ישראל – אומת הסטארטאפ לאמנים

לי סונדרס 16/08/2017

header

ישראל, הידועה גם כאומת הסטראטאפ, זוכה לתשבחות בזכות היצירתיות והחדשנות בהן היא מאופיינת בתחום ההייטק, אולם עליכם רק לצאת לסיבוב כדי לראות כיצד תכונות אלה באות לידי ביטוי בדרכים שונות בחברה. בכתבה זו נחקור כמה מהדברים המעניינים והיצירתיים שיש לראות ולעשות ונסטה מעט מהמסלול התיירותי השגרתי והשחוק.

פלורנטין – כמו הלואר איסט סייד בניו-יורק או שורדיץ' בלונדון

השימוש היצירתי במרחב ויצירת משהו מכלום שכיחים במדינה קטנה כמו ישראל, והדבר בולט בעיקר בפלורנטין, שכונה דרומית בתל אביב. האזור האופנתי והאותנטי כבר עורר השוואות ללואר איסט סייד בניו יורק או לשכונת שורדיץ' בלונדון, והפך לאבן שואבת עבור תיירים בשנים האחרונות, לאחר שפרח למתחם אופנתי ובוהמייני. השכונה מלאה בבתי קפה, שווקים, ברים ובכמה מכתובות הגרפיטי היצירתיות ביותר בסביבה.

double-1

הרחובות סביב פלורנטין נלחמים בג'נטריפקציה הגוברת של האזור ומצליחים לשמור על אווירה מגניבה, הודות לכתובות הגרפיטי הרבות המעטרות בגאון את הקירות, הדלתות, השערים ואת סדנאות הזגגים, הנגרים והרתכים המקומיים. חזו בדימויים המרהיבים של אמנים כמו דדה, שלא רק צייר וריסס כתובות, אלא העניק גם תובנות על ערכים מגוונים ומחשבות התושבים בעיר הקוסמופוליטית והיצירתית הזאת.

על קיר בפלורנטין נכתב בעברית – "אם אשכחך ירושלים זה בגלל תל אביב", אבל זה בלתי אפשרי לשכוח את היצירתיות הגאונית של מחנה יהודה, השוק המפורסם של ירושלים. כשהערב יורד תריסי הבסטות מתקפלים וחושפים פנים מהעבר בצבעים מרהיבים. עבודה זו היא יוזמה של אמן הרחוב הבריטי סולומון סוזה, שבשנתיים האחרונות עומד מאחורי רוב הפרצופים שמביטים בכם בשוק.

strip-3

לאחר שהתגבר על מכשולים בירוקרטיים והתנגדות התחלתית, המסע של סולומון סוזה משקף את חיי האנשים שאותם הוא מצייר בגרפיטי שלו: סיפורי גבורה, אומץ, נחישות ומאבק נראים מכל פינה ומספרים את סיפורה הייחודי של ירושלים.

כאשר התיירים מצלמים מתערבבים עם הקהל המקומי ניתן לחוש היטב את ההתרגשות והבאז, עד כדי שבעלי הבסטות שבעבר התנגדו ליוזמה, כעת מזמינים ציורים לעטר את תריסיהם ולספר את סיפורה של ירושלים.

הזמינו את החופשה הבאה שלכם בירושלים אצל מלונות דן >>

double-2

באז דומה נוצר סביב מרחב יצירתי בשם בית ריק, הנוצר ע"י 50 בוגרי בצלאל, בית הספר המפורסם לאמנות בירושלים. לאחר שנאבקו למצוא מרחב יציב לעבודותיהם, הוקצה להם בניין נטוש בלב שכונת ממילא ליד מלון המלך דוד.

המתחם נותן לאמנים מקום להתנסות, להיפגש, לשתף פעולה ולעבוד, בזמן שמבקרים יכולים לקפוץ לראות את היצירות המוצגות שם.

strip

מהרחובות המודרניים של ממילא לסמטאות המרוצפות של יפו העתיקה, שם ניתן למצוא אוצרות של ממש. כאן הדגש הוא פחות על שימוש במרחב ויותר על מסורות משפחתיות משולבות עם הרבה תשוקה ויצירתיות, ואין דוגמה טובה מכך מאשר הגלריה לתרבות תימן. דוד בן ציון, דור שמיני לעולי תימן, הוא אחד מחרשי הכסף הוותיקים ביותר ביפו.

בן ציון עלה במסגרת מבצע "מרבד הקסמים" להעלאת יהודי תימן, הגיע כשבכיסו רק יצירתיות, כלי עבודה וכישרון והצליח לשחזר את מה שהותירו מאחור. הוא פיתח את אומנותו לרמה גבוהה כל כך עד שהנשיא לשעבר שמעון פרס העניק את אחד מתכשיטיו למלכה אליזבת השנייה בזמן ביקורה. בקרו בגלריה זו וראו כיצד מיוצרים התכשיטים לצד טעימה מתמרים מקומיים וקפה תימני.

strip2

בצד השני של הקשת נמצאת פטמה שנאן, דרוזית צעירה מג'וליס, כפר בצפון המדינה. פטמה שימרה את המסורת המשפחתית ואת נאמנותה לשורשים האתניים שלה והפכה לאחת הציירות הצעירות המעניינות ביותר בעולם האמנות הישראלי. דרך סדרת ציורים וסרטונים היא מרחיבה את אהבתה לשטיחים מסורתיים ומקומם בבית הדרוזי ולמסורות הטוויה המשתנות של הנשים הדרוזיות. יצירתה הלא שגרתית זיכתה אותה בפרס ע"ש חיים שיף לאמנות פיגורטיבית־ריאליסטית של מוזיאון תל אביב לשנת 2016, שם יוצגו יצירותיה עד אוקטובר 2017.

לעתים קרובות המקום הטוב ביותר ליצירתיות הוא שווקי העיר. ארבעה שווקים עונתיים צצו בתל אביב-יפו תחת מיזם Market.TLV – מפגש מיוחד של מעצבים מרחבי העולם שהוכיח את עצמו כלהיט בקהל המקומי והתיירים כאחד. מגבנים חדשניים המציאים תוצרת ביתית עד למוכרי מפות ייחודיות, השוק משך יותר מ-60 אמנים מוכשרים המציגים את מרכולתם – ממוכרי פרחים עד אופים, מעצבי אופנה מיוחדים עד תכשיטנים.

tripple

אמנים אלה ממשיכים את דרכם של אלה המציגים את יצירותיהם במדרחוב נחלת בנימין, הראשון והגדול מסוגו בישראל, שנמצא במרחק הליכה ממלון דן פנורמה תל אביב וממלון דן תל אביב. השוק במדרחוב פועל בימי שלישי ושישי והוא הרבה יותר מעוד סתם שוק. מוקף בשלל חנויות בדים ומבנים היסטוריים, המדרחוב שוקק פעילות ובו 200 אמנים שמציגים מזכרות מיוחדות וייחודיות מישראל.

היצירתיות של ישראל תעזור לכם ליצור רגעים יקרים ממקום מיוחד שהוא באמת ובתמים מראה משובב נפש. כל מה שעליכם להביא הוא זוג משקפי שמש.