדבר בנגב

יקב שדה בוקר, הממוקם בקיבוץ בדרום הארץ, הוא היקב הראשון בנגב ומפיק יינות איכותיים כבר כמעט 20 שנה. המקום, שידוע יותר כביתו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, מכיל גם את יקב הבוטיק הזה שמייצר יינות מרלו, קברנה סוביניון, זינפנדל ומלבק מענבים מקומיים.

אולם לא תמיד זה היה פשוט כל כך. לאחר שיקב שנשתל שם לא הצליח להניב ענבים עקב מים מליחים, חבר הקיבוץ צבי רמק נהיה נחוש בדעתו עוד יותר להקים במקום יקב. לאחר שחקר את זני הענבים והיקבים בעמק נאפה בארה"ב, הוא שב לישראל ויישם את כל מה שלמד כדי להקים את יקב שדה בוקר, אחד מחלוצי התעשייה.

60877 DABEL sde

יקב שדה בוקר

יינות רמת הגולן נוסקים לגבהים חדשים

אם יש מקום שבו הייתם מצפים שהקמת יקב תהיה קלה מאשר בדרום המאתגר, זוהי רמת הגולן, הידועה גם כ"ארץ היין". הודות לקרקע ואקלים מתאימים, היקבים הראשונים שם הוקמו ב-1976. שבע שנים לאחר מכן נוסד היקב הוותיק יקבי רמת הגולן. היום הוא בחזית התעשייה שאותה עזר לעצב. הצטרפו לסיור טעימות והכירו כמה מהיינות האהובים בישראל – ירדן, גמלא, חרמון וגולן – המכילים יותר מ-20 זנים של ענבים הגדלים בעשרות כרמים המשתרעים על פני יותר מ-6,000 דונם.

בקרו במלונות דן בחיפה >>

 

60877 strip 3

גבעות ירוקות ברמת הגולן

יקבי כרמל – אבן הבוחן

אחד מהיקבים המוכרים והמצליחים ביותר, ולמעשה הוותיק שבהם, הוא יקבי כרמל – שהיה אבן הבוחן במשך שנים רבות. החברה הקימה את יקביה הראשונים בראשון לציון ובזכרון יעקב ב-1890 וב-1891 בהתאמה. היה זה הפילנתרופ הצרפתי הברון אדמונד דה רוטשילד שעזר ליקב להתרחב, וכיום יקבי כרמל משלבים ביינותיהם את טעמי העולם הישן והחדש, מאמצים חידושים טכנולוגיים ומפיקים כ30 מיליון בקבוקים בשנה.

כל זאת מ-37,500 דונם של כרמים הפרושים ברחבי המדינה. סיירו במרתפי היין, חוו את המסע בארץ ואת הסיפורים על התפתחות תעשיית היין – ותיהנו מהיינות המוצעים בחדר הטעימות! תוכלו לחבוק גם את המסורת ביקב סומק המשפחתי והקטן, הממוקם למרגלות זכרון יעקב היפהפייה. על אף שברק והילה דהן הקימו את היקב רק בשנת 2002, הידע ביין הועבר במשפחה במשך דורות עוד מ-1882.

60877 strip 1

טעמי העולם הישן והחדש

הגליל – ארץ היין של ישראל

הגליל, המקושט ביקבים וממוקם למרגלות הרים בצפון ישראל, מציע גם את חלב עם הרוח, חווה המפיקה שמן זית, חלב וגבינות כבר יותר מ-25 שנה. בצל עצי חרוב ובמרחק חצי שעת הליכה מחורבת קנה, אתר ארכיאולוגי בגליל התחתון שבו מאמינים שישו הפך מים ליין, החווה האורגנית והמסעדה הזאת הופכת ענבים ליינות אדומים יבשים. המבקרים יכולים גם לצאת לסיורים מרתקים ולהשתתף בסדנאות אינטראקטיביות המציעות את חווית הטבע המלאה

יקבי בוטיק – המקום שבו גדלים ענבים והשמש זורחת

ברחבי המדינה פזורים מספר יקבי בוטיק מצליחים, כגון שאטו גולן, שמאחוריו סיפור מרתק. שלוש שנים לאחר שתילת הדונם הראשון של ענבי קברנה סוביניון ומרלו ב-1996, משפחת ריבק הקימה יקב והפיקה 7,000 בקבוקי קברנה סוביניון. תוך שנה היבול צמח ל-20 טונות של ענבי קברנה סוביניון ומרלו ואפשר ליקב להפיק 30,000 בקבוקים מדי שנה. יקבי הבוטיק אולי קטנים מרוב אחיהם לתעשייה אך חולקים את אותה התשוקה ליין. בלב הגליל נמצא יקב תבור המקסים, שמשגשג תחת ניהולו וניסיונו של המנכ"ל אורן סלע, דור רביעי למשפחת חקלאים, בנו של כורם. הוא והצוות במקום מלמדים את המבקרים, שיכולים לצאת לסיור וללמוד עוד על הליך הפקת היין ועל ההבדל בין סוגי היין השונים ולטעום את יינות הר או אדמה שמציע היקב.

"אין דבר שחוגג את אהבת החיים והמשפחה יותר מאשר יין על השולחן, זהו צד חשוב בתרבות הישראלית", מסביר אלי פישר. יינות קלאסיים, כמו מרלו אדמה וירדן קצרין, מוצעים כחלק מהמגוון הגדול שמציע בר היין המרגיע, האינטימי והאלגנטי שבמלון המלך דוד בירושלים. הבר, שנפתח בספטמבר אשתקד, יציין את יום הולדתו הראשון השנה כאתר אייקוני במפת ירושלים. מלבדו יושק בספטמבר הקרוב בר היין אכד שבמלון דן אכדיה בהרצליה. שני המקומות עתידים לתפוס מקום מרכזי במפה הגדלה במהירות של "מקומות הבילוי לחובבי היין בישראל".

60877 strip 2

בר היין אכד שבמלון דן אכדיה בהרצליה

הגיע הזמן לחלוץ פקק ולחגוג את כל מה שיש לישראל להציע, בבקבוק.